• perla2010

Linfrö till 20 månaders?

Hej alla!
    Har en dotter med trög mage. Har kört med laktulos och även kiwi men numera vägrar hon båda, hon kniper igen munnen och de är omöjligt. Päron får vi i henne vissa dagar, katrinplommon i alla former är inget hon gillar, för sött och underlig konsistens hur jag än gör!

Har gett linfrö några ca en vecka i hennes gröt och de går bra. Sen sökte jag nu på nätet för att se exakt mängd att ge och ser att det ska vara farligt, blev alldeles förfärad.

Någon som vet om det är okej att ge och isåfall hur mycket om dagen?
    Eller tips på något annat som kan mjuka upp magen!?

Alla tips är tacksamma!!

• Svar på tråden Linfrö till 20 månaders?
  • Fiine

Jag har hört att linfrön innehåller cyanid..
    Har varit mycket prat fram och tillbaka om hurvida det är farligt höga halter eller inte.

Har du provat blanda laktulosen i något gott?
    Man kan blanda ut den i tex saft.

Till mig själv blandade jag med coca cola men det kanske man inte vill ge en sådan liten.

Annars kan du få hjälp av läkare som kan skriva ut Forlax Junior eller Movicol Junior, pulver som blandas i vätska.

• Kattdamen

Jag vet inte, linfrö kanske blir lite för mycket i längden för ungen. Hur mycket har du gett? Vuxna personer ska väl ha 1-2 msk om dagen högst, en så liten borde isåfall ha mycket mindre.

Det största problemet är väl att man kan få ont i magen av det.

En kopp te, tack.
  • perla2010
    Fiine skrev 2012-05-21 11:01:10 följande:
    Jag har hört att linfrön innehåller cyanid..
    Har varit mycket prat fram och tillbaka om hurvida det är farligt höga halter eller inte.

Har du provat blanda laktulosen i något gott?
    Man kan blanda ut den i tex saft.

Till mig själv blandade jag med coca cola men det kanske man inte vill ge en sådan liten.

Annars kan du få hjälp av läkare som kan skriva ut Forlax Junior eller Movicol Junior, pulver som blandas i vätska.
    Hihi nej hon dricker inte saft, får semper dryck ibland men vill inte förstöra de för henne.
    Vi fick utskrivet forlax junior av en läkare (denne läkare lyssnade inte på vad vi sa tyvärr) men saken är den att hon inte är förstoppad och aldrig varit det, så det hade satt fräs på magen.
  • perla2010
    Kattdamen skrev 2012-05-21 11:06:09 följande:
    Jag vet inte, linfrö kanske blir lite för mycket i längden för ungen. Hur mycket har du gett? Vuxna personer ska väl ha 1-2 msk om dagen högst, en så liten borde isåfall ha mycket mindre.

Det största problemet är väl att man kan få ont i magen av det.
    Har gett en tesked i gröten. Blir ju lite nojjig. Plus är jag rädd att hon ska bli förstoppad om vi inte kan hålla igång magen med något. Läkare säger bara att hon har trög mage och att vi ska ge laktulos men hur lätt är det när en sån liten vägrar öppna munnen, bortsett från en som påstod att hon var förstoppad genom att ha klämt på henne en gång.
  • perla2010
    Femininum skrev 2012-05-21 15:35:12 följande:
    Köp psylliumfrön annars. Funkar som linfrö men är inte giftiga.
    Oh tack!!! Har visserligen pratat med BVC idag oxå, o läkaren sa att de var ok med linfrön =)
  • Fiine

Men varför inte Forlax? Skall verka på samma sätt som laktulos. Min son äter det mot trög mage. Funkar kanon och mindre biverkningar än laktulos.

• perla2010
    Fiine skrev 2012-05-22 09:09:57 följande:
    Men varför inte Forlax? Skall verka på samma sätt som laktulos. Min son äter det mot trög mage. Funkar kanon och mindre biverkningar än laktulos.
    Blir för mycket för hennes mage med forlax, laktulos har ju inga biverkningar, "naturligt" (det är bara laktos) medel, visserligen kan man bli gasig eller få ont i magen men det är ju större risk för det med forlax som är ett läkemedel. Hon behöver dessutom inte mer än 3 - 5 ml om dagen. Vill hålla det så naturligt som möjligt för henne, vid läkemedels behandling har jag för mig att kroppen kan bli "beroende" av hjälpen för att sköta magen.

Vi är övertygade om att vår dotter har något bakomliggande problem med magen men läkarna lyssnar inte.
  • perla2010
    majasmamma skrev 2012-05-29 09:42:20 följande:
    Vi blandar ner laktulosen i morgonvällingen när hon inte ser. Hon säger inte ett knyst. Den är ju smaklös, bara söt. Så blanda ner den i typ saft/juice funkar utmärkt 
    Hihi tack för tipset! Hon dricker tyvärr inte välling men jag har hällt de i ett vanligt glas med lite vatten och de funkar jättebra. Ibland är man helt låst. Kändes inte bra att ge linfrö plus att de inte riktigt gav effekt!
  • Annelie 76

Linfrön innehåller cyanid men hela linfrön går hela genom kroppen och är därför inte farliga. Linfrön i bröd är inte heller farliga då cyaniden bryts ner till ofarliga ämnen av värme.

Svar på tråden Linfrö till 20 månaders?