• Schwanna

Gå upp i vikt. tips?

Halloj. 

Hur ofta och VAD ska jag äta för att gå upp lättare i vikt? Någon som vet? Kanske en PT eller någon som sysslar med kostrådgivning här, som kan tipsa? :) 

Jag försöker småäta ofta men har inte riktigt koll på vad jag ska äta för att öka i vikt. 

tack!

• Svar på tråden Gå upp i vikt. tips?
  • AlexanderBubben

Hej!

Här har du en till som skulle vilja gå upp i vikt. Det jag har läst mig till är att man ska äta som vanligt, dvs 3 mål och 2 mellanmål, och undvika sötsaker och skräpmat då dessa gör dig slöare om du ska träna samtidigt (styrketräning är bäst för viktuppgång).

Skulle det ändå inte hända något så kan du komplettera med Super Gainer Pro (http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/super-gainer-pro-4-kg?&utm_source=tradedoubler&utm_medium=CPO&utm_campaign=tradedoubler). En drink innehåller 500kcal, så om du dricker två Gainer drinkar om dagen så har du intagit 1000kcal utöver det vanliga och borde gå upp i vikt med resultat!

Lycka till med viktuppgången!  

• lanylena
    Schwanna skrev 2012-05-23 11:24:05 följande:
    Halloj. 

Hur ofta och VAD ska jag äta för att gå upp lättare i vikt? Någon som vet? Kanske en PT eller någon som sysslar med kostrådgivning här, som kan tipsa? :) 

Jag försöker småäta ofta men har inte riktigt koll på vad jag ska äta för att öka i vikt. 

tack!
    Jag hade samma problem.
    Jag åt pizza och annan onyttig mat, samt ökade portionerna och blev sambo. Nu har jag inte det problemet längre...
    Plus 8/5, BF 17/1!
  • AlexanderBubben
    lanylena skrev 2012-05-23 12:21:48 följande:
    Jag hade samma problem.
    Jag åt pizza och annan onyttig mat, samt ökade portionerna och blev sambo. Nu har jag inte det problemet längre...
    Detta hjälper dock inte alla tyvärr... Är sambo och vi äter rätt onyttig mat hela tiden (pizza, hamburgare, lasagne, köttfärssås & spaghetti, tacos är de vanligaste maträtterna här hemma...) och jag har gått NER i vikt! :-O Och då var det ett år sedan jag födde barn dessutom Obestämd Det är inte alltid lätt att ha en hög ämnesomsättning!
  • lanylena
    AlexanderBubben skrev 2012-05-23 12:28:32 följande:
    Detta hjälper dock inte alla tyvärr... Är sambo och vi äter rätt onyttig mat hela tiden (pizza, hamburgare, lasagne, köttfärssås & spaghetti, tacos är de vanligaste maträtterna här hemma...) och jag har gått NER i vikt! :-O Och då var det ett år sedan jag födde barn dessutom Obestämd Det är inte alltid lätt att ha en hög ämnesomsättning!
    Jag tränar inte heller förresten. Inte så jättesunt, kanske. Men men, jag slipper i alla fall alla tråkiga kommentarer.

Det tog ett tag för mig att gå upp i vikt. Hur länge har du ätit som du gör nu? Tränar du mkt?
    Plus 8/5, BF 17/1!
  • AlexanderBubben
    lanylena skrev 2012-05-23 12:35:14 följande:
    Jag tränar inte heller förresten. Inte så jättesunt, kanske. Men men, jag slipper i alla fall alla tråkiga kommentarer.

Det tog ett tag för mig att gå upp i vikt. Hur länge har du ätit som du gör nu? Tränar du mkt?
    Jag tränar inte alls faktiskt... Skulle behöva styrketräna men har varken råd eller tid (är föräldraledig) för det just nu.

Ätit osunt har jag nog gjort i hela mitt liv, fast det har blivit mycket mer sedan jag flyttade hemifrån när jag var 18 (fyller 24 i sommar). Underviktig har jag också varit i hela mitt liv, så ja... Jag vet inte, jag måste ha en jäkla SKYHÖG ämnesomsättning eller något eftersom sambon som lever exakt som mig har gått upp 20 kg på 2 år, medan jag har gått ner 2 kg (och det är mycket för mig, jag väger nämligen bara 45 kg på mina 170 cm just nu Skrikandes)...
  • lanylena
    AlexanderBubben skrev 2012-05-23 13:00:03 följande:
    Jag tränar inte alls faktiskt... Skulle behöva styrketräna men har varken råd eller tid (är föräldraledig) för det just nu.

Ätit osunt har jag nog gjort i hela mitt liv, fast det har blivit mycket mer sedan jag flyttade hemifrån när jag var 18 (fyller 24 i sommar). Underviktig har jag också varit i hela mitt liv, så ja... Jag vet inte, jag måste ha en jäkla SKYHÖG ämnesomsättning eller något eftersom sambon som lever exakt som mig har gått upp 20 kg på 2 år, medan jag har gått ner 2 kg (och det är mycket för mig, jag väger nämligen bara 45 kg på mina 170 cm just nu Skrikandes)...
    Det måste vara, som du säger, hög ämnesomsättning. Jag vet inte riktigt vad man kan råda dig till.
    Jag vet inte riktigt vem man kan vända sig till, läkare?
    Som kanske kan hjälpa till.
    Plus 8/5, BF 17/1!
  • Schwanna

Åh, tack för tips!!

Jag tränar inte heller för tillfället. Ska börja när vi flyttar till sverige igen om ett halvår. Förstår att det är ett bra sätt att gå upp. Och får mer muskler:D

Jag äter faktiskt inte så mycket skräpmat. Aldrig donkan eller dylikt. Tycker inte om det sådär supermycket...Likadant med pizza, fast det gillar jag men det blir aldrig av här. Inte så vanligt här som i sverige.
    Men jag ska börja tänka på att beställa bra mat på restaurang..liksom inte en klen sallad utan rejäla köttbitar. Fisk är det bra, hjälper det med mer vikt?

Alltså detta med hög ämnesomättning. Min är uppe på mount everst... ;) Skyhööög.  

• lanylena
    Schwanna skrev 2012-05-23 13:09:30 följande:
    Åh, tack för tips!!

Jag tränar inte heller för tillfället. Ska börja när vi flyttar till sverige igen om ett halvår. Förstår att det är ett bra sätt att gå upp. Och får mer muskler:D

Jag äter faktiskt inte så mycket skräpmat. Aldrig donkan eller dylikt. Tycker inte om det sådär supermycket...Likadant med pizza, fast det gillar jag men det blir aldrig av här. Inte så vanligt här som i sverige.
    Men jag ska börja tänka på att beställa bra mat på restaurang..liksom inte en klen sallad utan rejäla köttbitar. Fisk är det bra, hjälper det med mer vikt?

Alltså detta med hög ämnesomättning. Min är uppe på mount everst... ;) Skyhööög.  
    Äta kyckling sent på e.m/kväll ska vara bra också har jag hört, om man vill gå upp.
    Plus 8/5, BF 17/1!
  • AlexanderBubben
    lanylena skrev 2012-05-23 13:06:57 följande:
    Det måste vara, som du säger, hög ämnesomsättning. Jag vet inte riktigt vad man kan råda dig till.
    Jag vet inte riktigt vem man kan vända sig till, läkare?
    Som kanske kan hjälpa till.
    Jag ska prova mitt egna tips först (styrketräning och Gainer shakes), men om jag inte går upp i vikt då så blir det att kontakta läkare, för det kan ju vara något som är fel (huuu, tänk om man har en binnikemask eller något, blä!). Tack för din omtanke!
  • AlexanderBubben
    Schwanna skrev 2012-05-23 13:09:30 följande:
    Åh, tack för tips!!

Ja, träning tror jag också är det sundaste sättet att gå upp, man lär ju bli finare då med!

Kött är nog bra att äta mer av, det innehåller ju protein. Mjölk kan man ju också dricka till maten istället för vatten t. ex.

Visst är det en förbannelse att ha hög ämnesomsättning?! I hela mitt liv har jag fått stå ut med anorexiaanklagelser (även från personal inom vården!) och även några kommentarer som "Åhhh, jag önskade att jag var lika smal som du" när jag är som ett levande benrangel... Tycker synd om dessa tjejer som har skev kroppsuppfattning, och att jag har deras "ideal"kropp.
  • lillaperfect

Jag vill med gå upp i vikt, väger 43kg och är 160 lång. Jag är dock trött på all skräpmat så jag har tänkt att jag ska börja äta bra vanlig mat och sedan börja träna på riktigt både styrketräning och kondition. Hellre smal och vältränad än smal och otränad :P...
    Men jag hoppas på att jag kommer öka i vikt när jag väl börjat träna  ordentligt, det är det tipset jag har fått att man ska träna och så ökar matlusten samtidigt..

• fill hith

Kolla näringsvärdet på livsmedlen du har hemma. Ät sånt som är energirikt. Drick mycket röd mjölk. Ha extra rapsolja när ni lagar mat. Om du vill kan du köpa malto och dricka. Malto är huvudingrediensen i gainer och är en sockerart. Skillnaden är att om du köper det som malto istället för under ett namn som t.ex. "super mutant mass gainer" så kostar det 30 kr kilot istället för 100+ kr kilot.

• ykyb

Du måste äta mer kalorier än du gör av med, helt enkelt.

Ett enkelt sätt är väl att dricka lite extra kalorier, till e.x. 1 liter fet (röd) mjölk per dag utöver maten du redan äter. 

Svar på tråden Gå upp i vikt. tips?