• Emmamyway

Ni som flaskmatar, får ni mycket kritik från andra mammor?

Jag flaskmatar min dotter som nu är 2 månader från att hon var 3 veckor med både tillsägelse från bvc och sambo som jag mådde så dåligt av amning. Men denna ständiga "skämma" för att man ej ammar sitt barn, många som frågar: varför ammar du inte.. amning är det bästa = man känner sig så KASS.. någon mer som får känslan av andra människor att de kollar ner på en för att man inte ammar sitt barn?
    Många säger att : Amma till varje pris, men vart går gränsen? Jag avskydde amning, mådde jätte dåligt psykiskt och tyckte inte amning alls var så mysigt som alla säger de är, att man får kontakt med sitt barn osv. Jag fick mycket bättre kontakt med mitt barn när jag flaskmatade och fick en helt annan känsla i kroppen, jag var lugn och kunde börja njuta av att få vara mamma och få vara med min bebis. Så varför göra något man mår dåligt av egentligen? För vad jag förstått så är de knappt någon skillnad på innehållet i bröstmjöl vs ersättning förutom antikropparna, men om man ammar och mår dåligt så måste väl de föras över till barnet att de känner av att mamma mår dåligt?

• Svar på tråden Ni som flaskmatar, får ni mycket kritik från andra mammor?
  • camillas1985

För mig låter det lite som att du har tur med din dotter för min andra pojke som fick flaskan åt varannan timme i början på natten. Väldigt jobbigt. Njut så länge det varar .

Isak 090201 William 100721 Flickan i magen 120710
  • Litet My

Upplevde inte kritik från någon, tror i många fall att folk är nyfikna, kanske frågar klumpigt och så har mamman tagit jätteilla vid sig.

Jag tror känslan av att "vara dålig"ofta  ligger hos mamman själv men inte alla gånger hos omgivningen, själv hade jag inte vett att ha ett dugg dåligt samvete för att jag inte ammade min minsta mer än 6-8 veckor då alternativet varit att låta henne svälta ihjäl. Men jag vet också att det finns många själva som tar på sig skulden för att ammningen inte fungerade eller de mådde dåligt.  

• Litet My
    camillas1985 skrev 2012-05-23 21:52:17 följande:
    Men det som är jätte bra med flaska tycker jag är att man har full koll på hur mycket barnet äter så man vet att den faktiskt får i sig tillräckligt och speciellt nu på sommaren är det ju bra att veta.

Fast du, det märker man när man ammar också, inte exakt på mililitern men absolut om barnet fått tillräckligt iaf när man "fått kläm" på ammningen.
  • Morcheeba
    Litet My skrev 2012-05-23 21:57:15 följande:
    Fast du, det märker man när man ammar också, inte exakt på mililitern men absolut om barnet fått tillräckligt iaf när man "fått kläm" på ammningen.
    Jag helammade i två månader, delammade sex månader och jag var aldrig säker på att dottern fått i sig tillräckligt. Jag var alltid orolig att hon fick i sig för lite, speciellt eftersom hon var väldigt smal. När hon började äta flaska var det så skönt att veta att hon fick i sig tillräckligt. Så för mig gjorde det jättestor skillnad. 
  • Litet My
    Morcheeba skrev 2012-05-23 22:03:38 följande:
    Jag helammade i två månader, delammade sex månader och jag var aldrig säker på att dottern fått i sig tillräckligt. Jag var alltid orolig att hon fick i sig för lite, speciellt eftersom hon var väldigt smal. När hon började äta flaska var det så skönt att veta att hon fick i sig tillräckligt. Så för mig gjorde det jättestor skillnad. 

Inte?

Jag märkte stor skillnad på första barnet som tydligt visade att han var mätt och nöjd jämfört med min lilla där mjölken hastigt försvann, hon var aldrig nöjd eller kändes mätt och oroon fanns där hela tiden "undrar om hon är mätt", när det sedan visade sig att hon inte gick upp som hon skulle så visade det att jag hade haft rätt, men med min stora där ammningen funkade toppen och allting "flöt på" fanns aldrig en tanke på att han inte fått tillräckligt i sig. 
  • Litet My
    Litet My skrev 2012-05-23 22:06:35 följande:

Inte?

Jag märkte stor skillnad på första barnet som tydligt visade att han var mätt och nöjd jämfört med min lilla där mjölken hastigt försvann, hon var aldrig nöjd eller kändes mätt och oroon fanns där hela tiden "undrar om hon är mätt", när det sedan visade sig att hon inte gick upp som hon skulle så visade det att jag hade haft rätt, men med min stora där ammningen funkade toppen och allting "flöt på" fanns aldrig en tanke på att han inte fått tillräckligt i sig. 

Tillägger: Fast det var nog runt 3-4 månader ammningen började kännas som en trygg rutin med äldsta och jag kände honom lite bättre.
  • Eliasmamma

Jag försökte amma 2 veckor på sjukhuset, då hade jag redan legat inne 1 vecka då vattnet gick för tidigt. Vi besluta mest att pumpa och ge flaska annars hade vi fått stanna ytterligare på sjukhuset vilket vi inte alls ville. Flaska gick bra men mjölken sina när vi kom hem

• LiteniAugusti

Jag skämdes varje gång jag tog fram hennes flaska. Jag ville inte att ngn skulle tro att jag var för bekväm för att ge mitt barn bröstmjölk.  

Amningen fungerade inte alls efter att hon var 3 månader. Jag hade mjölk men hon tog inte bröstet.  Jag pumpade och gav henne bröstmjölk i flaska tills hon var 4 månader.

Jag avskydde att ge henne ersättning. 

• LiteniAugusti
    LiteniAugusti skrev 2012-05-24 11:38:49 följande:

Jag skämdes varje gång jag tog fram hennes flaska. Jag ville inte att ngn skulle tro att jag var för bekväm för att ge mitt barn bröstmjölk.  

Amningen fungerade inte alls efter att hon var 3 månader. Jag hade mjölk men hon tog inte bröstet.  Jag pumpade och gav henne bröstmjölk i flaska tills hon var 4 månader.

Jag avskydde att ge henne ersättning. 

Jag fick aldrig kritik, ska tilläggas. Eller kanske tog jag det helt enkelt inte som kritik, eftersom jag höll med om det som sades.
  • Bonanza

Jag fick aldrig minsta lilla kritik och jag kände mig aldrig dum, fel eller att jag gjorde något dåligt. Även om jag frivilligt valde bort amningen och hade massor av mjölk till mitt barn.

• Liindaae

Jag har gett flaska direkt från start och jag har jätte bra kontakt och närhet med min dotter! Och hon mår superbra!

• 3 barns mamma84

Jag har delammat 1:a och 3:an och 2:an erättning direkt.
    Jag bryr mig inte om fördommar jag vet att jag kan och jag gör det jag känner för . 

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Ni som flaskmatar, får ni mycket kritik från andra mammor?