• Mellanmjölkens land

Ni som börjat vänja av med blöja, hur gör ni när ni besöker andra?

Ni som precis börjat vänja av med blöja, speciellt ni med relativt små barn som inte pratar än, hur gör ni när ni är iväg? Det är en sak att torka upp olyckor hemma. Det går alltid att lägga skydd över soffor etc men hur gör man när man är borta? När barnet inte pratar än ökar ju risken för olyckor markant.

Generellt sett brukar folk inte uppskatta om det kissas i/på deras möbler.

Tar ni på blöja? Undviker sånna besök under en period (kanske ses ute?)? Eller kör ni på precis som hemma? Nått annat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-22 14:48
    För att slippa diskusionen om ifall det är möjligt för små barn att bli blöjfria tidigt: Dottern hatar fuktig blöja och tjuter på ett visst sätt när hon behöver kissa. Vi sätter henne då på toan vilket innebär att hon nästan är helt torr dagtid. Är vi iväg håller hon sig oftast tills vi kommer till en toa.

Hur gammal hon är har väl inget med saken att göra? Vissa barn lär sig prata tidigare än andra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-23 14:48
    Vi har inte kommit så långt att det är aktuellt att vara blöjfri när vi är hemifrån men förr eller senare hamnar man ju i den sitsen om barnet inte ska ha blöjor upp i tonåren.

Hur länge har ni väntat innan ni vågat chansa? Det kan ju hända olyckor när barnet leker långt upp i åldrarna.

• Svar på tråden Ni som börjat vänja av med blöja, hur gör ni när ni besöker andra?
  • Mellanmjölkens land
    skogsvitter skrev 2012-05-22 20:57:54 följande:
    Du kanske skulle ha skrivit i forumet "blöjfri bebis-EC" för att få lite vettigare svar från de som vet
    Barnet är ju inte så pyttelitet längre men pratar inte än.
    Mariohn skrev 2012-05-22 20:50:51 följande:
    Är det verkligen ganska många barn? Då får jag nog ta och starta en tråd. 
    Bara för att ett barn börjar prata sent, ska man behålla blöjan på längre bara för det?
  • gryning2

I såna situationer tycker jag det är bäst att ta på blöja om man inte är beredd att betala för ev. förstörda möbler hemma hos andra. Vi hade en ganska lång övergångsperiod (kanske 6 mån) då sonen var blöjfri hemma och inomhus hos dagmamman men fick ha blöja om vi skulle iväg eller vara ute en längre stund.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • skogsvitter
    Mellanmjölkens land skrev 2012-05-22 21:10:11 följande:
    Barnet är ju inte så pyttelitet längre men pratar inte än.
    Det spelar ingen roll hur gammalt barnet är, det hänger ju ändå bättre ihop med EC eftersom man då inte är beroende av språket utan barnet kommunicerar på andra sätt. Som det du skrev att hon gnäller när hon behöver kissa, på det där speciella sättet. Exakt så fungerar det inom EC. EC står för elimination communication och kan användas oavsett hur gammalt barnet är, men precis som du säger blir det ju annat när de kan prata eftersom det då räcker med att de talar om att de är kissnödiga.
  • I969

Vi har haft en babybadbyxa ovanpå kallingen när  man inte velat ha olyckor. Då känner barnet att det blir blött, liiite kan komma utanför men inte så farligt. Babybadbyxor är ju lite luftiga och inte så täta som andra badbrallor, mer som en träningsbyxa tänker jag. Nu var det ytterst kort period vi gjorde så, så fort man fått lite vana att vara iväg och gå på toa borta så vågar man skippa livremmar och hängslen  

• skogsvitter

Finns förövrigt massor av trådar om äldre barn i EC-forumet så det handlar självklart inte bara om bebisar, det handlar om själva tillvägagångssättet EC.

• sagofröken

Vi kör trainingpants borta, de håller den lilla skvätt som kan komma innan vi hinner till toa. Men i regel har vi bara missar hemma :) Dottern är 16 mån.

• Mellanmjölkens land
    sagofröken skrev 2012-05-23 08:35:48 följande:
    ...och hon säger till med teckenspråk, kan inte prata än.
    Tror vi ska börja jobba med teckenspråk lite mer aktivt.
  • fågelungarna

Jag hade min stora blöjfri dagtid från ett år. EC-light i huvudsak, dvs rutinpottning. Hon höll sig jättebra när vi var borta, olyckorna skedde hemma, fram tills hon blev pålitligt torr och själv sa till vid 18 mån. Sade tsssss, och tog sig för snippan. Det handlar förstås om vem man är hos, alla i min släkt är helt coola med en mindre olycka. Och det brukade gå att styra så att hon inte nödvändigtvis var uppe i soffan och klättrade, utan höll sig på golvet.

• Kina79

Det beror ju lite på vem vi skulle besöka.

Lillan är 2 och är blöjfri nu. De första två veckorna tog jag bara av blöjan hemma, men sen tog jag bort den helt (dagtid). Är det vänner man inte känner eller känner sig så bekväm hos, hade jag valt att träffas ute eller hos mig, alternativt en kortare stund.
    Annars får man ju hålla koll

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • sagofröken
    Mellanmjölkens land skrev 2012-05-23 14:42:57 följande:
    Tror vi ska börja jobba med teckenspråk lite mer aktivt.
    Tummen upp!
    skogsvitter skrev 2012-05-23 21:56:20 följande:
    Det tror jag är en jättebra idé. Önskar den tanken hade slagit mig när äldsta dottern var liten, herregud vad mycket utbrott och missförstånd man skulle ha undvikit då... innan hon kunde förmedla sig så pass med ord att man förstod vad hon menade! De kan ju för det mesta kommunicera bättre och mycket tidigare med teckenspråk än med talspråk.
    Jag är otroligt tacksam för att vi fick idén om att börja teckna (via ec-trådar här på FL) när dottern var runt halvåret. Därför passar jag alltid på att nämna det för andra föräldrar lite grann i förbigående...
    Jag vågar påstå att tecknandet påverkat inte bara vårt ec:ande utan hela vårt föräldraskap. Tror inte vi hade insett hur mycket personlighet, funderingar och specifika önskemål som ryms i ett så litet barn om hon inte hade haft dessa verktyg för att kommunicera med oss. Vi får många kommentarer om att hon kanske blir språkförsenad (16 månader och säger bara enstaka ord) pga att hon tecknar, men det tror jag inte ett dyft på. Däremot tror jag att vi hade missat en hel del insikt om vad som är viktigt i hennes värld - tex berättelsen om myran som kröp på hennes rygg när hon badade med sin farmor, eller andra omvälvande upplevelser Skrattande

Det här blev lite OT men jag försvarar mig med att kommunikation är avgörande för att undvika nerkissade finsoffor Flört
Svar på tråden Ni som börjat vänja av med blöja, hur gör ni när ni besöker andra?