egen TV på 3-och 5-årings rum?!
alltså...
är det bara jag som hör till kategorin barn ska få vara barn o leka o busa o stojja - INTE sitta framför en tv/tvspel/dataspel hela dagarna??? visst att man får se på tv - men att ha egen tv på sitt rum med tvspel när man är 5år???
min sambo har två barn sen tidigare - 3 o 5 år gamla. vi har även en gemensam dotter på 8månader. de äldre barnen bor hos sin mamma och hälsar på oss en helg i månaden. vi bor i en 4a varav ett rum då är de äldre barnens rum/gästrum. där inne står en gammal tv o dvd(från mitt gamla flickrum). jag börjar tycka att den ska ut därifrån. men sambon håller inte med.
5åringen (pojke) skulle jag nästan kalla spelberoende. det är tv, tvspel, dataspel, pappas telefon osv. vill sällan gå ut när vi ska ut o hitta på nått - eller när solen skiner för guds skull "jag vill hellre se på tv". frågade sambon om han verkligen tycker att det är nödvändigt att ha egen tv när man är 5 år?!?! (visst, det är min tv, och den ställdes in där främst för att den behövdes ställa någonstans tills vidare - gästrummet passade bra...) tydligen verkar han tycka det (samtidigt som han också tycker att sonen är lite för tvberoende).
hemma hos sin mamma har barnen också en stor gammal tv på sitt rum. jag tycker det är fel - barn sitter väl tillräckligt framför skärmen ändå i dagens samhälle? hur de har de hos sin mamma kan jag inte göra något åt dock. jag kan förstå att sambon vill "ge barnen de bästa" då vi inte har dem så ofta - men att de ska ha en egen tv på rummet tycker jag inte alls hör dit. visst, jag hade denna tvn på mitt egna rum när jag bodde hemma - men då var jag i tonåren! det kan väl vara en sak?
vad tycker ni andra??
bör väl förtydliga också att detta har INGENTING att göra med att detta inte är mina biologiska barn utan mina bonusbarn det gäller. Skulle vår dotter när hon är 5 år be om en tv (tror inte riktigt barn i denna ålder har det behovet dock!) så skulle hon då inte få en för mig. Hon har absolut inget behov av det.