• CrazyChristina

När ska man sätta dom på pottan?

Jag har svårt att tajma in pottan med behovet utan frågar alltid om han ska kissa när han precis gjort de. Ska jag sätta honom på pottan iaf (som jag gjort hitintills) eller hur ska jag göra. Han fyller snart 2år och vill gärna ha han fri från blöjor (dagtid) innan hösten..

ALLA tips är välkomna. Har läst att det är svårare med pojkar stämmer det?

♥Erik 2010-06-09♥--♥Wilhelm 2012-04-17♥
  • Svar på tråden När ska man sätta dom på pottan?
  • Diablo

Vi brukar alltid ha pottan framme. SÅ om barnet börjar kissa, kan man snabbt sätta det på pottan. Jag brukar väl fråga med jämna mellanrum, kanske en gång i halvtimmen om de vill gå på pottan. Det underlättar om de springer runt utan blöja. Det brukar gå ganska snabbt när de väl får en rutin på det. Men låt honom gå mycket utan blöja, och ha pottan tillgänglig, gärna i samma rum som han leker i.

Har man tur behöver man inget vett!
  • skogsvitter

Klart att du inte ska sätta honom på pottan när han just precis redan kissat, då är ju chansen att han kissar fullkomligt obefintlig! Du vill ju att det ska komma i pottan så att det blir en naturlig koppling att det faktiskt händer något där, att sätta ett barn på pottan och det aldrig kommer något är ju helt meningslöst.

Fråga inte. Utan sätt honom på rutin med jämna mellanrum. Om han just kissat så testa igen om tex en timme, eller 40 minuter. Och låt honom vara utan blöja så mycket som möjligt, annars kommer han aldrig lära sig känna av om han kissat eller ej.

• ladykaw

Jag tycker också att det har varit bra att få in rutiner som att kissa direkt när man vaknar, före och efter maten, innan man går ut, direkt när man kommer in osv.

• Diablo

Det är ett måste att det ska vara kul, barnet får aldrig känna att det blir ett tvång. Han ska aldrig tvingas till pottan. Vi har läst sagor på pottan gett klistermärke om man kissat på pottan osv.

Har man tur behöver man inget vett!
Svar på tråden När ska man sätta dom på pottan?