Anne69 skrev 2012-05-31 14:10:07 följande:
Jag har också två barn som varit sena i sin språkutveckling. Men ett av dem är betydligt senare än det andra. Hon, som också är snart 4, har svåra uttalsstörningar och har bedömts ligga 1-2 år efter sina jämnåriga. Hon pratar bebisspråk och det ska man inte göra i den åldern. Vår erfarenhet från den äldre, som nu snart är 6, var att talet utvecklades jättemycket mellan 2 och 3 år. Men så skedde inte med det yngre barnet och därför bad vi bvc om remiss till logoped i samband med 3års-kontrollen.
Där fick vi (hon) så småningom göra ett antal tester och då lärde jag mig att logopeden skiljer mellan språk- och uttalsutveckling. Min dotter har ett mycket livligt och mångfacetterat språk men som sagt stora uttalsstörningar. Utifrån detta konstaterande har sen åtgärder satts in. Vår logoped tränar vanligtvis inte barn som är yngre än 4 år men gjorde ett undantag. Huvuddelen av träningen sker hemma med material från logopeden, det finns jättemycket fina material beroende på vad man tränar. 4-åringen är inte särskilt träningsvillig men 6-åringen har nu tränat bort alla sina talfel (utom de som anses åldersadekvata).
Min snart 4-åring har alltså ett annat problem än din.....men jag valde ändå att delge dig mina erfarenheter. Jag tycker att du ska be om remiss snarast. Vår logoped var av den uppfattningen att det är bättre ju tidigare man kommer, så försök komma iväg. Det är omvälvande och tar oändligt mycket tid men mycket går att komma till rätta med, så ge inte upp!
Alltså, vi har logopedkontakt, sen innan dottern blev tre. Dock händer det inte så mycket där, vi har varit där regelbundet under vintern/våren men kommer nu ta paus över sommaren. Det känns som att logopeden mest velat ha koll och följa utvecklingen, någon behandling sker dock inte före 3,5 (som hon blir snart). Från början fokuserade vi mest på att bygga meningar, vi fick lite övningar att göra hemma osv. Ganska snabbt kändes dock meningsbyggnaden inte som ett problem längre, dottern pratar i långa meningar nu och de är ofta korrekta i ordföljd osv. Gällande uttal har hon massor kvar att utveckla, men samtidigt så går det hela tiden mycket framåt av sig självt så jag vet inte om och i så fall när logopeden kommer börja jobba med det mer aktivt. I höst kanske? Vi har också talpedagog på förskolan som var där i veckan och observerade men inte heller hon kommer göra något aktivt just nu.
Så vi är ju trygga med att de har koll. Det är mest jag som funderat, inte egentligen så mycket av oro, utan mest undran, när detta med mer reflektioner, pratande om abstrakta saker som drömmar och känslor, kommer i ord. Jag vill liksom veta om det handlar om talet, om språket eller bara en personlig "ovilja" mot att prata om sådant som är mer jobbigt osv. Hon har kommit så pass långt nu att hon kan nicka till svar om man frågar om något känns jobbigt, men sen går det aldrig att få något svar på vad eller varför som är jobbigt. Till exempel. Och jag hör och läser om många barn som frågar väldigt mycket, "varför sker si och så" och kommer med långa funderingar och frågor på hur världen, kroppen och allting fungerar. Det har inte hon börjat med.
Så min fundering är ju just kring om sådant också blir sent om talet är sent. Lisom vad som hänger ihop med vad och om det finns en naturlig följd i lärandet kring språket som alltid kommer i viss ordning, precis som med grovmotorik tex.