sluta på nattetid med blöja
behöver tips och råd, hur har ni gjort?
har två troll som gärna vill sova utan blöja på natten, men de kissar ner sig.
behöver tips och råd, hur har ni gjort?
har två troll som gärna vill sova utan blöja på natten, men de kissar ner sig.
Knuff
plastadfrote, kisslakan
Om ni ger välling på kvällen bör ni sluta med det. Ta upp och kissa barnen när ni föräldrar går och lägger er. Sluta inte med blöja förrän den är torr på morgonen, annas tänker jag mej att de inte är redo.
Jag puffar. Vill ha alla tips man kan få :)
Vår tjej (2½) ville helt plötsligt inte ha blöja på natten, så vi kör med ngn typ av plastade engångslakan. I början fick vi byta varje natt, vart efter lite mer sällan och testade att väcka henne och fråga om hon ville kissa. Det fungerade så där, ungefär hälften av gångerna ville hon kissa och andra hälften blev det utbrott av att vi väckte henne Några gånger har hon gått upp med mig och kissat (är gravid och kissar X antal ggr på en natt) men de gångerna är få.
Nu, ca 3 mån efter "nattblöje-vägrandets" start så kissar hon efter vällingen precis innan hon kryper ner i sängen och sover oftast helt torrt tills efter morgonvällingen (helt galet tycker jag själv att hon håller sig så länge, men det gör hon...)
Så för oss blev det helt enkelt lite byten av "kisslakan" i början för att succesivt minska till att vara torr hela natten nästan alla nätter.
Jag har testat några nätter men det är blött i sängarna. så härom natten blev det blöja igen.
Jag har bäddat med "drag" eller vad det heter, sen har jag lagt fram extra säng kläder och ny pyjamas, samt ställt varsin potta på deras rum. På kvällen har jag börjat en stund innan läggdags så de får kissa två gånger innan vi går upp. Men det kissar ändå på natten, så vi avvaktar lite sen kör vi ett ryck igen. Men jag fortsätter att ha kvar kissrutinerna på kvä'llen.
Ska du avvakta ett tag nu eller? Hur gamla är dina barn? Min tjej är fyra och ett halvt och är inte i närheten av att vara blöjfri på natten. Hon bryr sig inte ett dugg men jag börjar känna mig lite stressad av nån anledning. Kanske för de flesta verkar vara torra på natten mycket tidigare. Jag har också funderat lite på ärftlig faktor... Jag tänker nog ta kontakt med BVC i höst om hon fortfarande inte är torr då.
Testa tygblöjor, då känner de att de blir blöta!
Jag gav upp, min tjej fyller sex iår men har en lätt utvecklingsstörning, hon är ca 3,5 i utvecklingsnivån, så är lite tidigt.
Okej, ja det kan det ju vara. Nån gång kommer det ju, man får väl ha lite tålamod. Själv hade jag ett samtal med min kloka mamma om saken och har coolat ner mig lite också. Lycka till när det blir dags!