• Anonym (Bebissugen)

Surrogatmamma?

Jag och min sambo har börjat fundera på barn och surrogatmödraskap har kommit upp allt oftare i våra diskussioner. Jag har alltid varit lite rädd för att föda och att kroppen ska förändras och sambon är helt ok med det och betalar gärna för att jag ska slippa. Jag är inte helt insatt i lagstiftningen gällande surrogatmödraskap, kan man göra det i Anonym skrev 2012-05-21 11:51:19 följande: Jösses , jag tror jag som har ett ex med hög inkomst ska sjukskriva mig o bli gravid igen fast min sambo är höginkomsttagare för då ska man tydligen få höga uh av sitt ex . Inte många som inte fattar hur dumt det låter tror jag att ex ska betala mera  fast dom har en bra inkomst i familjen , fast dom själva satt sig i situationen att bli gravida o får en lägre inkomst på ena parten . Ganska sjukt att hennes sambo inte ställer upp o vill att hans bonusbarn ska ha det bra , skit i pappan , det låter ju enbart som att ts vill sätta dit pappan för att han inte vill/kan ha sitt barn mera än det han har. Bakgrunden är garanterat ett tjafs från början .  Sverige eller måste man åka utomlands? Hur blir barnet vårt rent juridiskt och behöver vi gifta oss? Är det någon som har egen erfarenhet av det här?

• Svar på tråden Surrogatmamma?
  • isadora81

Det var en väldigt rörig frågeställning. Jag förstår inte ens vad du vill ha svar på? Det vore nog bra om du kunde förtydliga dig.

• sextiotalist

Surrogatmödrar är inte tillåtna i Sverige.

• Anonym (All välmening)
    Anonym (Bebissugen) skrev 2012-05-23 10:03:42 följande:
    Jag och min sambo har börjat fundera på barn och surrogatmödraskap har kommit upp allt oftare i våra diskussioner. Jag har alltid varit lite rädd för att föda och att kroppen ska förändras och sambon är helt ok med det och betalar gärna för att jag ska slippa. Jag är inte helt insatt i lagstiftningen gällande surrogatmödraskap, kan man göra det i Anonym skrev 2012-05-21 11:51:19 följande: Jösses , jag tror jag som har ett ex med hög inkomst ska sjukskriva mig o bli gravid igen fast min sambo är höginkomsttagare för då ska man tydligen få höga uh av sitt ex . Inte många som inte fattar hur dumt det låter tror jag att ex ska betala mera  fast dom har en bra inkomst i familjen , fast dom själva satt sig i situationen att bli gravida o får en lägre inkomst på ena parten . Ganska sjukt att hennes sambo inte ställer upp o vill att hans bonusbarn ska ha det bra , skit i pappan , det låter ju enbart som att ts vill sätta dit pappan för att han inte vill/kan ha sitt barn mera än det han har. Bakgrunden är garanterat ett tjafs från början .  Sverige eller måste man åka utomlands? Hur blir barnet vårt rent juridiskt och behöver vi gifta oss? Är det någon som har egen erfarenhet av det här?
    Ett råd i all välmening bara - om, eller när, du/ni bestämmer er för att blir föräldrar så lägg stor vikt vid att inte föra din egen kropssfixering vidare till ert barn.

Att välja bort att bära/föda ett barn för att kroppen förändras är kanske inte en helt sund inställning till sin kropp.

Du får självklart känna precis som du själv vill, men ett alternativ till surrogatmamma är kanske lite terapi för att släppa rädslan/paniken att kroppen förändras?
  • Anonym (dumt)

Det är inte tillåtet i Sverige som sagt så det är utomlands ni måste åka då för att få det utfört. Ska ni ha ditt ägg och hans spermier? Eller bara hans spermier men surrogatmammans ägg?

Och, kontrollera noga noga alla regler som gäller i landet ni väljer, för ni kan hamna i en sits där mamman behåller barnet och din sambo blir försörjningsskyldig till ett barn som han inte får träffa.

Låter som det är lättare att du blir av med dina fobier istället.   

• colanappen

vad jag har förstått så är det ju en del som stöter på patrull när barnen skall föras in i sverige i och med att sverige inte tillåter surrogatmödraskap så ser man ju surrogatmoderna som dem lagliga mamman så att säga...

• Anonym (dumt)
    colanappen skrev 2012-05-23 11:16:51 följande:
    vad jag har förstått så är det ju en del som stöter på patrull när barnen skall föras in i sverige i och med att sverige inte tillåter surrogatmödraskap så ser man ju surrogatmoderna som dem lagliga mamman så att säga...

Precis och det gäller även om det är TS ägg som används.
    Om pappan är barnets biologiska måste surrogatmamman minst ha skrivit papper på att han är ensam vårdnadshavare och sen måste TS ansöka om antingen moderskapstest (som inte ens finns vad jag vet!) och/eller adoption.

Alternativet är ju att flytta under de 'kritiska' månaderna och sen säga att man fött barnet utomlands, men det krävs ändå bevis så då måste ni få nån att förfalska alla papper.

Låter som sagt som att ni ska satsa på att jobba bort dina fobier. Om du bar akommer över rädslan att föda barn kan han ju istället betala för plastikoperationer om du fortfarande nojar för det.        
Svar på tråden Surrogatmamma?