• RS89

måste sluta amma...hjälp!

jag måste sluta amma min 4veckors bebis pga medicinska skäl. det kommer nog inte va några problem, han tar redan napp och flaska men jag behöver lite tips...

vad behöver jag för flaskmatningen?
    vilka flaskor är bäst?
    det tar tid att koka vatten och sedan få det svalna, speciellt när han vill ha mat på en gång. hur gör man? kan man koka vatten och sen ha i termos eller måste det vara färsk? kan man göra maten och ha i kylen och sen värma när det är dags? HUR gör ni?!

och nu min största fråga, kommer han att "glömma bort" att det är jag som är hans mamma? vi får hjälp av mormor nu som flaskmatar honom en gång på morgonen när jag sover lite extra, men sedan ammar han och på det sätt känner han ju att jag är mamma. nu tar jag bort bröstet, kommer han fortfarande förstå att det är jag som är mamma?! 

• Svar på tråden måste sluta amma...hjälp!
  • Ema86

du kan koka vatten, kyla det o värma i micron sen när det är dags för mat.

o han kommer inte glömma dig :)    

• SilverEmma

Har du kommunalt vatten behöver du inte koka. Vi har alltid tagit vatten från kranen, in i micron och värmt till ät-temp och sen blandat i pulvret.

Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • Keeya

Vi kokar vattnet och har varmt i en termos och kallt i en kanna. Sen blandar vi till rätt temperatur. Byter en gång per dygn. Barnet kommer veta vem du är oroa dig inte för det :)

• RS89
    SilverEmma skrev 2012-05-18 20:29:22 följande:
    Har du kommunalt vatten behöver du inte koka. Vi har alltid tagit vatten från kranen, in i micron och värmt till ät-temp och sen blandat i pulvret.
    jag har kommunalt vatten...men ska man inte koka vattnet ändå =S?
  • Places

Hej! Vi har också kommunalt vatten och vi kokar! Jobbade på neonatal avdelning förut och där kokade vi också! Vi har två flaskor, en större och en mindre. Kokar vatten och fyller den större och häller den mängd hon äter/port. i den mindre flaskan. Har båda i kylen och värmer sen den lilla i micron till bra ät temp. Man ska inte blanda ersättning och spara i kylen utan det bästa är att blanda en port åt gången. Vi har MAM flaskor (finns både på Apoteket och maxi), dom tycker jag är jättebra, har en anti-kolik funktion som funkar jättebra då vår tjej sväljer mycket luft annars. Kan även rekommendera att du har en burk med fack i (finns på maxi t.ex) som du doserar rätt mängd pulver i så underlättar det när han vill ha mat omedelbums. :) Bebisen kommer inte att glömma att du är mamma, han känner igen din doft!:)
    Lycka till!:)

• Veladis

Mina tips:

- Koka vatten och ha i en tillbringare i kylen, värm sedan upp vatten till varje portion när det är dags, i micron.

- Skaffa en pulverdoserare. En burk med tre fack och ett lock med ett runt hål i. Bambino har, brukar finnas på ICA, eller i babyfackhandlen. Med färdigdoserat pulver slipper du stå stressad och skopa pulver med skrikig bebis på armen, ifall det är bråttom.

- Du behöver mer än en flaska, här har vi fem. Och fler napapr på reserven. Fyra som går runt och en som alltid ligger i skötväskan (inte kul att råka gå hemifrån utan flaska). Köt någon flaska med anti-koliksystem. Vi har MaM first bottle. Den är bra och lätt att diska, men ibland läcker det vid den avtagbara bottnen om man skruvat på snett eller om delarna är olika varma när man skruvar på dem. DR Brown ska också vara bra, och det finns säkert fler.   

Lycka till!    

• Veladis

Och nej, herregud, inte kommer han att älska dig mindre för det! Jag har ammat mina två äldsta helt och fullt, men min tredje  misslyckades jag med pga sjukdom hos mig. Jag sörjde amningen (det får man göra!) och var rädd att närheten skulle bli lidande...

Men nu är min dotter 5 mån och jag har verkligen facit på att det inte alls blir särskilt annorlunda. Trots att hennes pappa matar 1-3 ggr/dygn, visar hon tydligt att det är mamma (jag är hemma mest) hon vill ha när hon  t ex börjar bli trött (lite tråkigt för pappan dock) och våra flaskmatningsstunder är lika mysiga som amningsstunderna var. Det blir lite mindre hudkontakt men lite mer ögonkontakt. Hon vill också alltid hålla handen när hon blir matad. När hon var nyfödd såg jag alltid till att vara ganska lättklädd vid matning, typ linne, och hade henne tätt intill bröstet. Hon fick också rap-gosa eller vad man ska säga, ligga mot axel/urringgningen på mig extra länge för att få massor av hudkontakt.

• Micalela

Medela flaskorna är de bästa enligt mig! Min unge hade problem med magen och vi använde först MAM - men det rann för fort, Medelas nappar för bröstmjölk är utformade så barnet måste suga som på bröstet för att få ut mat.

Finns att köpa på bla Jollyroom.se

Vi kokar vatten och låter det svalna till ca 48 grader, sen har vi det i termos på natten. På Ica Maxi hittade vi en "doserare" - en rund burk med tre fack och lock med en rund öppning, så man vänder den bara upp och ner i flaskan - inget spill när man ska mata på natten!

micalela.blogg.se

Svar på tråden måste sluta amma...hjälp!