Haglez skrev 2012-06-29 13:45:09 följande:
Oj Oj oj så mycket tok... (och lite vettigt).
Hinner inte bemöta allt nu - men några korta kommentarer:
Klart jag läste artikeln! Du verkar ha läst men inte förstått. Den säger att det inte bara var cannabis inblandat (vilket de hitta i blodet) utan antagligen grövre droger (men det finns så enormt mycket så de kunde inte bestämma vilken)
Jo, ni är drogliberala eftersom ni argumenterar för en legalisering.
Utvecklingen går faktiskt i en annan riktning! Vi har för några år sedan infört rökförbud inomhus och det har lett till minskande rökning och påtagliga förbättringar i folkhälsan! Ett exempel på goda effekter av förbud mot missbruk!
Opiater... tråkigt - bra att du kommit ur det svår bruket!!! Grattis!
Och visst i så allvarliga fall kanske ett inte fullt lika allvarligt bruk (som cannabis) kanske kan vara motiverat - blir en medicinsk bedömning.
Jo, jag bryr mej viss om knarkare - det är därför jag argumenterar emot knark!
Kostnaderna ni räknar upp är en konsekvens av missbruket - inte samhällets försök att beivra det. Helst skulle alla få effektiv hjälp att komma bort från sitt missbruk och barn skulle skyddas så att de aldrig inleder något missbruk - svåra frågan som politiker kämpar med är: hur gör man detta? Det finns starka krafter i form av kriminella, knarklangar och andra som arbetar i en annan riktning...
"4-7000 dör direkt och indirekt av alkoholkonsumtion i sverige" -ja ett jätte stort problem (läs vad jag skrev tidigare) -men vi kan inte bota ett ont med ett annat. Rökning dödar (kolla närmaste tobakspaket om du är osäker) och detta gäller även cannabis - det blir inte bättre av att man stoppar dig kemikalier som påverkar nervsystemet.
Argumenten om "tvinga till underkastelse" fungerar inte -säger du samma sak till pedofiler??? Och kom inte och säg att drogmissbruk inte drabbar andra...
" jag håller själv tummar för att dom är kloka nog att välja bort alkoholen och prova/använda cannabis istället." -ha ha ha. Vilket tok. Hoppas ändå att det går bra för dina barn.
"Historiskt har vi sett att förbud förvärrar situationen, drogproblem löses inte"
-vilken del av mitt tidigare argument "Alkoholen har knäckt och förstört många människoliv trots att det varit lagligt." var det som du inte förstod?
Mexicos situation är naturligtvis förskräcklig - det i sig är ett argument för att man måste stämma i bäcken.
Slutligen: är ni så naiva att ni stor legalisering av cannabis och några andra droger som ni tror är ofarliga (för ni har ingen aning vad som händer om 20-30 år när) skulle få knarkkarteller m.fl att lägga ned verksamheten och säga "ok vi hade fel".
Nej naturligvis inte -de kommer bara prioritera marknadsföringen och smugglingen av än farligare droger som därför blir förbjudna (och då står vi där med ett ännu större drogproblem).
Du förstår inte att folk begår vansinnesdåd med eller utan droger, att tvångt försöka klistra fast dessa på droger visar bara vilken agenda man håller.
Jag argumenterar för en legalisering i och med förbudet drabbar alla medan en avkriminalisering till att börja med
http://www.forbes.com/sites/erikkain/2011/07/05/ten-years-after-decriminalization-drug-abuse-down-by-half-in-portugal/
Och slutligen en legalisring gynnar alla förutom aktörer som idag driver marknaden.
Du har problem med missbruk säger du om och om igen, läs artikeln noggrant.
Utvecklingen som det står i mina tidigare länkar går mot en lättnad i den inhumana politiken vi har hållit dom gångna 80 åren.
Att samhället och dom styrande gör sista dödsryck har inget med saken att göra.
Förbud mot missbruk, hör du inte själv hur idiotiskt det låter?
Man kan heller inte bortse från att det endast är ett litet klick som missbrukar, den breda majoriteten av drogbrukare har inga problem med sina droger, i likhet med alkohol då där dom flesta brukar den.
Ser du nån mening i att kollektivt bestraffa alla alkoholkonsumenter för nått ett litet klick gör, klicket som då behöver hjälp med sina problem och inte bestraffningar?
Kostnader som samhället bär idag kommer i stora delar ifrån kriget mot knarket (och oundvikligt mot människor som står bakom drogerna) rättsväsendet som går på knäna, socialen som bedriver häxjakt på skötsamma familjer, antiknark organisationer som lever på förbudet och bekostas av statliga medel.
På tal om att leva på förbudet, tror du att internationella organisationer som idag driver en lukrativ marknad _vill_ att det ska legaliseras?
Det är endast dom du spelar i händerna på genom att yrka på fortsatt förbud mot "knark" och hårdare tag mot "missbruk"
En legalisering skulle vara en dödsstöt för hela affärsverksamheten, du missar även faktum att dom tyngsta droger har en ytterst begränsad kundkrets, tar man bort dom största kassakor från nätverken i form av cannabis med flera så slår man ut dom, dom flesta väljer att köpa sina produkter hos vita återförsäljare och inte smuggelgods på hörnet.
Vi har bevisat genom decennier av krigsförig att förbud och uppräthållning av denna med våld inte fungerar, vad man kan däremot göra är att konkurrera ut ligorna genom att helt enkelt _ta_ marknaden ifrån dom.
Satsa miljarder på at göra den marknaden större har uppenbarligen felat..
Drogbruk drabbar ingen, inte ens konsumenten, att du vill dra till med stora ickeargument som att blanda in pedofili i det hela visar bara att du saknar nån som helst objektivitet.
Så vad tycker du att man borde göra åt situationen i mexiko nu när militären står maktlösa, regeringen är korrupt och sponsras av drogkarteller, halva polisstyrkan likaså?
Hur menar du att man ska åtgärda problemen innan den blir värre?
Vi har en fullskalig krig som inte bara drabbar dom inblandade utan skördar dödsoffer bland dom civila på daglig basis.
Där droger har blivit en sekundär ickeproblem jämfört med beväpnade styrkor som skjuter fritt på gatorna.
Sen kan du hoppa tillbaka till inlägg 24 och bemöta den stycke för stycke, inte ignorera eller svamla väck sig med pedofil "argument" gör om gör rätt.