• Nr 14

Hur få folk att fatta att barn måste sitta i en bilbarnstol?!!!

Hejsan!

Har världens förnuftigaste svärfar MEN när det kommer till barnens säkerhet i bilen är han totalt nollställd!!! Med argumenten att forskningen visar att små barn ska sitta baklänges pga att nacken inte är stark nog osv så säger han att det gick bra när hans barn var små....

Nu krockade han ju aldrig som tur va för då kanske han insett att det är livsfarligt!!!

Förra sommaren passade han och barnens farmor våra barn, då 1 och 3 år gamla. Barnen skulle vara där i ca 3 timmar och nog tusan hade gubben tagit med barnen på en åktur!!!! Detta bad jag min man göra klart att han absolut inte får köra på barnen annat än med vår bil då vi har riktiga bilbarnstolar, till skillnad mot svärfar som har en lös stol (godkänd från 4 år) och en bälteskudde. Detta körde han alltså runt en 1 åring och en 3 åring i!!!!!!!!!

Jag blev galen när 3 åringen berättade att farfar tagit med dem för att titta på kusinernas kaniner. Dit är det bara 1 mil men väl en 90 km/h väg............. Min man pratade med dem för jag hade nog klöst ögonen ur gubben själv och efter detta låter vi dem ytterst sällan passa dem och absolut ingen bilåkning är klargjort!

Nu har det visat sig att svärfar kör runt på barnens kusiner i dessa stolar och dessa barn är 2 och 4 år. Detta har han gjort i flera år!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Delvis eftersom barnens föräldrar är väldigt krävande och låter farfar alltså både lämna och hämta på dagis samt ta med barnen till BVC och tandläkare då deras egna karriärer går före barnen....

Hur ska jag få svärfar att fatta att det är rent ut sagt livsfarligt att åka med barnen i så bristfälliga stolar? Är det ens lagligt? Även om inte mina egna barn numera utsätts för fara så lever ju kusinerna alltså farligt. Han tycker ju att sträckan är så kort men om oturen är framme så är den....

Några tips? Han är som jag skrev en väldigt förståndig person i vanliga fall men i detta så är han helt ute och cyklar tycker jag!!! 

• Svar på tråden Hur få folk att fatta att barn måste sitta i en bilbarnstol?!!!
  • Sisisisi
    cloudberry79 skrev 2012-05-30 07:22:13 följande:
    Inte enligt lag, lagtexten finns inkopierad längre upp i tråden. Det enda som krävs är att själva skyddsanordningen är godkänd.

Framkommer säkert i förarbetena!
  • cloudberry79

Inte vad jag kan hitta. Här är referenser kring §10

http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20061208.pdf

Jag tycker att barn ska åka bakåtvända så länge som möjligt, min egen 4½-åring gör det, för jag är inte dummare än att jag förstår att säkerhet går före bekvämlighet. För övrigt har han gott om benutrymme kvar, han kan nog sitta bakåt minst ett år till. Däremot skulle det vara helt lagligt för honom att sitta på bälteskudde eller i bältesstol.  

Sur, grinig och på smällen.
  • Sisisisi

Ja, väldigt otydligt är det. Men vid en prövning måste man med största sannolikhet följa viktgodkännandena på bilbarnstolarna.
  • cloudberry79

Det är synd att det är så otydligt, men hade jag varit TS hade jag hänvisat till http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr135.pdf 3 kap, 2 §, där det står att den särskilda skyddsanordningen ska vara lämplig för passageraren. Här hade man kunnat göra det betydligt tydligare såklart och ställt som krav (inte bara som rekommendation) att barn under 4 år ska åka bakåtvänt.

Sur, grinig och på smällen.
  • Signatur

Fråga varför han inte vill vara rädd om sina barnbarn.

Det bet på min svärfar.

• Jess86

Eller så visar du bara svärfar lagtexten och övertygar honom om att dom måste ha sina stolar som är anpassade för dom, även om det nu kanske finns kryphål i lagtexten. Sista stycket om böter på 2500 per barn kanske får honom att lyssna om inte annat.

• Just Like Honey

Titta om du kan hitta rapporter på hur många barn som dog i trafiken på 70-talet jämfört med idag, kanske det kan få honom att se skillnaden. Visst har svenskarna överlevt som folkslag trots rökning, saknad av bilbälte mm. Men vem vill offra sina barn? Iaf inte jag. Det finns de som överlever flera års knarkande, men det betyder ju inte att det är ok ändå. Fråga om du får dänga en stekpanna i huvudet på honom. Och jämför med att din egen pappa fick en i huvudet när du var liten och det gick ju bra ändå

• m0desty

Tipsa polisen... Om du har tur har de tid just när svarfar ska ut med kusinerna... Elakt, javisst, men inte lika elakt som att utsätta barnen för onödiga risker. Jag hade blivit lika vansinnig som du.

• WSalma

Det enklaste är väl att ni och kusinernas föräldrar gar ihop och köper tva lämpliga stolar som farfar kan ha i bilen?

Vi har importerat en bakatvänd stol fran Sverige att ha i farmors bil. Inte för att hon är sa fläng att hon skulle köra barnet utan stol eller i en stol som vi inte godkänt, men för att det inte känns rimligt att hon ska sta för den.

• Plly

Satt i bilkö igår och såg att i bilen brevid (ambassadskyltad dessutom) satt en mamma i baksätet med sin 1,5-3 åring i KNÄET. Hur tänkte dom då??? Jättesäkert!

Svar på tråden Hur få folk att fatta att barn måste sitta i en bilbarnstol?!!!