• Bollhav

Är förskolans arbete oviktigt eller viktigt

Är förskolan barnpassning eller pedagogisk verksamhet?

Det ploppar i bland upp trådar där folk är hemma från jobbet men ändå har barnen på dagis och det brukar bli upprörda kommentarer från förskollärare och andra om man förskolan minsann inte ska utnyttjas som barnpassning när det inte behövs.

Samtidigt menar (ofta samma) förskolelärare att förskolan bedriver en viktig pedagogisk undervisning och minsann inte bara är barnpassning. Därför är det bättre att barn går på förskolan och inte bara är med sina föräldrar eller outbildade dagmammor etc. 

Vore det då inte bättre för barnet att vara på förskolan aven de enstaka dagar vissa föräldrar fuskar? Om man nu ska se till barnets bästa menar jag. Är det inte bättre för Kalle 3 år att vara på förskolan en tisdag än att hänga med sina mamma på Ullared?    Eller Kajsa 2 år vars föräldrar kompar för att tapetsera om gästrummet.

Missar man inget viktigt om man som barn är sjuk en vecka. Varför är det då så viktigt med utbildad personal?

• Svar på tråden Är förskolans arbete oviktigt eller viktigt
  • Lena

Förskolan är både pedagogisk verksamhet och barnpassning. Det finns inte personal nog till pedagogik hela tiden, skulle säga att 2-5h/dag är pedagogisk verksamhet.

• fia s

Det är en pedagogisk verksamhet. I dagens förskola hänger lärande och omsorg ihop, man delar inte på de bitarna. Det är säkert roligare att vara på fsk än på Ullared, men frågan är väl egentligen varför föräldrar vill "smita" känner jag. Vill man inte vara med sina barn?

• Acelise

Frågan är väl snarare om föräldrar vill åka till Ullared varje dag...? Då kan det ju vara en rent galen situation där barnet kan få mer utbyte av förskolan. Men förskola kan ju aldrig ersätta föräldrar och hemmet! Många använder det som det...

Har min son på dagis ca 5 timmar om dagen, men när jag kan har jag honom hemma. För jag gillar att umgås med honom! Han är ju det bästa som finns!
    Måste ha honom på förskolan några timmar om dagen, men vet också vilka risker det innebär med dagens stora barngrupper, stress, pedagoggleshet m.m.

Pedagogik vill vi ha, men inte hela dagarna! Och en 1- eller 2-åring behöver inte "utbildas" flera timmar om dagen, de behöver kärlek, närhet och trygghet.

• toccata

Allvarligt talat så skiter jag i den så kallade pedagogiken.      

Vad jag vill att mina barn får på dagis/fritids är dagar av glädje och trygghet i en säker miljö där man kan få stöd av någon vettig vuxen när man behöver det. 

Det är allt.

Men idag har vi som sagt stora barngrupper, personal som är nedkörd i botten, mycket begränsade möjligheter att ta hand om barn med särksilda behov, ständiga nedskärningar.

Vilken deprimerande miljö många är tvungna att sätta sina barn i dagligen. 

• snabla

även om vi förskollärare gör ett bra jobb o den sociala biten tränas hela tiden på ett sätt
    som inte går hemma på samma vis så behöver ju barnen såklart tid m sina föräldrar de behöver
    egentid m vuxna, kärlek o uppfostran...Det ena behöver väl inte utesluta det andra?

• RosaBabyfilt

Jag ska ju sätta min dotter på dagis snart, väntar på dagisplats men borde ha en snart. Jag kan inte säga att jag någonsin sett dagis/förskola som pedagogisk verksamhet. Vi betalar ju faktiskt för dagiset, precis som man betalar för barnpassning enligt mig. Grundskola och gymnasium är gratis, hade förskola varit en pedagogisk verksamhet skulle den också ha varit gratis enligt mig. Jag behöver inte förskolan för att lära min dotter något, jag hade gärna bara haft henne hemma men nu är ju fallet så att jag inte trivs hemma och jag vill arbeta och behöver därför just barnpassning vilket blir dagis/förskola.

• ViVäntarLois
    RosaBabyfilt skrev 2012-06-10 14:35:04 följande:
    Jag ska ju sätta min dotter på dagis snart, väntar på dagisplats men borde ha en snart. Jag kan inte säga att jag någonsin sett dagis/förskola som pedagogisk verksamhet. Vi betalar ju faktiskt för dagiset, precis som man betalar för barnpassning enligt mig. Grundskola och gymnasium är gratis, hade förskola varit en pedagogisk verksamhet skulle den också ha varit gratis enligt mig. Jag behöver inte förskolan för att lära min dotter något, jag hade gärna bara haft henne hemma men nu är ju fallet så att jag inte trivs hemma och jag vill arbeta och behöver därför just barnpassning vilket blir dagis/förskola.
    Fast förskola 15h/v för barn över 3 år är faktiskt gratis (iaf i min kommun, vet inte det gäller alla?) eftersom det anses vara just pedagogisk verksamhet och inte bara barnpassning.
  • snabla

Jo 15h är gratis f alla över 3år...Barnpassning är det väl i ett syfte eftersom föräldrarna jobbar
    men jobbet är ju så mycket mer o eftersom barnen är det bästa vi har borde man väl bry sig om
    att de som jobbar på förskolan gör ett bra jobb eller? Låter lite som att jag har ju betalt f att de ska
    fixa det där... 

• Lusing
    toccata skrev 2012-05-29 21:42:37 följande:
    Allvarligt talat så skiter jag i den så kallade pedagogiken.       Vad jag vill att mina barn får på dagis/fritids är dagar av glädje och trygghet i en säker miljö där man kan få stöd av någon vettig vuxen när man behöver det.  Det är allt. Men idag har vi som sagt stora barngrupper, personal som är nedkörd i botten, mycket begränsade möjligheter att ta hand om barn med särksilda behov, ständiga nedskärningar. Vilken deprimerande miljö många är tvungna att sätta sina barn i dagligen. 

Alltså.. Hur tänker du nu? Du skiter fullständigt i "pedagogiken" men vill att ditt barn ska ha en bra dag som möjligt? Utan pedagogik fungerar det inte. Omsorg och den pedagogiska biten hör ihop. Trygghet - hjälp vid konflikthanterig om ditt barn kommer i kant med ett annat barn. Förklaring om varför/varför inte. Pedagogik handlar inte bara om matematik, teknik och vetenskap. Det handlar också hur vardagliga situationer hanteras/bemöts och bearbetas. Om ditt barn har gjort något olovligt så måste ju jag som pedagog berätta/förklara/illustrera vad man kan ha gjort istället. Få barnet att tänka om och utveckla sitt sätt att uttrycka sig.
  • Gisney

Det är upp till var och en att bedöma. Jag är tacksam i alla fall att det finns föräldrar som väljer att placera sina barn i förskolan för annars vore jag arbetslös och skulle ha galet mycket tråkigare liv. För att arbeta som förskollärare är så galet roligt och för inte tala om alla härliga möten man med små som stora människor.

• toccata
    Lusing skrev 2012-07-30 13:31:47 följande:

Alltså.. Hur tänker du nu? Du skiter fullständigt i "pedagogiken" men vill att ditt barn ska ha en bra dag som möjligt? Utan pedagogik fungerar det inte. Omsorg och den pedagogiska biten hör ihop. Trygghet - hjälp vid konflikthanterig om ditt barn kommer i kant med ett annat barn. Förklaring om varför/varför inte. Pedagogik handlar inte bara om matematik, teknik och vetenskap. Det handlar också hur vardagliga situationer hanteras/bemöts och bearbetas. Om ditt barn har gjort något olovligt så måste ju jag som pedagog berätta/förklara/illustrera vad man kan ha gjort istället. Få barnet att tänka om och utveckla sitt sätt att uttrycka sig.
    Jag vet vad pedagogik är. Du missade poängen.

Är det två pedagoger på 50 barn så blir det helt omöjligt att se och hantera alla konflikter. Att överhuvudtaget tro att en pedagog hinner "berätta/förklara/illustrera vad man kan ha gjort istället. Få barnet att tänka om och utveckla sitt sätt att uttrycka sig" när "ditt barn har gjort något olovligt" är tyvärr inte förankrat i den verklighet många skolor står inför idag.

Med den underbemanning vi har idag så faller tryggheten och med den hela den så kallade pedagogiska verksamheten. Första steget är att det finns en personaltäthet som gör det möjligt att bemöta alla de behov som finns i en barngrupp. Den tätheten finns inte. Då kan jag bli lite trött på allt prat om pedagogisk verksamhet och att här är alla utbildade. På något sätt framstår det lite som dimridåer för att dölja en verklighet man inte vill visa upp. 

Inte alltid men alltför många gånger. 
Svar på tråden Är förskolans arbete oviktigt eller viktigt