• baumi

skoluniform - vad ska man välja?

Jag har fått en uppgift som lyder på detta sätt :

I skolan röstar eleverna för ett förslag om skoluniform. Ett 20-tal elever gillar inte detta och säger att förslaget kränker deras integritet. De vill däremot gå kvar i skolan men utan skoluniform och de hänvisar till yttrandefriheten. 

Du ska visa att du kan tillämpa begreppen etnocentrism och kulturrelativism genom att ge exempel på olika etiska frågeställningar där dessa begrepp kan spela in.

Vad menar dom? och vad skulle ni svara på denna uppgift? 

• Svar på tråden skoluniform - vad ska man välja?
  • baumi

det där är en av frågorna men jag förstår inte hur dom menar. 

om dom menar att man ska utgå från att eleven är uppfödd i en av dessa kulturer och kommer till sverige, eller om man ska utgå från att det är svenska elever som åker till en skola i ett annat land som har denna kultur? 

• Simon 681

Det handlar nog snarare om huruvida man tillskriver olika kulturer samma värde eller om man tycker att den egna kulturen är normgivande. Vill inte spekulera så mycet då jag inte läst din kurs.

• Johan70

Jag vet över huvud taget inte vad etnocentrism och kulturrelativism skulle kunna ha med frågan att göra. Skoluniformer har använts från och till i nästan alla kulturer och är väl allra mest förknippad med den brittiska kulturen - som ligger relativt nära den svenska kulturen i många andra avseenden.

Däremot finns det förstås flera andra etiska frågeställningar man kan ta upp kring elevernas förslag om skoluniform, bland annat den om yttrandefrihet som väcks i själva frågan.

• Jan Holmström

Baumi, kära lilla... Du borde sköta din skola istället för att be om råd till uppgiften på familjeliv. Om du nu har skolkat eller struntat i lektionerna så får du helt enkelt slå upp etnocentrism och kulturrelativitism i en encyklopedi. Så svårt är det inte.

Jan

Svar på tråden skoluniform - vad ska man välja?