Millicent skrev 2012-05-28 14:48:01 följande:
För enkelhetens skull citerar jag mitt eget inlägg från en annan tråd:
"Oj, ja det är många olika mekanismer som ligger bakom att rökning är den absolut tyngsta riskfaktorn för kärlsjukdom rent generellt sett.
Här är några anledningar:
Olika ämnen som komme rin i blodet från tobaksrök skadar insidan på kärlens väggar och då fäster fett lättare där. Åderförfettning är första steget på åderförkalkning. De förfettade områdena förkalkas efterhand.
Ämnen i tobaksrök och nikotin får blodkärlen att dra ihop sig så att blodflödet minskar och då minster också tillförseln av syre och näring medan slaggprodukter inte forslas bort lika bra. Det leder till skador i kärlväggen. Som förfettas och förkalkas.
Tobaksrök gör pga den relativa syrebristen att man får mer blod och man får av skadliga ämnen även förändrade blodkroppar. Detta leder till att blodet då flyter sämre genom kärlen och skadar kärlväggen. Som förfettas och förkalkas.
Dessutom får ämnen i tobaksröken blodplättarna att lättare klumpa ihop sig och fibrinogenhalten att öka så att blodet levrar sig lättare. Propprisken ökar alltså."
Med andra ord är nikotinet i sig inte bra men använder man nikotintuggummi eller plåster så slipper kroppen iaf övriga ämnen som finns i röken.
Det där med halsven... du menar inte halskärl som i pulsåder?
Propp på vensidan på halsen hör inte klassiskt till strokesjukdom och där har de livsstilsförändringar du skriver om svagare stöd.
Tack så mycket.
Jo kanske, jag har ju inte varit där så det kan ha varit ett kärl.