• Lisafisan

5-åring som talar otydligt

Hej,

Min dotter är 5,5 år och har ett rikt ordförråd, men hon talar väldigt otydligt. Det har ännu inte varit något problem men nu när det börjar bli dags för förskoleklass osv så funderar jag på om man behöver hjälpa henne på något sätt.

Hon "slarvar" med s,r,l,t tror jag det är och talar överhuvudtaget väldigt tyst så det är svårt att höra henne. Hon är själv inte hämmad och verkar inte bry sig nämnvärt om att hon får upprepa sig men kan ibland bli irriterad och helt enkelt strunta i att säga vad hon ville ha sat om de runt omkring henne inte förstår på 2-3 försök.

Finns det någon där ute som har erfarenhet av detta? Kommer det av sig själv eller ska jag hjälpa henne med de olika ljuden och hur gör jag i så fall det bäst?

Kan berätta att hon inte fått sina vuxentänder fram ännu och i viss mån hoppas jag att tungan (som nu sticker ut mellan tänderna när hon säger s) ska stanna där bakom tänderna när de större tänderna kommer. Men jag kanske har fel.

Hur gör man bäst??

• Svar på tråden 5-åring som talar otydligt
  • turpis

Hej! Har en femårig kille med liknande problem! Förskolan uppmärksammade oss på att han själv tyckte att det var jobbigt att han hörs. dåligt när de är i större grupp. Vi hade tidigare mest tänkt på att han pratar väldigt ljust/gällt. I alla fall bad vi bvc om remiss till logoped. Det kändes nästan lite överdrivet eftersom vi tyckte att han inte har SÅ stora problem, men när logopeden lyssnade på honom visade det sig att han har "lateral-s", dvs s som låter som sje. Det gör att allt låter lite grötigt (fler bokstäver får sig nog en släng av sleven egentligen). Nu kan jag inte förstå att vi inte hörde vad som var fel, men det gjorde varken vi eller fsk-pedagogerna. I alla fall här vi nu hemövningar och går dit ibland. Tydligen är just det här talfelet rätt svårt att öva bort, men vi gör vad vi kan. HUR SOM HELLST :)! Mitt tips är att söka logoped, så kan de avgöra om din dotter behöver hjälp eller inte.

• Ulle75

Mina mellan barn är/har haft liknande problem säger andra bokstäver i stället osv. Bra ordföråd men för utomstående kan det vara svårt att förså. Med den stora tjejen fick vi via bvc en remiss till logopeden där vi gick och fick hemövningar. Nu har vi flyttat och i denna komunen är det lite andra rutiner men där förskolan är mer inkopplad och det kommer en logoped dit regelbundet.
    Hur som helst så hjälper det så även om barnen inte har så stora problem så kan det vara skönt med stöttning. 

Svar på tråden 5-åring som talar otydligt