• miracle maker

Ändrad bipacksedel till Pergotime

Ska snart påbörja en ny behandling med Pergotime och blev lite konfunderad när jag läste igenom bipacksedeln.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19850613000083&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Under punkt 2 står det att man inte ska använda Pergo om man har blåsbildning på äggstockarna, och att man ska vara särskilt försiktig med Pergo om man har PCO?!

Är det någon som känner till något om det här? Det känns ju som att i stort sett alla med PCO får Pergo urskrivet.

Kan tillägga att jag åt Pergo för tre år sedan och känner inte igen att det stod så då.

• Svar på tråden Ändrad bipacksedel till Pergotime
  • Babybel

Att man ska vara försiktig beror väl på risken för flerbörd! Det är svårt att hitta rätt dos och blir man överstimulerad kan man med lätthet få mer än 3.

• TesseTs

Men vad innebär Lätthet få över 3 st? Ett barn i taget hade räckt för vår del;)
    Jag fick pergotime utskrivet i väntan på ivf nu.
    Började första kuren för 3 dagar sedan och känner mig inte alls välutbildad. Han skicka med mig 3 kurer, inget vul, eller återbesök.
    Har dessutom endometrios och det står att man inte ska äta pergotime ändå. Ringde och kollade med hans sköterska som sa att han tagit hänsyn till detta. Så jag får väl blindt lita på det hon säger..?    

• Babybel
    TesseTs skrev 2012-05-27 21:01:21 följande:
    Men vad innebär Lätthet få över 3 st? Ett barn i taget hade räckt för vår del;)
    Jag fick pergotime utskrivet i väntan på ivf nu.
    Började första kuren för 3 dagar sedan och känner mig inte alls välutbildad. Han skicka med mig 3 kurer, inget vul, eller återbesök.
    Har dessutom endometrios och det står att man inte ska äta pergotime ändå. Ringde och kollade med hans sköterska som sa att han tagit hänsyn till detta. Så jag får väl blindt lita på det hon säger..?    
    Alltså när du äter pergotime så är det lätt att bli överstimulerad vilket gör att du släpper många ägg. Min läkare sa att får man fler än 2 ägg som släpps så får man sexförbud.

Jag hade litat på läkaren, de har koll i de flesta fall.
Svar på tråden Ändrad bipacksedel till Pergotime