• Anonym

Hur många barn är "tillåtet" i en förskoleklass (lekis) ???

Dottern ska börja förskoleklass (lekis) till hösten och de kommer tydligen va 28 barn på 2 lärare.
    Är inte det galet stor barngrupp med bara 2 lärare?
    Någon som vet om det finns någon "max gräns" på vad som faktiskt är tillåtet/rimligt?

• Svar på tråden Hur många barn är "tillåtet" i en förskoleklass (lekis) ???
  • Mattenörd

Vet inte om det finns nån maxgräns men det låter rätt vanligt och är ungefär vad jag sett på andra ställen. Förskoleklass är ju mer likt skolan och om bara ett år lär de vara lika många på en lärare. Sen har de ju oftast samverkan med fritids också.

• Ruggugglan

Det är vanligt med så stora klasser. I min dotters klass är de 25 stycken på två lärare.

• Anonym
    Mattenörd skrev 2012-05-24 20:42:49 följande:
    Vet inte om det finns nån maxgräns men det låter rätt vanligt och är ungefär vad jag sett på andra ställen. Förskoleklass är ju mer likt skolan och om bara ett år lär de vara lika många på en lärare. Sen har de ju oftast samverkan med fritids också.
    Tiderna för'ndras... på min tid var vi max 23-24 st elever i en klass..
  • Mariohn

Det låter helt sjukt och jag hade aldrig lämnat mitt barn på ett ställe där det uppenbart är omöjligt att tillgodose hans behov.

Min son går på en avdelning med 11 barn på tre pedagoger. De får lov att bli max tolv.  

• Jespis

Mariohn, det låter som att ditt barn går i förskolan (dagis), medan ts undrar om förskoleklassers storlek...

• WennbergMarie

Min dotter ska börja förskoleklass och dom blir 10 barn på 1 lärare..

• Mariohn
    Jespis skrev 2012-05-24 20:54:05 följande:
    Mariohn, det låter som att ditt barn går i förskolan (dagis), medan ts undrar om förskoleklassers storlek...
    Du har rätt. Sorry  
  • krompa

Tyvärr finns inga maxgränser för något inom skolans värld (inte inom förskolan heller).
    Min grabb verkar ha tur, som det ser ut nu kommer de vara 17 barn och 2 lärare när han börjar till hösten.

• Mattenörd

Det beror nog helt på var man bott. När jag växte upp i början av 90-talet var vi 31 stycken på 2 lärare. De första två månaderna gick vi dock bara 3 timmar om dagen och var uppdelade så att halva klassen gick 8-11 och andea halvan 11-14.

Anonym skrev 2012-05-24 20:45:11 följande:
    Tiderna för'ndras... på min tid var vi max 23-24 st elever i en klass..

• Anonym

Här är det en lärare på 22 elever.

• Anonym (Förskoleklassförälder)

I mitt barns förskole"klass" säger de att de är 50 barn, med 4 lärare.  Och kör schema där de blandar grupper på diverse sätt. 

Någon som vart med om detta? Fungerade det alls?

• Anonym (+)
    Anonym skrev 2012-05-24 20:38:36 följande:
    Hur många barn är "tillåtet" i en förskoleklass (lekis) ???

Dottern ska börja förskoleklass (lekis) till hösten och de kommer tydligen va 28 barn på 2 lärare.
    Är inte det galet stor barngrupp med bara 2 lärare?
    Någon som vet om det finns någon "max gräns" på vad som faktiskt är tillåtet/rimligt?

Anonym (Förskoleklassförälder) skrev 2023-10-24 21:24:07 följande:

I mitt barns förskole"klass" säger de att de är 50 barn, med 4 lärare.  Och kör schema där de blandar grupper på diverse sätt. 

Någon som vart med om detta? Fungerade det alls?

vad sägs som en egen trådstart nähä

Svar på tråden Hur många barn är "tillåtet" i en förskoleklass (lekis) ???