• tmaw

Bilbarnstol till bebisen.... ?!

Hej! Nu är det dags att köpa bilbarnstol då sonen har växt ur babyskyddet (på god väg iaf..) så kom gärna med era egna råd! Vad ska man tänka på? Vi har kollat på Britax multitech II och Two way..någon som har erfarenhet av båda? Är ju jättesvårt att välja! All hjälp mottages tacksamt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-30 09:12
    Kanske ska tillägga att sonen är 6 mån snart och väger ca 11 kg. Vi är ej intresserade av bilstolar som har maxvikt på typ 18 kg!

• Svar på tråden Bilbarnstol till bebisen.... ?!
  • Sisisisi

Jag tycker inte att twoway passar så bra till bebisar utan bättre till större barn. Jag vill ha en stol som ger bättre sidoskydd och mer komfort så länge som möjligt.

Vi har en britax mutli-tech som jag är supernöjd med! Men sonen är snart 4 år och nästan 110 cm och växer ur den när som helst. Då byter vi till twoway så han kan åka bakåt ytterligare 1-2 år.

Storebror satt i twoway tills han vägde 25 kg, då var han 118 cm men var inte för lång för stolen.

MT är ganska bred och tar mycket plats i bilen, men är rymlig för axlarna. Ger inte så bra benplats, men det är egentligen först nu det börjar bli trångt och barnet klagar. Han sover bra i den och den är mycket lättmonterad. 

Det finns ju en del att välja på Prova några olika i bilen och se vilken som passar bäst.

• tmaw

Är det vanligt att de ej passar i olika bilar? Vi kommer troligtvis köpa ny bil så småningom..

• Sisisisi

Multi-tech och twoway har passat i alla bilar jag provat dem i. Särskilt MT, passar överallt. Vi har oxå en Britax Secura, den sitter dåligt i många bilar.

Hade en AG Duoflex förut och den kunde vara knapig att få stabil i vissa bilar+att den tog upp enormt mycket plats.

En stol jag skulle prova om jag hade en bebis är Britax Max-way!   

• tmaw

Tack för svaren! Det lutar åt multitech men ska kika på max-way också!

• Lena

Vi har en acta graco och dottern på 105cm har långt kvar på längden

• Sisisisi
    Lena skrev 2012-05-30 11:23:37 följande:
    Vi har en acta graco och dottern på 105cm har långt kvar på längden

Belogic?
  • colanappen

har en multi och vi är jättenöjda... den är rymlig för sonen samtidigt som den känns ombonad och han sover jättebra i den...
    det blir kanske inte jätterymligt i framsätet när stolen står bakom men det går om man inte är 2 m lång.
    tar ganska stor plats men man kan sitta 2 vuxna bak bredvid stolen om man har lite större bil

• Lena

Det är en Belogic. Lätt att flytta mellan bilar är den oxå

• Sisisisi
    Lena skrev 2012-05-30 13:28:10 följande:
    Det är en Belogic. Lätt att flytta mellan bilar är den oxå

Stannar huvudet tillbakalutat när hon somnar eller ramlar det fram?
  • Lena

Den är lutningsbar så det stannar oftast. Hon hade "kudden" som följer med tills hon var tre ungefär.

• Sisisisi
    Lena skrev 2012-05-30 13:44:48 följande:
    Den är lutningsbar så det stannar oftast. Hon hade "kudden" som följer med tills hon var tre ungefär.

Det extra huvudstödet? Så det går att ta bort alltså? Jag har bara provat stolen i affären, eller sonen har provat såklart Verkligen rymlig med hög rygg!
  • Lena

Ja det går att ta bort. Dottern som är stor för sin ålder skulle säkert kunna ha den till hon är 5-6 år.

Svar på tråden Bilbarnstol till bebisen.... ?!