• rosagubben

    vilken hundras skulle passa mig/oss?

    Jag är då en 20årig tjej, som alltid haft husdjur kring mig. Men för 5 år sen så avlivade vi våran hund(pga sjukdom). Sedan dess har jag/vi inte haft husdjur hemma hos mamma.
    Jag bor nu hemma hos min pojkvän och hans föräldrar och dom har tyvärr inga husdjur eftersom hans mamma är sjuk(cancer).
    Jag är gravid i 3 månaden, så att skaffa hund just nu är ju uteslutet, hur mycket jag än längtar så tycker och vet jag att det inte är speciellt smart att skaffa en hund nu när jag och pojkvännen inte ens har en egen lägenhet, och dessutom är jag ju gravid, så snart kommer vi ju ha fullt upp med bebisen och allt.

    Men jag funderar på att skaffa mig en hund senare, kanske om två-tre år- jag har alltid älskat hundar och min pojkvän har ingenting emot att skaffa en hund i framtiden.

    Våran hund som avlivades för 5år sedan var en bladras mellan pitbull/dobermann, så hon var en väldigt krävande hund, krävde mycket fysiskt och mental aktivering - ingenting jag hade något emot, jag tycker om att träna hundar och motionera ute i skog och mark. Men jag tänker att med ett barn på 2-3år + en valp att uppfostra så kanske det inte är det smartaste att ta en krävande brukshund som första egna hunden.

    Min pojkvän kan inte alls mycket om hundar, han vet knappt vad en dalmatiner är, det kan däremot jag eftersom det var jag som tränade våran familjehund.
    Så för min egen del, så vill jag gärna ha en hund jag kan arbeta med på egen hand - en hundras som klarar mycket aktivering, men som inte kräver det, en arbetsvillig hund, och som inte är allt för svårdresserad(ingen dobermann, Siberian husky eller dalmatiner t.ex.)

    Mops, chihuahua, tax, terrier-raser och nakenhundar,  är uteslutet eftersom dom raserna gillar varken pojkvännen eller jag.

    De raser som jag funderar på är: Golden retriver, cocker spaniel, springer spaniel, någon spets(finsk spets, lapsk vallhund eller kanske en jämthund) och eller kanske eventuellt en shetland sheepdog(min pojkvän mötte en sheltie härom dagen och tycker den rasen verkar perfekt, jag håller dock inte direkt med, jag vill ha en lite större hund).

    men vilken hundras tror ni skulle passa bäst till vår framtida familj?
    1 hundvan och hundintresserad tjej, en kille som gillar hundar men inte har spec. mycket erfarenhet eller kunskap och ett barn på 2-3år.
    Jag har en tjejkompis som är väldigt hundintresserad och som har en Welsh Corgi Cardigan och som har sagt att hon gärna ställer upp som hundvakt om vi behöver det sedan.
    Tror ni någon av de ovanstående raser skulle passa oss? Jag vet att en Golden egentligen är den ultimata familjehunden, men jag vill gärna ha en spets. 

  • Svar på tråden vilken hundras skulle passa mig/oss?
  • snoozlan

    Jag föreslår Whippet! Eller om du vill ha en större hund: Greyhound. Jag har själv två whippetar nu. Båda är hanhundar. Jag är uppväxt med Västgötaspets och har även haft Golden Retriever. Whippet är en sportig snabb och extremt vacker hund. Den liknar ju lite dobermann i sina rena linjer. Skillnaden ligger sedan i temperamentet. Whippetar är oerhört mjuka i temperamentet. Jag har ju t.ex. två hanhundar. Det finns de med hela flockar med hanhundar och det finns inga problem med aggressivitet och liknande mellan dem. De är tålmodiga och lugna... inomhus. De behöver inte så fruktansvärt mycket motion heller, som man kan förledas att tro då de ju är kapplöpningshundar. Men om man vill så orkar de hur mycket som helst. Hundkapplöpning är dessutom en rolig hundsport att hålla på med för hundägaren som antingen är lite lat eller har ont om tid. Hundarna älskar att springa och vill man kan man ju tävla, eller träna för att det är skoj. Själv har jag tränat lite lure coursing med mina hundar. Men aldrig tävlat. Mer info här: www.whippetklubben.nu

  • Pirum

    Golden är inte den utlimata familjehunden i mitt tycke. Om du inte tänker träna apportering eller liknande med den. Cocker och springer spaniel är väl också jakthundar egentligen.

    Kolla på sällskapsraserna istället; det finns många där som man kan arbeta med och som inte har terriertemperament eller är "kändisraser": dvärgschnauzer är ett exempel av många, dansksvensk gårdshund ett annat. Pudel är inget dumt alternativ.

    Överlag: läs på om raserna du är intresserad av, räknas den som en arbetande hund av något slag så välj inte den om du inte är intresserad av att hålla på med exvis jakt. 

     

  • Pirum
    snoozlan skrev 2012-05-17 13:36:20 följande:
    Jag föreslår Whippet! Eller om du vill ha en större hund: Greyhound. Jag har själv två whippetar nu. Båda är hanhundar. Jag är uppväxt med Västgötaspets och har även haft Golden Retriever. Whippet är en sportig snabb och extremt vacker hund. Den liknar ju lite dobermann i sina rena linjer. Skillnaden ligger sedan i temperamentet. Whippetar är oerhört mjuka i temperamentet. Jag har ju t.ex. två hanhundar. Det finns de med hela flockar med hanhundar och det finns inga problem med aggressivitet och liknande mellan dem. De är tålmodiga och lugna... inomhus. De behöver inte så fruktansvärt mycket motion heller, som man kan förledas att tro då de ju är kapplöpningshundar. Men om man vill så orkar de hur mycket som helst. Hundkapplöpning är dessutom en rolig hundsport att hålla på med för hundägaren som antingen är lite lat eller har ont om tid. Hundarna älskar att springa och vill man kan man ju tävla, eller träna för att det är skoj. Själv har jag tränat lite lure coursing med mina hundar. Men aldrig tävlat. Mer info här: www.whippetklubben.nu
    Hur funkar det att ha en whippet lös? Går det att få den att stanna för småvilt ute? 
  • rosagubben

    Whippet är varken jag eller pojkvännen förtjust i, så den rasen blir det inte.

    Kollade in sällskapsraserna och Dvärgschnauzern, bichon frise/havanais eller kanske pudel verkar ju vara passande hundar för oss. Lite för små för min smak, men man vänjer väl sig? Tungan ute

    kollade även in Australian shepherd, och den är ju såå himla fin!

  • Vårväntanochlängtan

    Jag är lite i samma sits, ännu mer nygravid men vill gärna ha hund i framtiden. Det vi tänker skaffa är welsh springer spaniel. Gladlynt, familjekär och arbetsvillig. Jag tycker den låter som den perfekta familjehunden som gärna följer med på alla familjens aktiviteter. dock tänker jag mig att vi ska skaffa hunden sen när jag/vi kan ge dem massa motion i olika terräng och träna lydnad och även kanske agility med den.

  • linasld

    Hej! Kan tipsa om att fundera på hur mkt tid du är beredd att lägga på hunden varje dag. Alla hundar kräver såklart motion och mental stimulans, men inte alla riktigt lika mkt! Fundera också på vilken sorts träning du vill hålla på med? Har själv en shetland sheepdog och han är helt underbar, vi tränar mkt agility! Vansinnigt lyhörd och lättlärd! Men vad man bör ha i åtanke just med sheltie är att vissa exemplar har lättare att bli otrygga och skygga än andra. Kolla noga uppfödare (gäller såklart alla raser) och försök få träffa föräldrar! Lycka till! :)

  • KajsaOskar

    Vi har en golden, han är inte ens ett år ännu! Gick honom i födelsedagspresent av min sambo förra året då jag velat ha hund sedan barnsben..

    Hur som, golden är den optimala familjehunden! Alltid glad, lekfull och helt underbar mot barn.
    Vi har en son på 2 år och dom är bästa vänner, visst hunden har fått ta att sonen dragit honom i pälsen och i öronen likaväl som sonen fått ta att hunden alltid springer iväg med hans fotboll ute i trädgården!

    Jag ångrar inte för en sekund att vi valde golden. Jag hade mer varit inne på dobberman, pittbulls osv innan men nu med barn i bilden var golden så givet :)

  • rosagubben

    jag kan tänka mig att lägga ner kanske 1,5-2h på promenader och träning varje dag, sen kanske lite extra mental stimulans inomhus också, så kanske 2,5h per dag.
    Tänkte träna mest vardagslydnad, lite tricks kanske och kanske även agility - har aldrig provat det, men de verkar kul.
    Men tänkte då träna på egen hand med hunden, inte tävla eller sådär.

    Funderar också på Welsh springer spaniel, gillar deras temperament och storleken passar mig perfekt.
    Funderar fortfarande på en lapsk vallhund eller en finsk spets... fast är osäker på grund av att de sägs vara ganska bjäbbiga/skälliga...
    Försökte googla på fakta om jämthunden, men hittade mest bara sidor med rasinformation, och det är inte direkt den informationen jag var ute efter, vill ju höra om folk som har/haft en jämthund - deras erfarenheter och åsikter om rasen.

  • Linda 468

    Jag har cavalier, golden och schäfer.
    Schäfern är inte barnvänlig för fem öre, men det beror på att hon är så oerhört burdus! Hon har fruktansvärt bråttom hela tiden och springer över pojkstackarn om han råkar stå i vägen vilket han alltid gör. Hon är också stor och skällig och kräver mängder med motion och hjärrngympa.Fullkomligen älskar att bada! Hon är väldigt vaktig och nu är hon bara ett år drygt så än så länge är det inte direkt hundra lydnad på henne, hon sticker om tillfälle ges.

    Vår golden är jordens lugnaste hund. Skulle aldrig göra en fluga förnär. Han tar det väldigt lugnt och försiktigt runt pojken och han är inte den hastiga typen. Han skäller aldrig och hetsar inte upp sig. Han är utmärkt runt barn. Han kräver egentligen inte mkt mer än ett par timmar stimulans per dag i form av promenader och aktivitet för skallen. Han älskar att bada och han är otroligt lättfostrad.

    Cavalier ska ju vara en fantastisk familjehund läser man överallt. De ska inte jaga, inte vara speciellt hetsiga, inte vara hundilskna. De ska vara lugna och fina och gladlynta varelser. Vår cavalier är som schäfern. Han har energi som ingen annanoch kräver ofattbara mängder motion! han kräver mkt aktivering i form av typ spår och hobbyagility också. Han jagar allt som rör sig. Cyklar, bilar, folk som springer, rådjur, fåglar eller älg. Han avskyr andrahanhundar även om det lugnat sig efter kastrering.

    Det jag vill ha sagt är väl egentligen:
    Du har hundvana redan. Du vet nog egentligen vilken typ av hund ni klarar av och vet förmodligen också att det är otroligt individuellt hur de är oavsett vad rasstandard säger. De har personligheter de också.

Svar på tråden vilken hundras skulle passa mig/oss?