• WillU

Knark Lagligt?

Satt och klura på en fråga beträffande narkotika eller andra illegala preparat.

Tror ni att det finns någon (många) som är sugna på att testa knark men undviker det för att det är olagligt?

Min poäng är därför att kanske borde knarket släppas fritt, då de som nyttjar det, gör det oavsett om det är laglgt eller inte.

• Svar på tråden Knark Lagligt?
  • schizoliv
    Haglez skrev 2012-06-27 22:40:29 följande:
    Var får du dina faktum ifrån? Eget tyckande eller?
    Faktum är när alkohol i det närmaste var fritt på Bellmans tid så var stora delar av befolkningen alkoholiserad och det skapade enormt lidande. Släppa knarket fritt skulle göra saken ännu värre. Ingen civiliserad nation i världen kommer göra det. 

Vad gäller dödande: alla droger är dödliga på sikt. Livet är dödligt -vi kommer alla dö -det är bara frågan om hur snabbt. Problemet med doping och droger är att vi dör tidigare, en del mycket tidigare! Finns hur många exempel som helst - senaste mest kända Whitney Houston. Läs eller titta på Lotta Thells "I skuggan av värmen" - hon vet vad hon snackar om! 

Varför är du själv så liberal? Knarkar du lite till hus behov och måste motivera för dig själv hur ofarligt det är? Låt mig gissa: du är ung och naiv. Du förstår inte att man måste träna, äta och sova väl för att kunna må bra med åldern. Knark, droger, rökning och till och med måttlig konsumtion av alkohol skiftar balansen i en annan riktning. Tyvärr, när du väl inser är det kanske för sent att göra något åt det? "Lev hårt och dö ung" håller inte i längden. Nej, hoppas du kan tänka till och istället ta hand om dig!
    Alkohol, droger är totalt fria idag också(även droger var helt fria då), sen att man har en tandlös lag gör det inte mindre fritt.
    Det är fritt att köpa för vem som helst och i vilka mängder som helst och helt utan regleringar.
    I form av ålder eller kvalitet.

Vi kommer alla dö, är det ett försvar om drogers dödlighet?
    Ta upp avarter som huston och tror det är att bevisa sin sak, så har man rätt liten kunskap om var droger används och hur de används.

När det kommer till lätta droger(tex cannabis svamp), så finns det inget hållbart argument att hålla dessa olagliga.

Sen vet jag inte vad du tror dig uppnå med stigmatiserande retorik och utsvävningar.
    Mer än förnedra och stigmatisera då, det har iv också kört med i 40år och den är skadligare än det farliga "knarket" du pratar om.
    Hyckleri kallar man sånt.
    Vore mer intressant att du förankrar din åsikt, men det kanske är svårare då för dig.
  • Haglez

Schizoliv och Kittah,
    Ni är uppenbarligen  båda två glada drogliberala som klarat er bra (utan att gå ned er i djupare drogmissbruk). Kul för er, ni har antagligen bara förkortat ert förväntade liv med en 5-10 år. Vilket i viss mån ni kanske kan kompensera om ni försöker träna och hålla er i form.
    Vad har ni vunnit? Ett kort rus. Och kanske ni även tillfredsställt er behov av att vara balla och göra något ni tror är häftigt (som de flesta av oss andra tycker är rätt meningslöst jämfört med alla andra spännande grejer man kan göra i livet).
    Bra om ni inte argumenterar era extrema åsikter för andra - de kan nämligen ha lättare att falla dit för tyngre droger som leder till allvarliga skador och tidig död. För extrema är ni - gör vilken opinionsundersökning ni vill och stora flertalet Svenskar vill inte liberalisera droger eller ha mer av den varan,
    För hur är det Kittah - hur kul skulle det vara om ett av dina barn börja experimentera med droger t.ex. "badsalt"? Eller gör de kanske redan det? 

Vad underbygga så har jag redan gett er två exempel. Vill ni ha ett till så läs dagens DN 
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/inga-tyngre-droger-bakom-kannibalattack
    Hur är det med ert eget drogliberala tyckande? Kan ni underbygga något alls? I så fall: varsågod  - sätt igång!

Historiskt har vi klarat oss väldigt bra här i Sverige - drogmissbruket är ett mycket större problem i övriga världen och det är där vi hamnar om vi skulle släppa loss den drogliberala politik ni förespråkar.

Men visst jag är naturligtvis den tråkige hycklaren som inte köper er drogpropaganda. Visst. Tack och lov är vi många fler sådana i detta landet. Så det lär inte blir någon drogliberal politik.

• Súdamerika

Att knark är olagligt är det dummaste man gjort. Visst, de flesta tänker: är det olagligt gör ingen det. Men så är det inte riktigt, man kan läsa om hur folk missbrukar MINDRE när drogen är laglig än när det är olagligt. Hur mycket kostar inte kriget mot droger? Flera miljoner kronor i skattepengar varje år, om inte miljarder. Och liven som det skördar. Nej vad dumt. Inte nog med hur omoraliskt det är att säga vad vuxna människor ska och inte göra mot sig själva. Idioter som är för ett förbud!! Hur bra går det egentligen?

Please pardon all the curses, shit gotta come out someway. When you're growin up worthless
  • kittah
    Haglez skrev 2012-06-28 23:03:34 följande:
    Schizoliv och Kittah,
    Ni är uppenbarligen  båda två glada drogliberala som klarat er bra (utan att gå ned er i djupare drogmissbruk). Kul för er, ni har antagligen bara förkortat ert förväntade liv med en 5-10 år. Vilket i viss mån ni kanske kan kompensera om ni försöker träna och hålla er i form.
    Vad har ni vunnit? Ett kort rus. Och kanske ni även tillfredsställt er behov av att vara balla och göra något ni tror är häftigt (som de flesta av oss andra tycker är rätt meningslöst jämfört med alla andra spännande grejer man kan göra i livet).
    Bra om ni inte argumenterar era extrema åsikter för andra - de kan nämligen ha lättare att falla dit för tyngre droger som leder till allvarliga skador och tidig död. För extrema är ni - gör vilken opinionsundersökning ni vill och stora flertalet Svenskar vill inte liberalisera droger eller ha mer av den varan,
    För hur är det Kittah - hur kul skulle det vara om ett av dina barn börja experimentera med droger t.ex. "badsalt"? Eller gör de kanske redan det? 

Vad underbygga så har jag redan gett er två exempel. Vill ni ha ett till så läs dagens DN 
    www.dn.se/nyheter/varlden/inga-tyngre-droger-...
    Hur är det med ert eget drogliberala tyckande? Kan ni underbygga något alls? I så fall: varsågod  - sätt igång!

Historiskt har vi klarat oss väldigt bra här i Sverige - drogmissbruket är ett mycket större problem i övriga världen och det är där vi hamnar om vi skulle släppa loss den drogliberala politik ni förespråkar.

Men visst jag är naturligtvis den tråkige hycklaren som inte köper er drogpropaganda. Visst. Tack och lov är vi många fler sådana i detta landet. Så det lär inte blir någon drogliberal politik.
    Du kanske borde läsa artiklar du använder i ditt korståg innan du postar dom.

"Att endast marijuana skulle kunna ligga bakom dådet är inte troligt, menar Bruce Goldberger, expert på toxikologi."

Tycker heller inte om ad hominen argumentation, använda sig av klyschor för att vina låga poäng sätter endast spår på minuskontot man har.
    "endast knarkare försvarar knark" råkar vara en sån klyscha, en icke argument man använder för att förminska budbäraren utan att bemöta budskapet, gör om gör rätt.

Kalla fakta kvarstår, 4-7000 dör direkt och indirekt av alkoholkonsumtion i sverige, dessa skyhöga siffror skulle minska om man erbjöd folk mindre skadliga alternativ.
    http://www.guardian.co.uk/science/2012/jun/19/david-nutt-alcohol-cannabis-cafes
    Faktum kvarstår att man vinner inget på att försöka tvinga och slå folk till underkastelse, endast via information kan man bekämpa droger och det finns inte mycket man kan säga emot lätta droger som cannabis.

Jag bemöter lögner och propaganda där jag ser den, både irl och på nätet, knarkkrigets era är över, det är bara några få eftersläntrare som håller i gamla föråldrade ideal.
    http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-13624303
    Samma eftersläntrare som tror att vissa droger leder till andra medan man har för länge sen kommit fram till att det inte är så, omständigheter vi har byggt upp kring droghantering däremot ...
    Och så får man inte glömma dom sociala faktorer.
    http://www.sciencedaily.com/releases/2010/09/100902073507.htm

Jag lurar inte mig själv att mina barn kommer växa upp till rabiata renlevnadsmänniskor, inte nånstans om jag ska vara helt ärligt, är mycket väl medveten att dom som alla andra tonåringar kommer ha en rebellisk period i sitt liv där dom kommer prova på ett och annat, jag håller själv tummar för att dom är kloka nog att välja bort alkoholen och prova/använda cannabis istället.
    http://blogs.alternet.org/speakeasy/2011/11/01/study-alcohol-is-%E2%80%9Cmore-than-twice-as-harmful-as-cannabis%E2%80%9D-%E2%80%94-so-explain-again-why-pot-is-illegal/

Nej, det är ett sorgligt faktum att det svenska folket eller i alla fall stor del av den har på tok för stor tilltro till sina ledare, dom är lärda att lyssna lyda och inte ifrågasätta, som tur är håller det på att förändras och svensk propaganda får inte stå oemotsagt, varken på hemmaplan eller borta.
    Sverige gör sig till ett åtlöje med sitt knarktugg
    http://mercannabis.blogspot.se/2011/03/maria-larsson-tillrattavisad-pa-fn.html

Droger dödar säger du, jag kan hålla med om att droger kanske inte förlänger livet på en såvida inte man är sjuk och mediciner men faktum är att politiken vi håller är långt skadligare än droger i sig.
    http://www.expressen.se/debatt/svensk-narkotika--politik-skordar-fler-dodsfall-an-narkotikan/

Historiskt har vi sett att förbud förvärrar situationen, drogproblem löses inte.
    Albert Einstein definierade galenskap som att upprepa ett redan prövat beteende och ändå förvänta sig ett nytt och annorlunda resultat"
    http://www.newsmill.se/artikel/2012/02/02/svensk-narkotikapolitik-r-galenskap 

Du missar över att krig i flera delar av världen som ett ex mexiko där folk massmördas på bägge sidor är bara en spegling av linjen vi håller inom landet, inga drogförbud och en öppen marknad skulle över natten släcka bland annat det kriget.
    Fler och fler länder inser att det är kriget i sig och inte droger som sargar deras länder.
     http://www.dn.se/nyheter/varlden/diskussioner-om-fri-droghandel

Nått att tillägga?

• kittah
    Súdamerika skrev 2012-06-28 23:11:45 följande:
    Att knark är olagligt är det dummaste man gjort. Visst, de flesta tänker: är det olagligt gör ingen det. Men så är det inte riktigt, man kan läsa om hur folk missbrukar MINDRE när drogen är laglig än när det är olagligt. Hur mycket kostar inte kriget mot droger? Flera miljoner kronor i skattepengar varje år, om inte miljarder. Och liven som det skördar. Nej vad dumt. Inte nog med hur omoraliskt det är att säga vad vuxna människor ska och inte göra mot sig själva. Idioter som är för ett förbud!! Hur bra går det egentligen?
    Vad jag vet så omkring 20 miljarder om året i sverige, på det addas extra insatser som propaganda kampanjer i tidningar, extra resurslöseri från polisens sida på ex "operation gåsen" som gick ut att trakassera ungdomar på gatan och köra med stickkontroller, vem vet, kanske just dom skulle röka ...

• schizoliv
    Haglez skrev 2012-06-28 23:03:34 följande:
    Schizoliv och Kittah,

www.dn.se/nyheter/varlden/inga-tyngre-droger-...

Förkortat livet?
    Cannabis förkortar inga liv, faktiskt visar test med råttor att man lever längre och har mindre tumörer om man intar massa THC.
    Jag använder inte cannabis för jag är ball, jag använder det emot svår smärta efter en arbetsolycka.
    När jag var på opiater så var jag en vandrande gravt beroende zombie, vilket är raka motsatsen nu.
    Är tack vare tillbaka i arbete igen och chefen vet om hur jag medicinerar och har inget emot det, och det är vår hemlighet.
    Sen är det ingen extrem åsikt att vara saklig om droger, det är ofta osakligheten som är extrem.

Skoj se du lärt dig ett nytt ord "bathsalt", skrämmer livet ur såna som dig som inte har en aning om vad det är.
    Snacka om att gå på vad knarkkrigarna säger, känns det inte lite lustigt att du så blint tror på det?

Varför du lägger upp den länken förstår jag inte syftet med, enda det visar att det var en gravt psykiskt sjuk människa och inget annat.

Klarar vi oss bra historiskt i Sverige Förvånad
    Vi har ju en skyhög drogdödlighet och liberala länder har långt lägre, säger dig det att vi klarat oss bra.
    Antar människoliv som går under av droger är inte mycket värt i dina ögon eftersom du säger det går så bra.

Köper inte vår drogpropaganda?
    Har vi försökt få dig att ta droger menar du? Förvånad
    Det blir bara mer och mer som inser att detta inte är en polisfråga utan en hälsofråga.
    Och man kan ALDRIG behandla det som en hälsofråga innan man kopplar bort polisen.
    Och detta har 40års knarkkrig TYDLIGT visat.
  • Haglez

Oj Oj oj så mycket tok... (och lite vettigt). 

Hinner inte bemöta allt nu - men några korta kommentarer:

Klart jag läste artikeln! Du verkar ha läst men inte förstått. Den säger att det inte bara var cannabis inblandat (vilket de hitta i blodet) utan antagligen grövre droger (men det finns så enormt mycket så de kunde inte bestämma vilken) 

Jo, ni är drogliberala eftersom ni argumenterar för en legalisering.

Utvecklingen går faktiskt i en annan riktning! Vi har för några år sedan infört rökförbud inomhus och det har lett till minskande rökning och påtagliga förbättringar i folkhälsan! Ett exempel på goda effekter av förbud mot missbruk!

Opiater... tråkigt - bra att du kommit ur det svår bruket!!! Grattis!
    Och visst i så allvarliga fall kanske ett inte fullt lika allvarligt bruk (som  cannabis) kanske kan vara motiverat - blir en medicinsk bedömning.

Jo, jag bryr mej viss om knarkare - det är därför jag argumenterar emot knark! 
    Kostnaderna ni räknar upp är en konsekvens av missbruket - inte samhällets försök att beivra det.  Helst skulle alla få effektiv hjälp att komma bort från sitt missbruk och barn skulle skyddas så att de aldrig inleder något missbruk - svåra frågan som politiker kämpar med är: hur gör man detta? Det finns starka krafter i form av kriminella, knarklangar och andra som arbetar i en annan riktning...

"4-7000 dör direkt och indirekt av alkoholkonsumtion i sverige" -ja ett jätte stort problem (läs vad jag skrev tidigare) -men vi kan inte bota ett ont med ett annat. Rökning dödar (kolla närmaste tobakspaket om du är osäker) och detta gäller även cannabis - det blir inte bättre av att man stoppar dig kemikalier som påverkar nervsystemet. 

Argumenten om "tvinga till underkastelse" fungerar inte -säger du samma sak till pedofiler??? Och kom inte och säg att drogmissbruk inte drabbar andra... 

" jag håller själv tummar för att dom är kloka nog att välja bort alkoholen och prova/använda cannabis istället." -ha ha ha. Vilket tok. Hoppas ändå att det går bra för dina barn.

"Historiskt har vi sett att förbud förvärrar situationen, drogproblem löses inte"  
    -vilken del av mitt tidigare argument "Alkoholen har knäckt och förstört många människoliv trots att det varit lagligt." var det som du inte förstod?

Mexicos situation är naturligtvis förskräcklig - det i sig är ett argument för att man måste stämma i bäcken.

Slutligen: är ni så naiva att ni stor legalisering av cannabis och några andra droger som ni tror är ofarliga (för ni har ingen aning vad som händer om 20-30 år när) skulle få knarkkarteller m.fl att lägga ned verksamheten och säga "ok vi hade fel".
    Nej naturligvis inte -de kommer bara prioritera marknadsföringen och smugglingen av än farligare droger som därför blir förbjudna (och då står vi där med ett ännu större drogproblem).

• kittah
    Haglez skrev 2012-06-29 13:45:09 följande:

Klart jag läste artikeln! Du verkar ha läst men inte förstått. Den säger att det inte bara var cannabis inblandat (vilket de hitta i blodet) utan antagligen grövre droger (men det finns så enormt mycket så de kunde inte bestämma vilken) 

Utvecklingen går faktiskt i en annan riktning! Vi har för några år sedan infört rökförbud inomhus och det har lett till minskande rökning och påtagliga förbättringar i folkhälsan! Ett exempel på goda effekter av förbud mot missbruk!

Och visst i så allvarliga fall kanske ett inte fullt lika allvarligt bruk (som  cannabis) kanske kan vara motiverat - blir en medicinsk bedömning.

Kostnaderna ni räknar upp är en konsekvens av missbruket - inte samhällets försök att beivra det.  Helst skulle alla få effektiv hjälp att komma bort från sitt missbruk och barn skulle skyddas så att de aldrig inleder något missbruk - svåra frågan som politiker kämpar med är: hur gör man detta? Det finns starka krafter i form av kriminella, knarklangar och andra som arbetar i en annan riktning...

"4-7000 dör direkt och indirekt av alkoholkonsumtion i sverige" -ja ett jätte stort problem (läs vad jag skrev tidigare) -men vi kan inte bota ett ont med ett annat. Rökning dödar (kolla närmaste tobakspaket om du är osäker) och detta gäller även cannabis - det blir inte bättre av att man stoppar dig kemikalier som påverkar nervsystemet. 

Argumenten om "tvinga till underkastelse" fungerar inte -säger du samma sak till pedofiler??? Och kom inte och säg att drogmissbruk inte drabbar andra... 

" jag håller själv tummar för att dom är kloka nog att välja bort alkoholen och prova/använda cannabis istället." -ha ha ha. Vilket tok. Hoppas ändå att det går bra för dina barn.

"Historiskt har vi sett att förbud förvärrar situationen, drogproblem löses inte"  
    -vilken del av mitt tidigare argument "Alkoholen har knäckt och förstört många människoliv trots att det varit lagligt." var det som du inte förstod?

Mexicos situation är naturligtvis förskräcklig - det i sig är ett argument för att man måste stämma i bäcken.

Slutligen: är ni så naiva att ni stor legalisering av cannabis och några andra droger som ni tror är ofarliga (för ni har ingen aning vad som händer om 20-30 år när) skulle få knarkkarteller m.fl att lägga ned verksamheten och säga "ok vi hade fel".
    Nej naturligvis inte -de kommer bara prioritera marknadsföringen och smugglingen av än farligare droger som därför blir förbjudna (och då står vi där med ett ännu större drogproblem).

Du förstår inte att folk begår vansinnesdåd med eller utan droger, att tvångt försöka klistra fast dessa på droger visar bara vilken agenda man håller.

Jag argumenterar för en legalisering i och med förbudet drabbar alla medan en avkriminalisering till att börja med
    http://www.forbes.com/sites/erikkain/2011/07/05/ten-years-after-decriminalization-drug-abuse-down-by-half-in-portugal/
    Och slutligen en legalisring gynnar alla förutom aktörer som idag driver marknaden.
    Du har problem med missbruk säger du om och om igen, läs artikeln noggrant.

Utvecklingen som det står i mina tidigare länkar går mot en lättnad i den inhumana politiken vi har hållit dom gångna 80 åren.
    Att samhället och dom styrande gör sista dödsryck har inget med saken att göra.
    Förbud mot missbruk, hör du inte själv hur idiotiskt det låter?
    Man kan heller inte bortse från att det endast är ett litet klick som missbrukar, den breda majoriteten av drogbrukare har inga problem med sina droger, i likhet med alkohol då där dom flesta brukar den.
    Ser du nån mening i att kollektivt bestraffa alla alkoholkonsumenter för nått ett litet klick gör, klicket som då behöver hjälp med sina problem och inte bestraffningar?

Kostnader som samhället bär idag kommer i stora delar ifrån kriget mot knarket (och oundvikligt mot människor som står bakom drogerna) rättsväsendet som går på knäna, socialen som bedriver häxjakt på skötsamma familjer, antiknark organisationer som lever på förbudet och bekostas av statliga medel.
    På tal om att leva på förbudet, tror du att internationella organisationer som idag driver en lukrativ marknad _vill_ att det ska legaliseras? 
    Det är endast dom du spelar i händerna på genom att yrka på fortsatt förbud mot "knark" och hårdare tag mot "missbruk"
    En legalisering skulle vara en dödsstöt för hela affärsverksamheten, du missar även faktum att dom tyngsta droger har en ytterst begränsad kundkrets, tar man bort dom största kassakor från nätverken i form av cannabis med flera så slår man ut dom, dom flesta väljer att köpa sina produkter hos vita återförsäljare och inte smuggelgods på hörnet.
    Vi har bevisat genom decennier av krigsförig att förbud och uppräthållning av denna med våld inte fungerar, vad man kan däremot göra är att konkurrera ut ligorna genom att helt enkelt _ta_ marknaden ifrån dom.
    Satsa miljarder på at göra den marknaden större har uppenbarligen felat..

Drogbruk drabbar ingen, inte ens konsumenten, att du vill dra till med stora ickeargument som att blanda in pedofili i det hela visar bara att du saknar nån som helst objektivitet.

Så vad tycker du att man borde göra åt situationen i mexiko nu när militären står maktlösa, regeringen är korrupt och sponsras av drogkarteller, halva polisstyrkan likaså?
    Hur menar du att man ska åtgärda problemen innan den blir värre?
    Vi har en fullskalig krig som inte bara drabbar dom inblandade utan skördar dödsoffer bland dom civila på daglig basis.
    Där droger har blivit en sekundär ickeproblem jämfört med beväpnade styrkor som skjuter fritt på gatorna.

Sen kan du hoppa tillbaka till inlägg 24 och bemöta den stycke för stycke, inte ignorera eller svamla väck sig med pedofil "argument" gör om gör rätt.
  • kittah

Missade ett stycke, det var en nyhet för mig att cannabis dödar, i motsatsen till nikotin som är värdens dödligaste drog och alkohol som inte ligger långt efter, kan du backa upp detta påståendet lite?
    Hur toxisk är cannabis?
    Komma med lite statistik 

Svara efter att ha läst artikeln jag klistrade in i samband med min kommentar.

• schizoliv
    Haglez skrev 2012-06-29 13:45:09 följande:

hade du läst artikeln så hade så hade du kommit fram till att dom inte har en susning om varför han gjorde som han gjorde.
    Och ENDA logiska förklaringen är att det är en allvarlig psykisk sjukdom inblandat.

Du använder drogliberala som ett slags retoriskt slagträ i att stärka dina tunna argument.
    Vad uppnår du med det nu när du är genomskådad där?

Tyvärr måste jag göra den medicinska bedömningen själv, och känner att det är väldigt beklagligt för min del.
    Dock mår jag MÅNGFALT bättre idag än innan, och det är faktiskt viktigare än nått annat.

Nä, kostnaden på ~20miljarder är kostnaden för knarkkriget i sig, i att jaga och bestraffa "knarkaren".
    Cannabis sjukhuskostnader kommer vara av låg art och i princip endast vara inom beroendevård, cannabis har inte förmåga skada kroppen.
    För cannabis är en av de mest icke toxiska ämnen man kan hitta.

Pedofiler har direkta offer, röka cannabis är ett totalt offerslöst brott.
    Så extremt dåligt exempel, vill du göra ett nytt försök?

Att du bryr dig om "knarkaren" och sen säger vi har en lyckad politik som gör vi har en mycket hög dödlighet blir en paradox om du vidhåller detta.

Det sista där du försöker få oss säga att cannabis och andra droger är ofarliga, är fel.
    Men bara för man säger det INTE är farligt, betyder inte att det är ofarligt heller.
    Dock så är cannabisens förmåga att skada mycket begränsad.
    Sen är ju det så om man som vi idag har lämnat över handeln till kriminella nätverk, så måste väl tom du inse det är en dålig lösning.
    Vi har försökt med pistol och batong nu och bara inse att det inte funkar, för många människor skadas av alla åtgärderna som finns.
    Och dessa skador är värre än cannabis i sig självt, blir så lustigt när man ska skydda från den farliga cannabisen.
    Och sen skadar man sin befolkning värre, det är ett äkta hyckleri.
    Vara så naiv och tro vi människor kommer sluta att inte berusningsmedel av olika slag är extremt naivt.
    Du vet "knarket" har varit lagligt flera tusen år, men bara olagligt i 80år.
    Innan fanns det små problem, nu stora problem under tiden det är olagligt.
    Förbud funkar aldrig, det visade man tydligt under förbudstiden hur sjukt fel det går då som nu.
  • schizoliv

btw skulle vara mycket intressant att du förklarar vad som är så farligt med cannabis, för det har jag liksom inte fått reda på av dig än.

• Haglez
    schizoliv skrev 2012-06-29 14:55:16 följande:
    btw skulle vara mycket intressant att du förklarar vad som är så farligt med cannabis, för det har jag liksom inte fått reda på av dig än.
    He he . Ni har svaga argument och hänger inte med på logiska resonemang (det var därför ni inte förstod pedofil agumentet, läs det en gång till men byt ut ordet pedofil mot självsvält så kanske ni förstår -tragiskt, kostar samhället stora resurser och sprider misär bland anhöriga).

Men för att ta det i väldigt enkla ordalag: rökning är farligt. rökning dödar och ändå har vi haft det legalt.
    Tar man sedan en cigarett och stoppar in substanser som är starkare än nikotin och har en mer påtaglig effekt på nervsystemet, så kan det inte bli ofarligt (den logiken måste ni hänga med på). Ovanpå det finns medicinskt dokumenterad ökning av risk för psykoser och schizofreni. 

Läs på historien om hur det var med alkoholism i Sverige på Bellmans tid så förstår ni att det är mycket bättre idag och vi i nån bemärkelse (i Sverige) har lyckats. Men visst vi har fortfarande en massa drogmissbrukare och det är ett stort problem.

Hinner inte besvara alla andra påhopp, referenser och knasiga argument - har mkt annat at göra. Men har ändå ansträngt mig mer än de flesta andra som inte orkar debattera men den lilla lilla drogliberal klicken (ofta ungdomar) som finns i samhället. Varför tror ni det är en ickefråga (precis som abort) i svensk politik? Eller varför tror ni de är så få inlägg i denna tråd?

Sen tackar jag för alla påhopp, missupfattningar och direkta sakfel ni nedtecknat - de har inspirerat mig att plocka ihop några referenser till ett blogg inlägg. Får så att säga tacka för inspirationen. -ska försöka få färdigt det ikväll och lägger sedan ut det på xenosidian.blogspot.se. Där kommer det finnas länkar till vetenskapliga artiklar så ni kan läsa på om riskerna med cannabis.

Till sist -tror ni försöker säga att man inte bara föra krig mot narkotika (utan måste ägna sig åt både preventiv verksamhet och vård av missbrukare) och det kan jag hålla med om. Och ute i världen kanske man skulle fundera på andra metoder för att bekämpa missbruket?

Tack för mig i denna diskussion och för ert engagemang och önskar lycka till med livet. Hoppas verkligen inte att någon av er, någon i er familj eller anhörig drabbas av drogproblem, missbruk eller tragedier.

• kittah
    Haglez skrev 2012-06-29 22:32:32 följande:
    He he . Ni har svaga argument och hänger inte med på logiska resonemang (det var därför ni inte förstod pedofil agumentet, läs det en gång till men byt ut ordet pedofil mot självsvält så kanske ni förstår -tragiskt, kostar samhället stora resurser och sprider misär bland anhöriga).

Men för att ta det i väldigt enkla ordalag: rökning är farligt. rökning dödar och ändå har vi haft det legalt.
    Tar man sedan en cigarett och stoppar in substanser som är starkare än nikotin och har en mer påtaglig effekt på nervsystemet, så kan det inte bli ofarligt (den logiken måste ni hänga med på). Ovanpå det finns medicinskt dokumenterad ökning av risk för psykoser och schizofreni. 

Läs på historien om hur det var med alkoholism i Sverige på Bellmans tid så förstår ni att det är mycket bättre idag och vi i nån bemärkelse (i Sverige) har lyckats. Men visst vi har fortfarande en massa drogmissbrukare och det är ett stort problem.

Hinner inte besvara alla andra påhopp, referenser och knasiga argument - har mkt annat at göra. Men har ändå ansträngt mig mer än de flesta andra som inte orkar debattera men den lilla lilla drogliberal klicken (ofta ungdomar) som finns i samhället. Varför tror ni det är en ickefråga (precis som abort) i svensk politik? Eller varför tror ni de är så få inlägg i denna tråd?

Sen tackar jag för alla påhopp, missupfattningar och direkta sakfel ni nedtecknat - de har inspirerat mig att plocka ihop några referenser till ett blogg inlägg. Får så att säga tacka för inspirationen. -ska försöka få färdigt det ikväll och lägger sedan ut det på xenosidian.blogspot.se. Där kommer det finnas länkar till vetenskapliga artiklar så ni kan läsa på om riskerna med cannabis.

Till sist -tror ni försöker säga att man inte bara föra krig mot narkotika (utan måste ägna sig åt både preventiv verksamhet och vård av missbrukare) och det kan jag hålla med om. Och ute i världen kanske man skulle fundera på andra metoder för att bekämpa missbruket?

Tack för mig i denna diskussion och för ert engagemang och önskar lycka till med livet. Hoppas verkligen inte att någon av er, någon i er familj eller anhörig drabbas av drogproblem, missbruk eller tragedier.

Det är snarare du som inte förstår att man inte kan placera riktiga brott jämt med moraliska icke brott.
    Uppräthålning av moraliska ickebrott kostar samhället miljarder i rena pengar och mänsklig lidande medan om man skulle lägga av med det så, skulle omkostnaden försvinna över natten.

Logik har inget med saken att göra, bara för att man röker en drog behöver inte nästa ha samma _egenskaper_ nikotin skördar flest liv alla droger tillsammans, det är korrekt, cannabis skördar inga liv då den inte är toxiskt, det finns forskare som har försökt följa logiken för cannabis _bör_ skapa cancer på samma sätt som nikotin, det tog mannen 30 år men han kastade in handduken till slut, det finns ingen länk, tvärt om så fungerar cannabis antikcancerogent, förebygger och fungerar som medicin. (googla dr donald tuschkin)
    På samma sätt som cannabis _bör_ orsaka schizofreni och psykoser men vi har ingen statistiskt underlag för det är så trots att cannabisbruket har exploderat i den moderna världen.

I modern tid så har det enda sverige lyckats göra är att skjuta sig i foten, vist försöker man begränsa alkoholkonsumtionen med överpriser och begränsad tillgång, allt det till förmån av närliggande längder, nätshoppar och omfattande smuggel, dricker folk mindre för det? Nejdå, dom dricker mer i och med det är billigare att frakta eller beställa i bulk.
    Vi har en massa missbrukare som du säger, men tack vare lagarna och inställningen som hålls mot dom så faller dom som flugor, siffror ser makabra ut ställda mot våra granländer.

Om du vill verka seriös i det här så är det nog bäst att du inte ignorerar stora delar av information som delges dig och tar dig tiden att bemöta inläggen med nått lite mer substansfyllt, då inte klyschor ad hominen och annat dravel du serverar.
    Jag väntar fortfarande på att du styckar inlägg 24 och bemöter artikel/påstående för artikel/påstående
    Några bloggar har jag inte tid med, har du nått att presentera så för all del, sätt det i tråden, länka till andras svammel ger dig knappast mera trovärdighet.

Vad vi försöker säga står redan sagt, du har bara valt att ignorera det eller bemöta det med halmgubbar, jag hoppas du gör bättre ifrån dig nästa gång.

• schizoliv
    Haglez skrev 2012-06-29 22:32:32 följande:

Du jämför ett offerslöst brott som att röka cannabis, där man förgriper sig på ett barn som är ett offer.
    Förklara gärna hur du får ihop detta.

Sen fallerade du helt att förklara det farliga med cannabis, du börjar prata om tobak och nikotin, vad har det med cannabisens farlighet att göra?

Förstår att du gör en EXIT i diskussionen, för helt plötsligt vill vi du ska förklara vad som är farligt.
    Och du kan inte detta.
    Men referenser som vi presenterar inte värt att läsa, är du rädd detta inte faller in i din "tro" om cannabis är livsfarligt?
Svar på tråden Knark Lagligt?