• Sanna Ryan

Vilket land ska man flytta till?

Vi har bestämt oss för att flytta utomlands inom en snar framtid med 2 barn. 
    Vi vill att landet ligger i Europa och att vi får slippa flera decimeter snö..

Jag pratar svenska och engelska. Har höga kunskaper inom spanska och tyska. Nybörjarfraser på italienska.
    Sambon pratar svenska, engelska och spanska.  

Och eftersom vi har barn så KRÄVER vi att skolorna är bra. Minst i nivå med Sverige.

Vilket land tycker du att vi ska satsa på? 

2012 Adam & Oliver 2012
  • Svar på tråden Vilket land ska man flytta till?
  • Kladdkaka
    Muminmamman skrev 2012-05-17 19:06:54 följande:
    Jag skulle kunna tänka mig att bo i Lausanne. Problemet med varmare länder - om det är sol och bad ni är ute efter, jag trodde det var "ingen snö" - är ju att många av dem har hög arbetslöshet just nu...

Jag föredrar vädret i London mot vädret i Stockholm eftersom våren kommer tidigare och hösten senare.

Spännande att se vad du får för svar. De enda ex-pats jag känner till i södra Europa har barnen på privatskola. Här i London kommer vi inte behöva gå den vägen - i alla fall inte till en början - då de kommunala skolorna där vi bor håller högsta klass.
    Hej,

Du bor i London! Åh älskar den staden! Själv bodde jag i Brighton i ett år och pluggade på uni. och då åkte vi ofta in till London! (nu låter det som jag bott i hela Europa haha, men så är det ;)

Det finns privatskolor överallt, jag tror det inte beror på vilket land du bor i. Jag tänker själv aldrig att sätta mina barn i någon privatskola, skolorna i Schweiz håller högsta klass!

Jag tänker såhär, om man hittar ett bra och roligt jobb, om man har trygga och roliga vänner eller familj runt omkring sig så spelar det nästan ingen roll vad man bor egentligen.
  • Muminmamman
    Kladdkaka skrev 2012-05-17 19:12:05 följande:
    Hej,

Du bor i London! Åh älskar den staden! Själv bodde jag i Brighton i ett år och pluggade på uni. och då åkte vi ofta in till London! (nu låter det som jag bott i hela Europa haha, men så är det ;)

Det finns privatskolor överallt, jag tror det inte beror på vilket land du bor i. Jag tänker själv aldrig att sätta mina barn i någon privatskola, skolorna i Schweiz håller högsta klass!

Jag tänker såhär, om man hittar ett bra och roligt jobb, om man har trygga och roliga vänner eller familj runt omkring sig så spelar det nästan ingen roll vad man bor egentligen.

Det där med privatskola beror nog på var man bor. Innan jag hade barn så jag aldrig men nu vet jag att jag sätter mina barns framtid före mina principer.

Klart det finns privatskolor överallt men ibland är det nästan ett krav om man vill ha en konkurrenskraftig utbildning. Så ser verkligheten ut. Som sagt jag skulle själv kunna tänka mig Schweiz, dock är jag så van vid Londons utbud av allt.

Brighton är fint!
  • Fenna

Vi har erfarenhet av skolsystemet pa Irland och i Belgien. Bada fungerar bra, men hade vi stannat längre pa Irland hade vi valt en privatskola som är rätt vanligt där (i Dublin iallafall). Nu är vi pa vag till södra Tyskland där skolorna ocksa ska vara bra och rätt krävande.

Varken Irland eller Belgien har speciellt mycket snö Glad . Belgien har varma somrar, men är ni utemänniskor tror jag att Irland är bättre med fantastisk natur.

Nagot som kan vara värt att tänka pa är att man börjar skolan vid olika alder i olika lander, sa att man vet vad barnen förväntas kunna vid en viss alder i ett nytt land. 

• Kladdkaka
    Muminmamman skrev 2012-05-17 19:20:47 följande:
    Det där med privatskola beror nog på var man bor. Innan jag hade barn så jag aldrig men nu vet jag att jag sätter mina barns framtid före mina principer.
    Samma här! Barn går före allt! Flört
    Muminmamman skrev 2012-05-17 19:20:47 följande:

Klart det finns privatskolor överallt men ibland är det nästan ett krav om man vill ha en konkurrenskraftig utbildning. Så ser verkligheten ut. Som sagt jag skulle själv kunna tänka mig Schweiz, dock är jag så van vid Londons utbud av allt.

Brighton är fint!
    Tack för att du förklarade hur verkligheten ser ut.... haha! Flört

Lämnar denna tråden nu. Någon som vill fråga om Schweiz får ni gärna skicka mail!
    Lycka till all där ute!
  • Muminmamman
    Kladdkaka skrev 2012-05-17 19:31:28 följande:
    Samma här! Barn går före allt! Tack för att du förklarade hur verkligheten ser ut.... haha!

Lämnar denna tråden nu. Någon som vill fråga om Schweiz får ni gärna skicka mail!

Lycka till all där ute!

Trevligt.

Många är naiva nog att utgå från sina egna erfarenheter (gärna från Sverige) på andra platser/miljöer.

Faktum kvarstår dock att privatskola ibland är det enda vettiga alternativet oavsett ens principer.

Suck

Jag säger tack och hej jag med och önskar dig lycka till TS!
  • Sanna Ryan

Självklart sätter jag mina barns framtid och utbildning först!! Men som jag skrev så ser jag hellre att ALLA skolor i landet håller en hög nivå än att man ska behöva betala för att få en bra skola.

Flytten är bland annat för att barnen ska få språkkunskaper och bättre utbildning men det är inte endast därför vi ska flytta. 

2012 Adam & Oliver 2012
  • Muminmamman
    Sanna Ryan skrev 2012-05-17 20:40:57 följande:
    Självklart sätter jag mina barns framtid och utbildning först!! Men som jag skrev så ser jag hellre att ALLA skolor i landet håller en hög nivå än att man ska behöva betala för att få en bra skola.

Flytten är bland annat för att barnen ska få språkkunskaper och bättre utbildning men det är inte endast därför vi ska flytta. 

Jag tror inget annat (om att du prioriterar dina barn). Dock är det bra att tänka på hur det faktiskt ser ut. Utanför Sverige är det ganska vanligt med privatskolor för medelklassen i många fall för att de är bättre.

Men om kraven är sol & bad och bra statliga skolor och Schweiz inte är varmt nog så vet just Jag inte riktigt men följer med intresse.

Länder i södra Europa kommer ju längst ner på OECDs rankning (om man ser till Europa) så det talar ju mot generellt bra statliga skolor där.

Bra skolor och sol och bad låter som Australien men det är knappast Europa...
  • evaoregon
    Sanna Ryan skrev 2012-05-17 18:39:11 följande:
    Jo, självklart flyttar vi ju inte om vi inte får jobb men nu var vi ute efter ett antal länder att söka jobb i Men då det kan dröja flera år innan vi flyttar så kan vi ju inte kolla jobbsituation utan att vara säker på några länder eller när flytten blir. Läget kan ändras snabbt..
    Vad har ni för jobb och utbildningar?  Vissa yrkesgrupper har mycket lättare att få jobb än andra.  Kanske måste ni anpassa jobbsökandet efter var det finns efterfrågan på just vad ni jobbar med. 
  • evaoregon
    Muminmamman skrev 2012-05-18 00:13:27 följande:
    Bra skolor och sol och bad låter som Australien men det är knappast Europa...
    Ja, eller delar av USA.  Här i USA kan man också hitta bra kommunala skolor, men det är inte lätt att flytta hit om man inte har något jobb som det finns stor efterfrågan på här.
  • Fenna

Alla lander  jag har erfarenhet av, dvs Norge, Irland, Tyskland och Belgien (egen och genom familj) har bra statliga skolor. Sen ar inte alla statliga skolor bra, men sa ar det ju overallt. Jag tror att manga svenskar som flyttar utomlands gor det via ett foretag som sen star for skolavgiften i en privat skola, men ska man betala sjalv kan det bli valdigt dyrt om man har flera barn. Sen kan det finnas faktorer som att man vill ha en skola i naromradet, fler infodda klasskamrater och att familjer med barn i en vanlig skola kanske ar mer stabila, battre integrerade i samhallet och att kompisarna bor narmare och inte flyttar efter nagra ar.

Ni kanske skulle titta pa att bo i en lugn mindre stad. Universitetsstader brukar tex ha bra skolor. Sen skulle jag leta efter en skola med en relativt stor andel barn som har landets sprak som forstasprak.  

Svar på tråden Vilket land ska man flytta till?