• Anonym (Fd:an)

Jävla muppfan!!

Så jävla förbannad!!! Har en son på drygt ett halvår tillsammans med mitt ex. Vi gjorde slut för första gången strax efter att vi fått reda på graviditeten och sedan hattade vi fram och tillbaka länge. Det är nu helt slut mellan oss sedan några månader på grund av att han kuckelurat med grannfrun (!!). Under ett svagt ögonblick skrev jag på för gemensam vårdnad eftersom han just då var så gullig och allting kändes bra. Nu till problemet. Idioten vägrar skriva över föräldrapenningdagar till mig. Inte för att han själv vill vara föräldraledig. Eller det kanske han vill men inte just nu.. Vad fan ska jag göra när mina dagar snart är slut??? Får ingen dagisplats, inget socialbidrag (ringt och kollat), har inga släktingar häromkring. Har försökt snacka med honom men han är helt körd i huvudet.

• Svar på tråden Jävla muppfan!!
  • Anonym (bådas ansvar)
    Anonym skrev 2012-05-30 17:17:47 följande:
    Ts visste förutsättningarna när hon var gravid och valde inte att planera ekonomiskt för en längre föräldraledighet. inte heller behöll hon enskild vårdnad. Att komma nu och kräva att pappan ska ge henne dagar är lite väl sent.

Pappan kan lösa omsorgen om barnet om ts behagar börja arbeta igen för att försörja sig. Han är vårdnadshavare och har rätten att besluta om vem som tar hand om barnet under hans tid med barnet.
    Hon kan väl inte bara "behålla" enskild vårdnad? Det är väl inte en sak som mamman bara kan bestämma? Barnet har ju lika stor rätt till båda sina föräldrar. TS må vara något naiv, men hon är i alla fall inte lika cynisk och hård som du är i den här frågan.
  • Anonym
    Anonym (bådas ansvar) skrev 2012-05-30 17:22:04 följande:
    Hon kan väl inte bara "behålla" enskild vårdnad? Det är väl inte en sak som mamman bara kan bestämma? Barnet har ju lika stor rätt till båda sina föräldrar. TS må vara något naiv, men hon är i alla fall inte lika cynisk och hård som du är i den här frågan.
    Klart hon kunde. Hon skrev på gemensam vårdnad frivilligt och ja, mamman kan bestämma själv. Vill pappan gå vidare med det mot mammans vilja så behöver han stämma i tingsrätten om det.

Det är bara fakta. Ts har själv valt den situation hon sitter i och dålig planering anser jag är en stor orsak till att det har blivit så här.
  • yodi

enligt mitt tycke så vissas det prov på en hel del dubbel moral i den här tråden.

en mamma ska absolut inte få för sig att hon på något viss är viktigare än pappan, pappan har precis lika stor rätt till barnet och fp dagarna, visst fint.

men i samma veva så pekas det fingrar på att det är upp till ts att försörja sig och att pappan minsan kan ta ut sina dagar när han vill.

om båda har lika stor rätt till barnet och fp dagarna hur kommer det sig att det bara är mammans skyldighet att vara hemma med barnet tills det blivit tillräkligt gammalt för dagis?

och om man nu som ts ex vet om att mamman inte har fler dagar och att barnet är för litet för att skolas in men ändå vägrar att skriva över dagar eller ta fl med barnet själv, vems bästa tänker man då på?

för beroende på hur mycket man får i fp så är det inte alls säkert att man kan snåla in på dagarna.  

har absolut inget emot att båda förlädrarna får lika många dagar vid delad vårdnad, men då borde det ändå vara tvång på att den andra partnern i såna här situationer får antingen ta hand om barnet eller skriva över dagar, snacka om att sätta mamman i en svår situation och så klagas det över att mammor inte vill skriva på delad vårdnad.              

• yodi
    Anonym skrev 2012-05-30 17:11:27 följande:
    Självklart inte men ts visste förutsättningarna och borde ha planerat för att klara första året med barnet ekonomiskt, om ts hade ambitionen att vara hemma ett år. Pappan har rätt till sina dagar och det finns inget ts kan göra.
    visst pappan har rätt till sina dagar, men hur är det med hans skyldighet att ta hand om sitt barn?

har själv skrivit på papper om delad vårdnad och det stod inget i dom papprena att jag som mamma förpliktade mig att ensam se till barnets passning det första året.  
  • Anonym
    yodi skrev 2012-05-30 17:52:34 följande:
    enligt mitt tycke så vissas det prov på en hel del dubbel moral i den här tråden.

en mamma ska absolut inte få för sig att hon på något viss är viktigare än pappan, pappan har precis lika stor rätt till barnet och fp dagarna, visst fint.

men i samma veva så pekas det fingrar på att det är upp till ts att försörja sig och att pappan minsan kan ta ut sina dagar när han vill.

om båda har lika stor rätt till barnet och fp dagarna hur kommer det sig att det bara är mammans skyldighet att vara hemma med barnet tills det blivit tillräkligt gammalt för dagis?

och om man nu som ts ex vet om att mamman inte har fler dagar och att barnet är för litet för att skolas in men ändå vägrar att skriva över dagar eller ta fl med barnet själv, vems bästa tänker man då på?

för beroende på hur mycket man får i fp så är det inte alls säkert att man kan snåla in på dagarna.  

har absolut inget emot att båda förlädrarna får lika många dagar vid delad vårdnad, men då borde det ändå vara tvång på att den andra partnern i såna här situationer får antingen ta hand om barnet eller skriva över dagar, snacka om att sätta mamman i en svår situation och så klagas det över att mammor inte vill skriva på delad vårdnad.              
    Ts valde att skriva på gemensam vårdnad trots att hon hade kunnat välja att behålla enskild. Ts kan låta barnet vara med pappans sambo på dagarna men det duger inte för ts.

Det är inte vi övriga i tråden som har dubbelmoral anser jag.

Hon hade kunnat planera för föräldraledigheten. En hög SGI och låga utgifter ser man väl till att ha när man försätter sig i situationen att vara ensamstående och bara ha halva föräldraledigheten?
  • yodi
    Anonym skrev 2012-05-30 17:56:04 följande:
    Ts valde att skriva på gemensam vårdnad trots att hon hade kunnat välja att behålla enskild. Ts kan låta barnet vara med pappans sambo på dagarna men det duger inte för ts.

Det är inte vi övriga i tråden som har dubbelmoral anser jag.

Hon hade kunnat planera för föräldraledigheten. En hög SGI och låga utgifter ser man väl till att ha när man försätter sig i situationen att vara ensamstående och bara ha halva föräldraledigheten?
    och här har vi då jämnställdhetens svergie.

skriver man inte på enskild vårdnad så är man egoitstisk och ogin, skriver man på så får man skylla sig själv om pappan inte vill "passa" sitt barn.

jämnställt och bra, och jo det är dubbel moral så det skriker om det.     
  • Anonym
    yodi skrev 2012-05-30 18:01:04 följande:

skriver man inte på enskild vårdnad så är man egoitstisk och ogin, skriver man på så får man skylla sig själv om pappan inte vill "passa" sitt barn.

Snälla du. Hon har själv valt. Hon har missat ekonomisk planering för att kunna vara hemma ett år om det nu är vad hon vill. Samtidigt som hon vägrar pappan att lösa problemet,även om han kan och har erbjudit sig att göra det.

Det enda hon vill ha är den lösning HON vill ha, inte den lösning som finns.
  • Anonym
    yodi skrev 2012-05-30 18:01:04 följande:

Nej, du har rätt, det är inte jämnställt.
    Men det har inte med kön att göra, det har med att göra vem som är boendeförälder.
    Jag har varit i sitsen att mitt ex inte tog sitt föräldraansvar och jag pratade med familjerätten om det, om han kunde bete sig som  han gjorde och vilka skyldigheter en umgängesförälder har.
    Och svaret jag fick var att en umgängesförälder enda skyldighet är att betala underhållet, i övrigt kan han göra som han vill i princip.
    Och det suger men tyvärr som det är nu så är det så det ser ut.
    Och alla förlorar på det, men mest barnen. 

Sen kan jag tycka att just i det här fallet så har anonym inlägg 251 en poäng.
    Ts ex har fixat en lösning och det är upp till honom hur han väljer att göra på sin tid.  
    Men ts accepterar inte hans lösning, då får ju hon också komma upp med en egen lösning.          
  • Anonym (hans val)
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-26 19:54:20 följande:
    Jag tycker inte att det är ett orimligt krav. Barnets bästa är att bli omhändertaget av sina föräldrar. Pappan har inte intresse/möjlighet men det har jag. Han ser inte till barnets nästa utan till sitt eget när han vill spara dagarna och låta nya flickvännen leka styvmor.
    Tyvärr kan du inte göra mycket åt det. Barnet har lika stor rätt till sin pappa som till sin mamma. Och hur pappan har det hemma hos sig är ingenting som mamman kan bestämma över. Så länge ni har gemensam vårdnad så förutsätts han vara kapabel till att tillgodose sitt barns behov på det sätt som han själv anser lämpligt, och det behöver inte vara det sätt som du tycker är mest lämpligt.
  • Anonym (bådas ansvar)

Tack för att du satte mina tankar i pränt så bra! Det är exakt det här jag menar!

Bra skrivet!
  • Anonym

En morsa kan lika gärna sätta ungen på dagis om hon inte vill använda föräldrardagarna precis som en pappa kan göra det så var i ligger skillnaden / dubbelmoralen?
Svar på tråden Jävla muppfan!!