• MammatillAlva

Tror ni jag får ekonomiskt bistånd?

Jag är 20 år (fyller 21 år i november) och är ensamstående mamma till min dotter som är 4 år (blir 5 år i oktober).

Vi bor i en trea på 83 kvm med en hyra inkl el på 5784 kr/månaden och lever just nu på CSN lån + bidrag 9448 kr, barnbidrag 1050 kr, bostadsbidrag 3000 kr och underhållsbidrag på 1273 kr dvs. totalt 14771 kr/ månaden.

Nu till sommaren tar jag studenten ifrån gymnasiet och står än så länge utan jobb. Det innebär att jag för första gången i mitt liv måste ansöka om ekonomiskt bistånd. Till saken hör också att jag efter sommaren ska tillbaka till gymnasiet för att plugga upp vissa ämnen för att få ut fullt gymnasiebetyg, då jag hamnat efter på grund av familjeproblem med min storebror. 

Tror ni jag kommer beviljad ekonomiskt bistånd under sommaren? Hur mycket tror ni jag kommer bli beviljad i sådana fall?

• Svar på tråden Tror ni jag får ekonomiskt bistånd?
  • plastkotte

Hennes föräldrar är bara skyldiga att försörja henne så länge hon går i gymnasiet men tills hon är högst 21 år. TS skriver dock att hon blir klar med gymnasiet till sommaren, om så är fallet så är hennes föräldrar inte skyldiga att försörja henne.

• MammatillAlva
    Tealhawk skrev 2012-05-22 00:09:11 följande:
    Oj, det tänkte jag inte ens på. Det kan faktiskt vara så att du blir nekad därför.
    Fyller ju dock 21 år i november, men det kanske inte räknar så?
  • MammatillAlva
    plastkotte skrev 2012-05-22 00:18:21 följande:
    Hennes föräldrar är bara skyldiga att försörja henne så länge hon går i gymnasiet men tills hon är högst 21 år. TS skriver dock att hon blir klar med gymnasiet till sommaren, om så är fallet så är hennes föräldrar inte skyldiga att försörja henne.
    Ska dock gå kvar ett år för att plugga upp rester efter studenten. Går alltså inte om ett år utan ska bara läsa en del av de kurser jag inte blev klar med nu i år. 
  • Marcz
    MammatillAlva skrev 2012-05-21 23:27:48 följande:
    Jag är 20 år (fyller 21 år i november) och är ensamstående mamma till min dotter som är 4 år (blir 5 år i oktober).

Vi bor i en trea på 83 kvm med en hyra inkl el på 5784 kr/månaden och lever just nu på CSN lån + bidrag 9448 kr, barnbidrag 1050 kr, bostadsbidrag 3000 kr och underhållsbidrag på 1273 kr dvs. totalt 14771 kr/ månaden.

Nu till sommaren tar jag studenten ifrån gymnasiet och står än så länge utan jobb. Det innebär att jag för första gången i mitt liv måste ansöka om ekonomiskt bistånd. Till saken hör också att jag efter sommaren ska tillbaka till gymnasiet för att plugga upp vissa ämnen för att få ut fullt gymnasiebetyg, då jag hamnat efter på grund av familjeproblem med min storebror. 

Tror ni jag kommer beviljad ekonomiskt bistånd under sommaren? Hur mycket tror ni jag kommer bli beviljad i sådana fall?

såklart du är ensamstående du fick barn vid 16 ? brukar bli så, följd av inget jobb , får gå om skolan studenten som 21 åring lever på bidrag ,  jag tror inte det kommer beviljas.. men livet blir som det blir om man vill va ung mamma. 
  • Marcz
    plastkotte skrev 2012-05-22 00:18:21 följande:
    tycker inte heller hon borde bli försörjd.. skaffar man barn så får man skylla sig själv, hon har ambitioner och mål i livet , skaffar unge vid 16 moget... 
  • MammaEmelie91

Det beror på om dom räknar på det du haft tidigare, alltså att de pengarna fortfarande ska räcka eller hur man ska förklara. När min bror blev av med jobbet så fick han inte just för att hans lön skulle räcka x antal månader, soc räknar ju 3500 /månad tro jag det är. 

mammatillebbaa.blogg.se - 20år och snart TRE-trebarnsmamma!!
  • MammatillAlva
    Marcz skrev 2012-05-22 20:08:03 följande:
    såklart du är ensamstående du fick barn vid 16 ? brukar bli så, följd av inget jobb , får gå om skolan studenten som 21 åring lever på bidrag ,  jag tror inte det kommer beviljas.. men livet blir som det blir om man vill va ung mamma. 
    Det finns det som håller ihop och träffas även när det är unga, men i mitt fall är det tragiskt nog att det inte blev så. Men vem har sagt att jag kommer bli utan jobb? Har inte gått om skolan? 
  • MammatillAlva
    Marcz skrev 2012-05-22 20:11:44 följande:
    tycker inte heller hon borde bli försörjd.. skaffar man barn så får man skylla sig själv, hon har ambitioner och mål i livet , skaffar unge vid 16 moget... 
    Ja, jag har mål och ambitioner i livet precis som det allra flesta, och det är inget som kommer påverkas på grund utav att jag har barn. Jag behöver ekonomiskt bistånd i 2 månader under sommaren, då jag eventuellt kommer vara utan jobb och därefter kommer jag fortsätta med CSN precis som tidigare tills jag är helt klar med gymnasiet och sedan blir det att utbilda mig vidare. 
  • Cloudyberry

Finns det någon ung mamma under 20 som klarar av att skaffa barn med en person som de väljer att leva med i minst 10 år?

För att svara på TS, ja du lär inte ha några problem med att få ek. bistånd.  

• gabardin

De vill ha kontoutdrag tre månader tillbaka i tiden tror jag. Ser de att du fått in mer än bidragsnormen kan de anse att du borde sparat överskottet och därmed dra ner ditt bidrag eller inte bevilja. Alltså: skulle bidraget vara 12000 och du fått in 14000 de tre senaste månaderna borde du ha 6000 sparat. Kolla bidragsberäknaren som någon länkat, eller googla efter den. Du kan också kontakta soc redan nu och höra vad dom gäller.

Det knäppa är att ingenting sätts igång förrän du står där utan inkomst, och beroende på handläggningstider kan det ta ett tag innan du ser några pengar. Bra att du har god framförhållning, försök ha backup plan. Du kan inte hoppa på någon sommarkurs på distans om det kniper? Se också till att ha kontakt med hyresvärd osv om det ser ut som att pengarna dröjer.

Det där med försörjningsplikt till 21 undrar jag om det inte bara gäller när man bor hemma?

Och bla bla ung mamma-kommentarer, hade du skrivit att du var överviktig hade du fått något för det också, det är lätt att slänga in ett tjuvnyp här på FL.

• MammatillAlva
    Cloudyberry skrev 2012-05-26 09:59:00 följande:
    Finns det någon ung mamma under 20 som klarar av att skaffa barn med en person som de väljer att leva med i minst 10 år?

För att svara på TS, ja du lär inte ha några problem med att få ek. bistånd.  

Tyvärr är det inte enbart ena partnern i ett förhållande som avgör om det ska hålla eller inte. Min dotters pappa lämnade mig när jag var gravid och var otrogen med en annan. Han var helt enkelt inte mogen för det beslut vi tog gemensamt vid den tidpunkten, men i dag finns han ändå med i bilden även om det inte är mycket och träffar sin dotter så gott han kan. Sen att jag personligen skulle önska att det vore oftare är en annan sak och sen att jag personligen drömde och verkligen kämpade för att de skulle hålla i mer än 10 år är en annan sak.
Svar på tråden Tror ni jag får ekonomiskt bistånd?