• Älsko

Bromsar och getingar va göra vid ridning ??

Håller på att bli galen av alla bromsar och getingar och de tycks bara dra sig till min häst när jag ska ut och rida.
    Finns det något som man kan göra när man ska iväg och rida så det inte stör hästen ??
    För de sätter sig nästan bara på snopen hela tiden och han sparkat och blir galen när han inte får bort dem.
    Fick hoppa ner minst 15 ggr för att dra bort en broms eller geting som störde.
    Något måste det väl finnas då jag säkert inte är den ända med detta problem ??  

• Svar på tråden Bromsar och getingar va göra vid ridning ??
  • villis

Det enda jag kan tipsa om är att köpa ett flugridtäcke, min blir också knäpp av alla flugor och annat skit på sommaren, men det blir iaf lugnare med ridtäcket på .:)

• Musen

Jag rider bara jätte tidigt på morgonen, mellan 02.00-07.00 för att slippa bromsar men det kanske inte funkar tidsmässigt för andra..

• Älsko
    Musen skrev 2012-05-25 21:10:15 följande:
    Jag rider bara jätte tidigt på morgonen, mellan 02.00-07.00 för att slippa bromsar men det kanske inte funkar tidsmässigt för andra..
    Nej tyvärr gör det ju inte det med små barn hemma. Annars är det ju en bra tid..
  • Musen

Ja, det är en bra tid :) inte så varmt heller. Mina barn sover då och min man är hemma. Dock har jag hästarna på gården och det underlättar att rida ut sånna tider.

• Älsko

ja precis.. Vorre kanon.. Blir ju lite jobbigt för en själv med i denna värme men ändå behöver han röra på sig. Varmt sent på kvällarna med.

• Tant Herta
    Musen skrev 2012-05-25 21:10:15 följande:
    Å en till galning! :))) Jag tycker det är den bästa tiden att rida nu på sommaren!

TS: Är du ensamstående? Har du bara barnvakt annars så är det en ide`

Annars tar du citronmeliss, kanel och lite olja och geggar ihop samt eventuellt lite vitlök och stryk det på utsatta ställen på hästen, insekter gillar inte stanken av kanel bl.a, sen att du luktar jultomte får man ta på köpet! 
  • Älsko

Önskar jag hade chansen att rida tidigare. 

Nej men sambon åker hemifrån 06.00 och kommer inte hem föränn 17.00 och innan 06.00 orkar jag inte upp..

Åhh det ska jag prova:) 

• Pallas

Finns ett medel mot bromsar som heter Effol Bremsen blocker, som är det enda jag hittat som faktiskt hjälper mot bromsar. Har köpt det på City Gross.

• cajsasmamma

Ultra sheild hjälper här och sen är jag en sån galning så jag tränar med mina hästar "på natten" alltså mellan 03.00-07.00  

Svar på tråden Bromsar och getingar va göra vid ridning ??