• Catox9

Bilbarnstol, vilken?!

Hej!
    Har en Ford Mondeo från -08.
    Vi har just nu en Maxi Cosi Mobi till dottern som är snart två och sitter i baksätet.
    Den är stor tung och klumpig men helt underbar för henne, dock inte för den som ska sitta framför henne i passagerarsätet fram..

Nu är lillebror fyra månader och kommer inom några månader behöva en större stol.
    Dottern är lång och det verkar lillebror oxå bli.

Jag behöver ha tips på vilka stolar som sitter bra i Mondeon, som får plats utan att TA ALL plats.
    Har fixat airbagen så tanken är att de sitter på rad på höger sida i bilen.

Vill gärna ha likadana stolar då jag är sån som person :)

Snälla tipsa mig!

Vilka stolar har ni som har Mondeo's från typ 2008??

Jag vill inte ha någon vändbar stol då det känns som att de kompromissar litegrann.. Bakåtvänt är det som gäller, framåtvänt köper vi när det är dags! :)  

• Svar på tråden Bilbarnstol, vilken?!
  • Sweet life

Maxi Cosi Mobi, en till alltså!

Har en syster som har två såna i son Mondeo från samma år som din... Dom sitter exakt som du beskriver fram och bak på höger sidan... Båda barnen sitter superbra! Den ena är 7 månader och den andra 3 år..

• Catox9
    Sweet life skrev 2012-05-24 15:43:42 följande:
    Maxi Cosi Mobi, en till alltså!

Har en syster som har två såna i son Mondeo från samma år som din... Dom sitter exakt som du beskriver fram och bak på höger sidan... Båda barnen sitter superbra! Den ena är 7 månader och den andra 3 år..

Nä men det funkar inte!
    Måsta göra mig av med Mobi'n... Ifall nu inte båda barnen åker med så måste en vuxen kunna sitta i fram... 
  • Sweet life
    Catox9 skrev 2012-05-24 17:02:22 följande:
    Nä men det funkar inte!
    Måsta göra mig av med Mobi'n... Ifall nu inte båda barnen åker med så måste en vuxen kunna sitta i fram... 
    Kan den vuxne inte sitta bakom föraren då? Så har vi gjort när jag åkt med syrran och barnen inte vart med. Varför hålla på och mecka bort bilstolarna...

Men annars har jag inget råd att ge tyvärr, förutom att ha mobin till den yngsta fram och kanske en britax two way bak...
  • Catox9
    Sweet life skrev 2012-05-24 18:16:35 följande:
    Kan den vuxne inte sitta bakom föraren då? Så har vi gjort när jag åkt med syrran och barnen inte vart med. Varför hålla på och mecka bort bilstolarna...

Men annars har jag inget råd att ge tyvärr, förutom att ha mobin till den yngsta fram och kanske en britax two way bak...

Jo såklart :) Men ifall bara ett barn åker med och jag behöver de andra platserna till vuxna passagerare..

Men hur har din syrra fäst Mobi'n i framsätet då?
    Fasiken när du säger sådär så blir jag sugen att prova ;) Jag tycker ju att stolen är typ bland de bästa som finns!
    Dottern sitter toppenbra i den och jag vill verkligen att lillebrorsan oxå ska ha samma komfort :)
    Går den att ändra i läge när den är i fram? Kan du fråga din syrra?

Ååååh vilken djungel detta är!
    Hur gör alla andra som har flera barn i bilen undrar jag ibland :)     
  • Sweet life
    Catox9 skrev 2012-05-24 19:15:53 följande:
    Jo såklart :) Men ifall bara ett barn åker med och jag behöver de andra platserna till vuxna passagerare..

Men hur har din syrra fäst Mobi'n i framsätet då?
    Fasiken när du säger sådär så blir jag sugen att prova ;) Jag tycker ju att stolen är typ bland de bästa som finns!
    Dottern sitter toppenbra i den och jag vill verkligen att lillebrorsan oxå ska ha samma komfort :)
    Går den att ändra i läge när den är i fram? Kan du fråga din syrra?

Ååååh vilken djungel detta är!
    Hur gör alla andra som har flera barn i bilen undrar jag ibland :)     
    Jag ska absolut kolla med henne!

Haha det undrar jag med. Själv ska vi snart inom närmsta månaden få in et babyskydd, en bältesstol, en tonåring och två vuxna i vår Toyota Avensis....
  • Catox9
    Sweet life skrev 2012-05-25 11:36:29 följande:
    Jag ska absolut kolla med henne!

Haha det undrar jag med. Själv ska vi snart inom närmsta månaden få in et babyskydd, en bältesstol, en tonåring och två vuxna i vår Toyota Avensis....
    Tack! Vad snällt :)

Ujuj, ja du det är inte lätt!
    Och Avensis är väl ändå en ganska stor bil va?! Shit, lycka till, det gäller att inte behöva åka långt :)  
  • Kodia

Har man två år mellan barnen tycker jag att det bästa är att ha två olika stolar - en mer ombonad för det mindre, och en rymligare för det större, så storasyskonet kan sitta säkert så länge som möjligt. När sedan storasyskonet måste byta till bältesstol övertar lillasyskonet den rymligare stolen, och man säljer den mindre stolen.

Vi har två år mellan våra barn, och hade det större bakom passagerarsätet, i en Britax Twoway. Den stolen rekommenderar jag verkligen till större barn. När man har stolarna bakom varandra kan man ha passagerarsätets ryggstöd upprätt, och får då gott om plats till båda barnen.  

• Catox9
    Kodia skrev 2012-05-28 09:05:38 följande:
    Har man två år mellan barnen tycker jag att det bästa är att ha två olika stolar - en mer ombonad för det mindre, och en rymligare för det större, så storasyskonet kan sitta säkert så länge som möjligt. När sedan storasyskonet måste byta till bältesstol övertar lillasyskonet den rymligare stolen, och man säljer den mindre stolen.

Vi har två år mellan våra barn, och hade det större bakom passagerarsätet, i en Britax Twoway. Den stolen rekommenderar jag verkligen till större barn. När man har stolarna bakom varandra kan man ha passagerarsätets ryggstöd upprätt, och får då gott om plats till båda barnen.  
    Men vi har "bara" 18mån mellan barnen, gör det någon skillnad?
    Jag vill att båda barnen ska sitta bra, säkert och som du skriver ombonade :) 

Jag upplever Mobi'n som en rymlig stol, har iofs inte så mkt att jämföra med men tycker den är bra på alla sätt och vis! Om lillebror oxå kan sitta i en Mobi så tycker jag det är guld :D Dottern älskar sin stol!
    Men får det inte plats i bilen så får det inte...

Menar du att du rekommenderar Britax Twoway till längre barn eller större (som grövre) barn.
    Är inte Twoway'en en stol som är vändbar? Har ingen koll på bilstolar men chansar vilt eftersom den heter som den heter.. :)
    Jag vill inte ha en som går att vända! Det ska vara en ren bakåtvänd stol som jag köper..

• lullu71

Vi hade en Maxi Cosi Mobi tidigare (underbar stol!). Sonen växte dock ur den vid 3,5 år och då bytte vi till Britax Two-way vilket fungerar utmärkt. Two-wayen fungerar bra i vår lilla kombibil (vår bil är mindre än Mondeon). Vi kommer inte använda Britax two-way som framåtvänd bilstol utan endast som bakåtvänd.

• Kodia
    Catox9 skrev 2012-05-28 13:29:11 följande:
    Men vi har "bara" 18mån mellan barnen, gör det någon skillnad?
    Jag vill att båda barnen ska sitta bra, säkert och som du skriver ombonade :) 

Jag upplever Mobi'n som en rymlig stol, har iofs inte så mkt att jämföra med men tycker den är bra på alla sätt och vis! Om lillebror oxå kan sitta i en Mobi så tycker jag det är guld :D Dottern älskar sin stol!
    Men får det inte plats i bilen så får det inte...

Menar du att du rekommenderar Britax Twoway till längre barn eller större (som grövre) barn.
    Är inte Twoway'en en stol som är vändbar? Har ingen koll på bilstolar men chansar vilt eftersom den heter som den heter.. :)
    Jag vill inte ha en som går att vända! Det ska vara en ren bakåtvänd stol som jag köper..

Twoway är bra till barn som är både långa och /eller breda, men däremot inte till bebisar.  Vi har bara använt den som bakåtvänd. Iofs är er dotter så liten att hon får plats i en mindre stol ett tag till, men då får ni nog köpa en större om två år, och det känns ju lite srt, och då är risken att man hellre vänder barnet för tidigt...
  • Catox9

Så länge som hon sitter bra och säkert i Mobi'n så kommer vi ha den kvar.
    Vi har sett allvarliga konsekvenser av att vända barn för tidigt så det kommer vi inte att göra!
    Jag har inga problem med att köpa en ny stol om två år eller vad det nu kan bli, huvudsaken är att båda barnen sitter säkert.

Finns det någon annan som har en Mondeo från 2008 som har två (eller en som ni flyttar runt) stolar i bilen?!?!
    Vilka stolar har ni?      

Svar på tråden Bilbarnstol, vilken?!