Är det här umgängessabbotage? Behöver verkligen svar!
Jag evt det är lite långt men en enda fråga, är detta umgängessabbotage? Hittar ingen info angående just detta!
Har barn på 2,5 år tillsammans med mitt ex. vi har varit seprarerade sen barnet var under året. Jag har ensam vårdnad. Pappan träffar sitt barn ca en gång i veckan även om han inte alltid dyker upp då heller eller snarare väldigt ofta. Nu har han faktiskt kommit senaste månaden. Iaf så umgås han alltid med barnet här hos mig eller om vi gör någon aktivitet. Han har uttryckt sitt missnöje några gånger över att inte ha barnet själv (då jag sagt att han kan det men aldrig tar insiativet) Vet dock inte om han menar över dagen eller natten. När jag väl sa han kan ha han själv (sagt många gånger) så säger han att han måste bo bättre först etc. (han bor i en 2a som att det inte skulle gå så antar han menar över natten då?) men å andra sidan vill han ha honom själv dagtid varför tar han inte insiativet för det då heller? Det ska väl inte vara mitt ansvar? Har påpekat flera ggr han får göra ngt åt det själv att jag inte kan göra något åt honom. Då sa han ist att han däremot vill träffa barnet oftare, jag erbjöd honom en dag till i veckan. Han svarade inte ens på frågan. Och fortsätter komma som vanligt?
Från början var det en överenskommelse när vi seprarerade att vi umgicks tillsammans pga sonen ej var trygg med honom alls, jag tog i princip allt ansvar innan, var den som var föräldraledig hela tiden etc. Sen har det bara fortsatt.
Det hela kanske verkar knepigt att förstå? Fråga mig om ni inte fattar men kan detta anses som umgängessabbotage att han inte har honom helt själv utan att jag är med? Men å andra sidan gör han ju inget åt det? Jag bjuder också alltid med honom på aktiviteter på förskolan när det är osv. däremot har jag ingen lust att byta dagar och tider hit och dit (som han vill väldigt ofta och som jag oftast vikit mig för) utan jag vill att vi följer vårat "schema". Jag har aldrig ställt in umgänge enligt de vi har som schema utan snarare ibland försökt få hit han. Han är oftast också sen en halvtimme och säger ofta han har saker o göra o går en halvtimme tidigare med. Då han ofta vill byta tider o dagar hit o dit har jag sagt vi kan bestämma en annan dag men det vill han inte men han tycker jag ska vara flexibel och anpassa mig om han vill ändra tid o dag. Okej om det är ngt väldigt viktigt, då förstår jag men när det gäller bara allmänt dåliga ursäkter som att man vill sova längre eller har tvättid, nej..
Det blev långt men kort o gott, skulle det anses som jag sabboterar för att jag är med vid umgänge? Kan inte hitta någon info om detta.