• Underskoterskan

Tonårsdotter träffar äldre man

Jag är väl rätt ny här men skriver för att få lite råd då jag inte vet vad jag själv tycker samtidigt mitt ex som jag har dottern med har blivit helt galen.

Min dotter är nyss fyllda 18 (94) och har väl haft en rätt tuff uppväxt. Av olika anledningar jag inte vill gå in på nu har hon missat en del av skolan och hon kommer därmed inte att ta studenten förrän om tre år. Hon har träffat en man och jag är bekymrad över att han är alldeles för gammal för henne och dessutom i en helt annan fas i livet. Det kanske hade varit annorlunda om hon var lillgammal men nu är hon riktigt så.

Nåväl, killen är 26 år gammal och ska fylla 27 i år och verkar vara rätt trevlig men mitt exman är förstås rasande. Han har till och med börjat kolla upp killen mot diverse statliga register som taxeringskalendern.

Jag själv vet inte riktigt vad jag ska tycka, han är visserligen väldigt gammal, men han är ju inte samma problemkillar som hon tidigare träffat.

Vad ska man göra? Hur skulle ni se på det här? Några råd?

• Svar på tråden Tonårsdotter träffar äldre man
  • Martina 579

Om din dotter träffar en man med så god ekonomi och med så rejäla utbildningar så tycker jag att ni ska dra öronen åt er. Det kan hända att din dotter kommer att se ner på sina föräldrar när hon börjar jämföra så småningom, kanske hon börjar tänka mer som en moderat, eller så kanske hon tycker att ni är fattiga och mindre smarta. Och de
    kan ju inte ha mycket gemensamt heller, som du säger. Hur ska det bli när de börjar jämföra barndomsminnen tillexempel? Det blir väl bara pinsamt. Sätt upp bättre gränser för dottern och förklara för henne att det inte är acceptabelt.

• Modgun
    Martina 579 skrev 2012-05-27 20:42:32 följande:
    Om din dotter träffar en man med så god ekonomi och med så rejäla utbildningar så tycker jag att ni ska dra öronen åt er. Det kan hända att din dotter kommer att se ner på sina föräldrar när hon börjar jämföra så småningom, kanske hon börjar tänka mer som en moderat, eller så kanske hon tycker att ni är fattiga och mindre smarta. Och de
    kan ju inte ha mycket gemensamt heller, som du säger. Hur ska det bli när de börjar jämföra barndomsminnen tillexempel? Det blir väl bara pinsamt. Sätt upp bättre gränser för dottern och förklara för henne att det inte är acceptabelt.
    Du kan inte mena allvar? Förvånad
  • Underskoterskan

Lite det jag menar, även om det givetvis känns jävligt illa att hindra henne om han nu faktiskt vore bra. Jag tror knappast att kommer kunna leva lika bra om hon inte träffar någon.

• Aluminium

Vad är ni för slags människor egentligen, du och ditt ex, TS? Läser att ni gett dottern en tuff uppväxt och nu skall hon minsann hålla sig på mattan och inte skapa sig ett liv som ni tydligen inte gav henne? Har ni eller har haft problem med missbruk i familjen?

• Aluminium
    Martina 579 skrev 2012-05-27 20:42:32 följande:

Ja, eller hur. Verkligen pinsamt om han parkerar flotta bilen utanför härbärget där föräldrarna håller till.
  • Ely

äsch, min 16 åriga kompis kille är 27.

när jag var 18 så träffade jag en som var 41 

• Petras Undringar
    "Man kan lära barn gå..men inte vart.."  Gifte mig med betydligt äldre man som 20-åring. Nästa år har vi varit gifta i 25 år, och har 24-åriga barn... VEM kan säga vad som är bäst för en annan människa? Inte jag iallafall..
    Var inte för hård mot ditt barn;  "Barn gör inte som vi säger- barn gör som vi gör"

www.petrasundringar.blogspot.se
  • Indianica
    Underskoterskan skrev 2012-05-27 19:05:58 följande:
    Okej,
    Exmannen har kollat upp en del grejer men kan inte hitta något riktigt dumt. Killen har tydligen en examen från Stockholms  universitet i ekonomi och en från KTH. Han bor vid medis och tjänar betydligt mer än både jag eller min man.
    Däremot verkar det finnas massa bilder på honom där han poserar med tjejer på stureplan.se vad det nu är för sida. Mina fördomar bara besannas. Han är säkert en player.
    När jag var 19 år blev jag ihop med en kille på 29 år och vi var ihop i 6 år. Han var en "stabil" kille socialt sätt med bra inkomst och utbildning, han var bra för mig. Tycker det är ett bra tecken att din dotter inte gör klassikern i hennes sits: söker sig till strulkillar utan ambitioner! Dte kommer att underlätta väldigt mycket för henne tror jag.

Sedan är det knappast konstigt om han posterat på stureplan.se, det gör ju mängder med killar och tjejer i 20-årsålder i Sthlmstrakten, helt normalt när man är singel. Lugna dig!
  • Pompeia01

Jag tycker inte att det där är någon farlig åldersskillnad alls - inte ens tio år, ju. Många lyckliga äktenskap har mycket större åldersskillnad. När jag såg rubriken förväntade jag mig en 15-årig flicka som börjat dejta en 40-årig man..! Han kanske till och med kan vara bra för henne - just med tanke på strulet under hennes uppväxt..? Ge henne trygghet och stabilitet, som knappast en jämnårig pojke skulle kunna som inte är färdig med sin utbildning, inte har jobb eller bostad...

I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Svenzzon

När jag var 15 var jag tillsammans med en man som var 30 år äldre... Vi va tillsammans under hela tiden jag gick gymnasiet men sen tröttnade jag. Idag ser jag det som en erfarenhet. Mycket av det jag var med om då har påverkat min personlighet. Idag är 33 år och gift med en man som är 13 år äldre och vi väntar vårt 3 barn. Maken är betydligt mer omogen än vad jag är :)

• Helena 868

Jag tycker verkligen inte att det är några problem. Känner sig din dotter trygg i killens sällskap är det väl bara positivt. Jag tycker personligen inte att han är speciellt gammal för henne. Jag har en dotter som är 14 och har träffat en som är 21. DET däremot tycker jag inte är ok men samtidigt har jag inte förbjudit henne att träffa honom. Jag föredrar att diskutera fram saker och ting med henne, vilket har resulterat i att hon berättar det mesta för mig innan det har gått så långt att hon tex blivit kär. Jag har förklarat för henne att han är i en helt annan fas i livet. Jag kan i detta fallet inte riktigt förstå varför han söker sig till en 14-åring även om min dotter är oförskämt söt och klok ;)

Svar på tråden Tonårsdotter träffar äldre man