• Anonym ("Förstör"?)

Är det här umgängessabbotage? Behöver verkligen svar!

Jag evt det är lite långt men en enda fråga, är detta umgängessabbotage? Hittar ingen info angående just detta!

Har barn på 2,5 år tillsammans med mitt ex. vi har varit seprarerade sen barnet var under året. Jag har ensam vårdnad. Pappan träffar sitt barn ca en gång i veckan även om han inte alltid dyker upp då heller eller snarare väldigt ofta. Nu har han faktiskt kommit senaste månaden. Iaf så umgås han alltid med barnet här hos mig eller om vi gör någon aktivitet. Han har uttryckt sitt missnöje några gånger över att inte ha barnet själv (då jag sagt att han kan det men aldrig tar insiativet) Vet dock inte om han menar över dagen eller natten. När jag väl sa han kan ha han själv (sagt många gånger) så säger han att han måste bo bättre först etc. (han bor i en 2a som att det inte skulle gå så antar han menar över natten då?) men å andra sidan vill han ha honom själv dagtid varför tar han inte insiativet för det då heller? Det ska väl inte vara mitt ansvar? Har påpekat flera ggr han får göra ngt åt det själv att jag inte kan göra något åt honom. Då sa han ist att han däremot vill träffa barnet oftare, jag erbjöd honom en dag till i veckan. Han svarade inte ens på frågan. Och fortsätter komma som vanligt?

Från början var det en överenskommelse när vi seprarerade att vi umgicks tillsammans pga sonen ej var trygg med honom alls, jag tog i princip allt ansvar innan, var den som var föräldraledig hela tiden etc. Sen har det bara fortsatt.

Det hela kanske verkar knepigt att förstå? Fråga mig om ni inte fattar men kan detta anses som umgängessabbotage att han inte har honom helt själv utan att jag är med? Men å andra sidan gör han ju inget åt det?  Jag bjuder också alltid med honom på aktiviteter på förskolan när det är osv. däremot har jag ingen lust att byta dagar och tider hit och dit (som han vill väldigt ofta och som jag oftast vikit mig för) utan jag vill att vi följer vårat "schema". Jag har aldrig ställt in umgänge enligt de vi har som schema utan snarare ibland försökt få hit han. Han är oftast också sen en halvtimme och säger ofta han har saker o göra o går en halvtimme tidigare med.  Då han ofta vill byta tider o dagar hit o dit har jag sagt vi kan bestämma en annan dag men det vill han inte men han tycker jag ska vara flexibel och anpassa mig om han vill ändra tid o dag. Okej om det är ngt väldigt viktigt, då förstår jag men när det gäller bara allmänt dåliga ursäkter som att man vill sova längre eller har tvättid, nej..

Det blev långt men kort o gott, skulle det anses som jag sabboterar för att jag är med vid umgänge? Kan inte hitta någon info om detta.

• Svar på tråden Är det här umgängessabbotage? Behöver verkligen svar!
  • Anonym ("Förstör"?)

Kanske knepigt att förstå det hela men önskar verkligen någon kunde svara då jag inte hittar någon info alls om detta med att man är med vid umgänge. Vet dock att det inte är ngn rättighet från min sida. men skulle det anses som sabbotage? Han gör ju liksom inget aktivt val att fråga om att ha honom själv dagtid heller, han kommer och klagar emellanåt, jag säger det jag brukar säga (han kan ha honom själv) men fortsätter komma? knepigt..

• Anonym (Haha)

Nu är inte jag juridiskt skolad men hur i helskotta skulle ditt beteende kunna klassas som umgängessabotage?? Du verkar göra det bästa möjliga umgänget med en pappa som strular. Vad mer skulle du kunna göra? Ta han i handen och köpa honom en större lägenhet? Du kan erbjuda honom umgänge och fråga honom om hans egna önskemål men du kan inte tvinga honom eller bli hans morsa. Men som sagt jag vet inte med säkerhet. Använder bara mitt sunda förnuft.

• Loket

Uppfattar jag det rätt att du alltid är med honom och sonen när han är där oavsett vad de gör?

Om så är fallet är det fullt förståeligt att ditt ex blir frustrerad och upplever det som om att han ej kan vara själv med sonen, förmodligen så har du ett antal gånger motsatt dig hans förslag om att få göra aktiviteter ensam så nu ids han inte ens försöka då han räknar med att bara få ett  nej.

Kanske du ska föreslå att nästa gång han kommer så kan han och sonen göra något helt själv medan du går och hälsa på en kompis under tiden.

• Anonym ("Förstör"?)
    Anonym (Haha) skrev 2012-05-27 22:11:49 följande:
    Nu är inte jag juridiskt skolad men hur i helskotta skulle ditt beteende kunna klassas som umgängessabotage?? Du verkar göra det bästa möjliga umgänget med en pappa som strular. Vad mer skulle du kunna göra? Ta han i handen och köpa honom en större lägenhet? Du kan erbjuda honom umgänge och fråga honom om hans egna önskemål men du kan inte tvinga honom eller bli hans morsa. Men som sagt jag vet inte med säkerhet. Använder bara mitt sunda förnuft.
    Nej tänker ju som du men blir ändå osäker ibland för att jag är med jämt. Vet inte om han förväntar sig att jag ska säga att du kan ta honom själv idag på dan? Men som sagt ska jag behöva va hans morsa, han borde väl fatta han måste säga det själv och inte att jag ska? På ett sätt är jag ju glad att jag är med då han har noll koll på vad allt vad barnsäkerhet innebär. Jag får ständigt säga till honom (trots att det tar emot att behöva beordra ->stavas så? honom). Men när jag står 20 meter bort o ungen är på väg ut i gatan medan han gååååår efter så måste jag ju fan be han springa när han inte fattar det själv. Jaja det hör ju inte hit. Men sen antar jag trots allt det vore bra han umgicks med sonen själlv men mig gör det inegt som det är nu, bara det inte blir till någon nackdel för mig i framtiden som han kan använda emot mig.
  • Anonym (Haha)
    Loket skrev 2012-05-27 22:17:37 följande:
    Uppfattar jag det rätt att du alltid är med honom och sonen när han är där oavsett vad de gör? Om så är fallet är det fullt förståeligt att ditt ex blir frustrerad och upplever det som om att han ej kan vara själv med sonen, förmodligen så har du ett antal gånger motsatt dig hans förslag om att få göra aktiviteter ensam så nu ids han inte ens försöka då han räknar med att bara få ett  nej. Kanske du ska föreslå att nästa gång han kommer så kan han och sonen göra något helt själv medan du går och hälsa på en kompis under tiden.

Typiskt att det måste daltas med män för att de ska klara av att fungera som föräldrar. Föreslå umgänge är ett bra förslag men varför kan man inte förvänta sig att en vuxen människa som han tar sitt egna ansvar och själv föreslår nåt??
  • Anonym ("Förstör"?)
    Loket skrev 2012-05-27 22:17:37 följande:
    Uppfattar jag det rätt att du alltid är med honom och sonen när han är där oavsett vad de gör?

Om så är fallet är det fullt förståeligt att ditt ex blir frustrerad och upplever det som om att han ej kan vara själv med sonen, förmodligen så har du ett antal gånger motsatt dig hans förslag om att få göra aktiviteter ensam så nu ids han inte ens försöka då han räknar med att bara få ett  nej.

Kanske du ska föreslå att nästa gång han kommer så kan han och sonen göra något helt själv medan du går och hälsa på en kompis under tiden.
    Jag har bara ibland lämnat de själv i lekparken eller liknande på eget insiativ. Det var läääänge sen jag "motsatte" mig ngt.  Då uteblev han hela tiden o sonen skrek så fort jag lämnade rummet med honom. Men jag har sagt nu sen mer än ett åt tillbaka att han får ta insiativ till att ha honom själv och påminnt om det varje gång han gnällt.
  • Loket
    Anonym (Haha) skrev 2012-05-27 22:21:05 följande:
    Typiskt att det måste daltas med män för att de ska klara av att fungera som föräldrar. Föreslå umgänge är ett bra förslag men varför kan man inte förvänta sig att en vuxen människa som han tar sitt egna ansvar och själv föreslår nåt??
    Läser man TS senaste inlägg så framgår det att hon tydligen går hack i häl med sitt ex och sonen och tillrättavisar honom stup i kvarten tycker inte du det är konstigt då att det kan upplevas irriterande. För övrigt hur ska han lära sig om han inte själv får vara med sonen utan att ha en svans efter sig?
  • Anonym ("Förstör"?)
    Anonym (Haha) skrev 2012-05-27 22:21:05 följande:
    Ja det jag menar att ser han det som något viktigt varför säger han då inget? Han pratar som sagt emellanåt om att inte ha barnen själv men så fort man frågar varför han inte gör ngt åt det är det ju ursäkter ist. Så han säger ju emot sig själv hela tiden, vet inte vad han vill. Jo föressten kom jag på nu att en gång för ett par veckor sedan frågade han (för att ahn var arg över ngt o då helt plötsligt ville ta sonen själv och gå ut när han hade feber) då sa jag faktiskt det inte var lämpligt han var ute men han mkt väl kan komma. Påpekade samtidigt det är lustigt du säger det nu när han är sjuk men inte tar insiativ annars. Bara då han var sjuk, hur tänker man då? Men har fortsatt påpeka efteråt (senast i veckan) att ahn kan ha honom själv om han vill.
  • Anonym (Haha)
    Loket skrev 2012-05-27 22:23:59 följande:
    Läser man TS senaste inlägg så framgår det att hon tydligen går hack i häl med sitt ex och sonen och tillrättavisar honom stup i kvarten tycker inte du det är konstigt då att det kan upplevas irriterande. För övrigt hur ska han lära sig om han inte själv får vara med sonen utan att ha en svans efter sig?

Absolut håller med. Pappan borde definitivt kunna ha ensamumgänge med barnet vid det här laget om han är en vettig pappa. Nattumgänge vore också helt naturligt. Men det är inte boförälderns ansvar att organisera umgänget på egen hand. Om pappan vill vara en riktig förälder så bör han agera vuxet och kommunicera om sina önskemål och sen genomföra det de kommer överens om. Han klagar bara men struntar i att göra nåt åt saken trots att boföräldern pushar på.
  • Anonym ("Förstör"?)
    Loket skrev 2012-05-27 22:23:59 följande:
    Tillrättavisar han stup i kvarten? Jag vill absolut inte påpeka det han gör o hur han hanterar saker, ser jag dock att ungen är påväg ut i en trafikerad väg n är jag är mkt längre bort och han bara går lite efter då han faktiskt måste springa om inte ungen kanske ska bli överkörd. Då måste jag ju fan säga ngt? Dock håller jag med honom om att han ska vara själv med honom för att lära sig.
  • Anonym ("Förstör"?)

Jag undrar dock hurvida det skulle anses som jag "sabboterar" på ngt sätt? Jag hindrar dom ju inte att ses, han brukar hindra sig själv rätt bra ändå. Hans argument för att han oftast är sen var också "bättre att man kommer sent än inte kommer alls" hur ska man ta det, ska jag tycka han är duktig då? som sagt jag hindrar ju inget, han kan ju ta han själv men gör inget?

• Anonym

Varför tar ni inte kontakt med familjerätten så kan de hjälpa er båda fram till ett umgängesschema med fasta dagar och tider och även övernattningar ?

• Anonym ("Förstör"?)
    Anonym skrev 2012-05-27 22:39:19 följande:
    Varför tar ni inte kontakt med familjerätten så kan de hjälpa er båda fram till ett umgängesschema med fasta dagar och tider och även övernattningar ?
    Fast vad hjälper det när jag inte sätter mig emot utan han som inte tar insiativ? Och angående övernattningar borde han inte börja med att vara själv med barnet dagtid innan han har honom över natten? Jag tycker ju han borde ta insiativet till att ha han över dagen själv så han senare kan ha honom över natten.
  • Anonym

Menar på att det kanske skulle vara tryggare för er båda om ett sådant schema fanns, man vet inte om det är dåligt förrän man provat det

Svar på tråden Är det här umgängessabbotage? Behöver verkligen svar!