• Emmie02

LH-tester

Köpte ägglossningstester från en sån där hemsida med billiga äl tester och fick hem dem idag, äter pergotime enkelkur och har aldrig velat använt äl tester men tänkte att jag kanske skulle prova har varit på två VUL då sista visade en blåsa på 13 mm på dag 13 och gyn trodde jag skulle ägglossa lite senare i veckan.

Fick iallafall hem testerna idag och tog ett, strecken skulle bli lika starka för äl stog det men det var lite svagare än kontroll testet men dock ett streck, betyder det att äl inte sker ännu men att kroppen har börjat producera LH hormon och att äl är på gång?

Någon som vet hur det ligger till med dessa tester igentligen? ska ta ett imorgon och sparade det gamla så jag kan jämföra om det blivit starkare :)

• Svar på tråden LH-tester
  • Emmie02
    Thunderkatten skrev 2012-05-22 23:05:52 följande:

Så här ser mitt ut idag (teststreck till vänster i bild). Egentligen är det fusk för jag tog en äl-spruta vid 3-tiden igår. Vi har gått över till IVF (FET, stimulerad mha pergo) och om jag får äl på en onsdag kan vi inte sätta tillbaka ett av mina 3-dagarsodlade embryon för då krockar insättningen med helgen. Utifrån ett vul igår bedömdes att risken var väldigt stor att äl skulle bli just på onsdag (cykeldag 24) så då fick jag sprutan för att skynda på den en dag. Äl kommer typ 36 timmar efter att man tagit sprutan. Men hur som helst så är det så där mina test ser ut när jag får en pergo-äl. Det är första FET så i vanliga fall när jag tagit pergo så har det inte spelat nån roll när äl blir så jag har inte tagit nån spruta och testen har ändå blivit så där starka. Det här var min 8:e pergo-omgång, enkeldos, och första gången äl inte kommit mellan dag 19-21. Men just den här gången så stannade den första äggblåsan i växten så en på andra sidan tog över och då tog det längre tid. :)
    Du får säkert lika starkt som jag när det väl är dags och då kommer du knappast att missa det. :) Kram!

tog ännu ett test nu när jag kom hem och det var som du sa. test strecket kom före kontroll strecket till och med och det är mycket starkare nu är det inga tvivel nå mer :)

föresten kan det vara så att även om testen visar att lh stegring har skett så kan äggblåsan gå tillbaka innan det släpper? Inte för att jag tror det har jätte ont i magen, kramar liksom ordentligt plus att mitt humör inte varit det bästa idag och tillägger bara där att jag jobbar i matbutik och måste vara trevlig och ha tålamod :P
  • Thunderkatten

Det lär finnas nån magisk gräns på storlek på blåsa över vilket det nästan säkert blir än äl. Svårt att tro att det inte skulle bli nåt om man får utslag på testen. Då har ju kroppen initierat själva äl och ägget borde vara färdigvuxet kan man tycka. Vänta bara tills du blir gravid, då kan vi snacka humörsvängningar. :)

• isadora81

Nästan alltid efter höjning så får man ägglossning. Även det kan man se om man tempar. :) Så om det inte tar sig denna cykel så kan du tempa nästa gång. Men med stor sannorlikhet så får du ett plus om två veckor. Det tror jag!

• Emmie02

Tack för att ni har hjälpt mig är otroligt tacksam för alla svar och peppningar jag fått :) Tur man har FL då man är ganska grön :P

ja de hoppas jag såklart, men mitt mål var att ha ägglossning, skulle jag vara gravid om två veckor är det bara ett plus i kanten :) skulle de inte bli nån graviditet skulle vi får dubbelkur pergo redan nästa månad men nu vet jag att jag lyckas på enkel kur :)

• Emmie02
    isadora81 skrev 2012-05-24 19:43:28 följande:
    Nästan alltid efter höjning så får man ägglossning. Även det kan man se om man tempar. :) Så om det inte tar sig denna cykel så kan du tempa nästa gång. Men med stor sannorlikhet så får du ett plus om två veckor. Det tror jag!
    är det nån spec regel när man tempar som man måste följa? Tidpunkt mm. Som sagt är ganska grön ;)
  • isadora81
    Emmie02 skrev 2012-05-24 20:13:08 följande:
    är det nån spec regel när man tempar som man måste följa? Tidpunkt mm. Som sagt är ganska grön ;)
    Man ska helst ta samma tidpunkt varje dag och helst på morgonen. Det enklaste är att ställa väckarklockan på en tid exempelvis halv sju och ta tempen då innan man riktigt har vaknat. Om det är helg kan man somna om igen. Jag har en app i telefonen som jag lägger in temp-värdena i. Det finns även en sida på internet som man kan använda

www.fertilityfriend.com
  • Thunderkatten
    isadora81 skrev 2012-05-24 20:57:33 följande:
    Man ska helst ta samma tidpunkt varje dag och helst på morgonen. Det enklaste är att ställa väckarklockan på en tid exempelvis halv sju och ta tempen då innan man riktigt har vaknat. Om det är helg kan man somna om igen. Jag har en app i telefonen som jag lägger in temp-värdena i. Det finns även en sida på internet som man kan använda

www.fertilityfriend.com

Vad gjorde vi innan smarta telefoner...? ;)
  • isadora81
    Thunderkatten skrev 2012-05-24 21:39:08 följande:

Vad gjorde vi innan smarta telefoner...? ;)

Ingen aning! :)
  • Emmie02

hej tjejer hoppas ni är kvar ni hjälpte mig så bra sist så frågar er nu. imorgon är det precis 14 dagar sen äl testerna visade positivt första dagen visade pos i tre dagar. Tog iallafall ett nytt äl test nu ikväll, har inte fått min mens, har inga spec känningar förutom vanliga innan min mens brukar komma som typ ömma svällda bröst, lite små drag i magen, hård och uppblåst mage. Men det brukar jag kunna ha, därför jag varit skengravid så många gånger :P

Iallafall nu till själva grejjen testet var super positivt som ni ser och jag borde väl inte ägglossa en gång till? kan de likväl visa en eventuell grav som att mensen ska komma eller hur ska jag tyda det, tänkte gravtesta imorgon eller torsdag :)
  • isadora81

Det kan visa positivt för graviditet också så ta ett gravtest. Vissa får dock positiva ägglossningstest innan mens också och ibland så kan man ägglossa två gånger per månad. Så det finns olika förklaringar för varför ditt ägglossningstest är positivt. Men som sagt testa för graviditet det kan mycket väl vara det!!!

• Emmie02
    isadora81 skrev 2012-06-06 09:08:28 följande:
    Det kan visa positivt för graviditet också så ta ett gravtest. Vissa får dock positiva ägglossningstest innan mens också och ibland så kan man ägglossa två gånger per månad. Så det finns olika förklaringar för varför ditt ägglossningstest är positivt. Men som sagt testa för graviditet det kan mycket väl vara det!!!
    De var en graviditet, stort fett plus :) Tack ni för hjälpen det känns helt otroligt nu, trodde verkligen inte att jag var en utav de som plussade på första kuren :)
  • isadora81

Grattis! Om ingenting är fel så är det ganska troligt att man plussar på första försöket om man träffar ägglossning.

Svar på tråden LH-tester