• imsevimse

Kalorisnål frukost och kvällsmat, tips tack!

Vad äter ni till frukost? Om man inte vill få i sig så mkt kalorier, men ändå hålla sig mätt till lunchen.
    Och vad kan man äta på kvällen istället för smörgåsar? Jag vet att man egentligen inte ska äta efter kl 18, men jag ammar och blir alltid fruktansvärt hungrig på natten om jag inte äter något på kvällen. Men dessa smörgåsar som jag nu trycker i mig känns inte som det bästa. Ge mig tips
    Måste ta tag i det här nu! 

• Svar på tråden Kalorisnål frukost och kvällsmat, tips tack!
  • SailorGirl

Att inte äta efter klockan 18 stämmer bara om du äter ditt första mål ca 12h tidigare. Utgå från frukosten och ät med 2,5-3h mellanrum, dvs 5-6 mål, så håller du blodsockret stabilt.

Om du helammar har du ett större energibehov än när du var gravid, så skit i kalorierna och fundera på om du får i dig rätt nivåer av vitaminer och mineraler istället.

Ska du räkna kalorier, så ska du fördela dem rätt: Frukosten ska utgöra ca 25% och lunchen 33%. Lämpligen är kvällsmaten lika stor som lunchen, vilket ger dig ett utrymme på 9% att fördela på mellanmål. Ditt kaloriintag börl ligga på bortåt 2500 kcal.

• Blöjor111111

När du ammar och vill fortsätta med det är det jätteviktigt att äta var 3 timmaSkrattande och inte hålla ut till lunchen. Du ska äta när du är hungrig.
    Jag ammar och följer kaloriintag samt promenerar ca 3-4 km varje dag i rasttakt med barnvagnen vilket ger mig extra kalorier att äta.
    Har du en iphone eller android? Det går att ladda ner programmet ShapeUp som håller koll på dina kalorier. Glöm inte att lägga till där 500 kcal extra för amningen.
    Ägg är kalorifattigt och det kan du faktiskt äta efter kl 18 om du har kalorier kvar att äta på kvällen. Jag äter varje kväll 1-2 ägg så att jag inte somnar hungrig. Jag har gått ner i vikt tack vore programmet 3 kg på 2 veckor.
    Frukost äter jag 1 portion fiberberikad havregrynsgröt vilket innehåller endast 65 kcal. Jag äter även ägg som innehåller 84 kcal. Mättande och bra.
    Tidig och sen mellanmål äter jag oftast frukt eller banan. Jag för in till programmet allt jag äter. Prova det också, då kommer du att gå ner i vikt hälsosamt och du kan äta ALLTSkrattande

• Blöjor111111
    SailorGirl skrev 2012-05-16 08:29:32 följande:
    Att inte äta efter klockan 18 stämmer bara om du äter ditt första mål ca 12h tidigare. Utgå från frukosten och ät med 2,5-3h mellanrum, dvs 5-6 mål, så håller du blodsockret stabilt.

Om du helammar har du ett större energibehov än när du var gravid, så skit i kalorierna och fundera på om du får i dig rätt nivåer av vitaminer och mineraler istället.

Ska du räkna kalorier, så ska du fördela dem rätt: Frukosten ska utgöra ca 25% och lunchen 33%. Lämpligen är kvällsmaten lika stor som lunchen, vilket ger dig ett utrymme på 9% att fördela på mellanmål. Ditt kaloriintag börl ligga på bortåt 2500 kcal.
    Det beror på hur mycket man väger. Jag vill gå ner och får äta 1400 kcal/dag för att gå ner i vikt men lägger på 500 kcal för amningen.
  • imsevimse

Jag har väl inte tänkt att stenhårt räkna kalorier heller riktigt än, just eftersom jag helammar. Men jag måste börja tänka på vad jag stoppar i mig, för nu är det väldigt mycket onyttiga saker. Måste först och främst försöka bli av med mitt sockersug som är ENORMT just nu. Men just frukost och kvällsfika får det ner många smörgåsar, och ett alternativ till det måste jag hitta. Men ägg låter bra, det är ju gott med  
    Vitaminer och mineraler får jag förmodligen inte i mig tillräckligt av, då jag är väldigt dålig på att äta grönsaker :-/  kanske borde köpa något tillskott där?!

Det där programmet till telefonen ska jag absolut kolla på  

• Freckels
    imsevimse skrev 2012-05-16 09:21:05 följande:
    Jag har väl inte tänkt att stenhårt räkna kalorier heller riktigt än, just eftersom jag helammar. Men jag måste börja tänka på vad jag stoppar i mig, för nu är det väldigt mycket onyttiga saker. Måste först och främst försöka bli av med mitt sockersug som är ENORMT just nu. Men just frukost och kvällsfika får det ner många smörgåsar, och ett alternativ till det måste jag hitta. Men ägg låter bra, det är ju gott med  
    Vitaminer och mineraler får jag förmodligen inte i mig tillräckligt av, då jag är väldigt dålig på att äta grönsaker :-/  kanske borde köpa något tillskott där?!

Det där programmet till telefonen ska jag absolut kolla på  
    Någon tipsade om frukt till mellis och det är verkligen inte bra för ditt sockersug, inte heller mackor som du själv skrev.

Kvarg är en superprodukt (det ska vara naturell ej smaksatt) Blanda den med fun light (gärna den med stevia) och lite bär så blir det som yoggi, fast mycket nyttigare. Pauluuns har jättebra muslie med. Det är en toppen frukost, ta bort muslin så funkar den även på kvällen.

Till mellis (särskilt på kvällen) så är kokta ägg toppen. Ett annat mellis kan vara naturella mandlar.

Nog måste det väl finnas några grönsaker du tycker om (ej majs, det är nästan bara socker). Är ju betydligt bättre att få i sig en allsidig kost än att hålla på med en massa tillägg.

Att inte äta efter 18.00 är en knasig regel, det beror ju helt på hur din dag ser ut, när du är som mest aktiv osv.
    Dock brukar jag äta som mest kolhydrater på morgon, fm och lunch. Det behövs för att orka med dagen men på kvällen då man gör av med mindre energi är det dumt att äta kolhydrater.
  • imsevimse
    Freckels skrev 2012-05-16 09:31:40 följande:
    Någon tipsade om frukt till mellis och det är verkligen inte bra för ditt sockersug, inte heller mackor som du själv skrev.

Kvarg är en superprodukt (det ska vara naturell ej smaksatt) Blanda den med fun light (gärna den med stevia) och lite bär så blir det som yoggi, fast mycket nyttigare. Pauluuns har jättebra muslie med. Det är en toppen frukost, ta bort muslin så funkar den även på kvällen.

Till mellis (särskilt på kvällen) så är kokta ägg toppen. Ett annat mellis kan vara naturella mandlar.

Nog måste det väl finnas några grönsaker du tycker om (ej majs, det är nästan bara socker). Är ju betydligt bättre att få i sig en allsidig kost än att hålla på med en massa tillägg.

Att inte äta efter 18.00 är en knasig regel, det beror ju helt på hur din dag ser ut, när du är som mest aktiv osv.
    Dock brukar jag äta som mest kolhydrater på morgon, fm och lunch. Det behövs för att orka med dagen men på kvällen då man gör av med mindre energi är det dumt att äta kolhydrater.
    Tack för tips  Jodå, en del grönsaker tycker jag om, är bara lite dålig på att köpa hem grönsaker. Men det ska det bli bättring med.
    Ägg ska definitivt handlas hem oxå. 
    Har ni nåt tips på hur man överlever sötsuget? Jag är beroende av choklad och kan äta hur mkt som helst :-/ Kan man stoppa i sig nåt annat istället? Hur är det med den mörka chokladen, typ 72%?
  • Pirum

Havregrynsgröt och ett ägg blir en kalorisnål frukost. Fil och musli också, om man är lite vaksam på mängden musli. 

Kvarg som redan tipsats om är bra som mellanmål, jag brukar äta det med pyttelite flytande honung på som mellanmål på kvällen och det är jättegott.  

• Freckels
    imsevimse skrev 2012-05-16 09:42:02 följande:
    Tack för tips  Jodå, en del grönsaker tycker jag om, är bara lite dålig på att köpa hem grönsaker. Men det ska det bli bättring med.
    Har ni nåt tips på hur man överlever sötsuget? Jag är beroende av choklad och kan äta hur mkt som helst :-/ Kan man stoppa i sig nåt annat istället? Hur är det med den mörka chokladen, typ 72%?
    Mörk choklad är ju bättre men det ska ju vara i rimliga mängder och bara någon gång ibland. Klart man måste kunna unna sig :)

Jag själv är ett riktigt sockermonster (blev betydligt värre när jag slutade röka). När jag känner mig sötsugen brukar jag ta ett tuggummi eller ett stort glas citronvatten. man får då en fräsch känsla i munnen och blir inte lika sugen längre.
    Att småäta andra, nyttiga saker tycker jag är lite knas. Bättre att ta tag i det riktigt problemet och äta ordentligt av riktig mat inkl. mellis.

hade jag varit som du så hade jag kört "avgiftning" några veckor och helt slopat socker och sådant som triggar igång sötsug. Sen kan man fasa in någon bit mörk choklad till lördagen men det är ju viktigt att man inte känner ett "måste" till söta saker.
    För att bli av med sötsuget så är det bra att sluta med att äta sådant som triggar igång det. Te.x. frukt (det är socker om än naturligt) vetemjöl, pasta, bröd, knäckebröd m.m.

Det finns tyvärr inga genvägar, har provat kromtabletter men det ger inte mer än en placeboeffekt.

Ett tips är även boken, Sockerbomben i din hjärna
  • Jennie med ie
    Satsa inte på att överleva sötsuget, utan på att _övervinna_ det. Därför: ge inte efter för det. Ta inte nåt annat istället för chokladen, utan ta inget alls. Inte mellan måltiderna. Stå ut med en tids abstinens istället... Ett sötsug som belönas fortsätter återkomma.
  • Kjell2
    De som lyckats bäst, i min begränsade erfarenhet, är de som slutat helt. Dvs inget socker, ersättning eller lightprodukter. Istället satsat på tre vettiga måltider, frukost, lunch, middag, med låg-GI mat och kolhydrater i begränsad mängd. Detta kompleterat med mellanmål.

Så skippa allt socker, godis, läsk, fikabröd, glass, efterätt, choklad. Undvik eller minska på saker som vitt ris, pasta, vitt mjöl. Se upp med dolt socker i t ex korv, bröd, såser, färdigmat.

Vettig frukost kan vara t ex havregrynsgröt, ägg, keso.
    Lunch/Middag: kött/fisk/kyckling och mycket grönsaker, gärna bönor också
    mellanmål: Ägg, keso t ex.

• Freckels
    Kjell2 skrev 2012-05-16 10:09:34 följande:
    De som lyckats bäst, i min begränsade erfarenhet, är de som slutat helt. Dvs inget socker, ersättning eller lightprodukter. Istället satsat på tre vettiga måltider, frukost, lunch, middag, med låg-GI mat och kolhydrater i begränsad mängd. Detta kompleterat med mellanmål.

Så skippa allt socker, godis, läsk, fikabröd, glass, efterätt, choklad. Undvik eller minska på saker som vitt ris, pasta, vitt mjöl. Se upp med dolt socker i t ex korv, bröd, såser, färdigmat.

Vettig frukost kan vara t ex havregrynsgröt, ägg, keso.
    Lunch/Middag: kött/fisk/kyckling och mycket grönsaker, gärna bönor också
    mellanmål: Ägg, keso t ex.

• Miss Obsessive

TS: Först och främst ska du börja med att sluta tänka att du BANTAR, det är ett vidrigt ord som sätter onödig press och triggar igång det dåliga samvetet så fort du gör något "fel". Sen ska du försöka ändra ditt sätt att se på och resonera kring mat, för om du inte förstår varför du äter som du gör, så kommer du inte lära dig att göra något åt det. När du står i affären med godispåsen i handen, TÄNK verkligen till en extra gång innan du slänger ner den i vagnen. Behöver du verkligen där godispåsen? Hur kommer du må efteråt? Om du är ledsen/trött/hungrig, är verkligen godiset lösningen? Kanske kan du köpa några få godisar, eller en minibit mörk choklad istället?

Försök sen tänka likadant med maten, välj så bra alternativ som möjligt och ät i lagom mängder. Tänk på kolhydratintaget, men uteslut inte kolhydrater ur kosten utan satsa på bra kolhydrater och bra fettkällor, som avokado, makrill, lax och osaltade nötter. Undvik läsk, även lightvarianterna! Jag tror visst att man kan äta frukt, som är en bra källa till vitaminer och fibrer, men undvik de sötaste frukterna, dvs inga vindruvor, bananer och vattenmelon och satsa istället på tex päron, äpple, kiwi och citrusfrukter. Om du vill kicka igång viktminskningen, så kanske du kan byta ut några mål mot pulver några veckor när du slutat amma? Känner man sig mindre så ökar oftast motivationen att fortsätta äta bra och röra på sig. Slutar du tvärt att äta sådant du vet att du har problem med, som godis och skräpmat, så är risken stor för återfall. Börja med att skära ner rejält på intaget stället och jobba hårt med att göra bättre val! 

Förslag till frukost; Naturell yoghurt, ägg (kokt, stekt, äggröra), havregrynsgröt med rivet äpple och kanel, smoothie, hemmagjord müsli, fruktsallad, hårt bröd med tex makrill, te.. Försök undvika juice.

Förslag till kvällsmat: Omelett, makrill, tonfisk, lax, kyckling, pastasallad (mindre pasta, mer protein och grönsaker), soppa, grönsakstallrik..  

• imsevimse
    Miss Obsessive skrev 2012-05-16 11:16:20 följande:
    TS: Först och främst ska du börja med att sluta tänka att du BANTAR, det är ett vidrigt ord som sätter onödig press och triggar igång det dåliga samvetet så fort du gör något "fel". Sen ska du försöka ändra ditt sätt att se på och resonera kring mat, för om du inte förstår varför du äter som du gör, så kommer du inte lära dig att göra något åt det. När du står i affären med godispåsen i handen, TÄNK verkligen till en extra gång innan du slänger ner den i vagnen. Behöver du verkligen där godispåsen? Hur kommer du må efteråt? Om du är ledsen/trött/hungrig, är verkligen godiset lösningen? Kanske kan du köpa några få godisar, eller en minibit mörk choklad istället?

Försök sen tänka likadant med maten, välj så bra alternativ som möjligt och ät i lagom mängder. Tänk på kolhydratintaget, men uteslut inte kolhydrater ur kosten utan satsa på bra kolhydrater och bra fettkällor, som avokado, makrill, lax och osaltade nötter. Undvik läsk, även lightvarianterna! Jag tror visst att man kan äta frukt, som är en bra källa till vitaminer och fibrer, men undvik de sötaste frukterna, dvs inga vindruvor, bananer och vattenmelon och satsa istället på tex päron, äpple, kiwi och citrusfrukter. Om du vill kicka igång viktminskningen, så kanske du kan byta ut några mål mot pulver några veckor när du slutat amma? Känner man sig mindre så ökar oftast motivationen att fortsätta äta bra och röra på sig. Slutar du tvärt att äta sådant du vet att du har problem med, som godis och skräpmat, så är risken stor för återfall. Börja med att skära ner rejält på intaget stället och jobba hårt med att göra bättre val! 

Förslag till frukost; Naturell yoghurt, ägg (kokt, stekt, äggröra), havregrynsgröt med rivet äpple och kanel, smoothie, hemmagjord müsli, fruktsallad, hårt bröd med tex makrill, te.. Försök undvika juice.

Förslag till kvällsmat: Omelett, makrill, tonfisk, lax, kyckling, pastasallad (mindre pasta, mer protein och grönsaker), soppa, grönsakstallrik..  
    Tack så mycket för superbra tips!

För ett år sedan gick jag ner 9 kilo på 2 månader när jag åt enligt lchf, men min mage mådde inte riktigt bra av det, plus att jag inte vill äta så nu när jag ammar. Men nu har jag istället lite svårt att få ihop det, eftersom man enligt lchf ska äta de feta produkterna i maten, typ vispgrädde och fetaste creme fraichen. Men ska jag minska på kalorierna ska jag ju äta de lättaste varianterna, som jag då lärde mig inte var så bra. 
    Borde jag ändå välja de magra produkterna, om jag inte äter lchf?
  • FlitigaLis

De feta produkterna mättar fortare och du behöver inte äta lika mycket!!! Dessutom innehåller de ofta förtjockningmedel, stabiliseringemedel eller andra tillsatser. Vill du äta så naturligt och bra som möjligt är de feta alternativen att rekomendera.

Keso med frysta (tinade hallon) och hackade nötter alt. solroskärnor är väldigt gott som kvällsmat

Olika omeletter.

Mixa kesella med frysta bär (utan att tina de) så får du en glass man kan äta genast. Väldigt gott. Söta med agavesirap om du vill få det lite sötare.

Smothie, antingen på yoghurt och olika bär och fruker eller på juice och frukt, man kan tillsätta lite havregryn och/eller ett ägg, då får du extra fiber och/eller protein. Vet det låter äckligt med rått ägg i men det smakar inte nått.

• Miss Obsessive

TS:

Jag är ingen expert vare sig på mat eller träning, men jag tycker du ska glömma allt vad dieter heter, som oftast bara är en fluga och ett sätt för folk att tjäna pengar på. För att gå ner i vikt och få en hållbar nedgång så finns det bara en sak som gäller, nämligen bra mat i lagom mängd och att röra på sig! Sen spelar det ingen roll vad du sätter i dig, all energi du inte gör av med sätter sig runt magen! Man kan göra så många vettigare val runt måltiderna, som egentligen inte är någon uppoffring, tex att dricka vatten till måltiderna, även på helgerna, eller att välja naturell yoghurt istället för fruktyoghurt, söta teet med honung istället för socker osv. Att det skulle behövas speciella dieter eller dyra gymkort för att gå ner i vikt, det är bara BS, vill man så kan man! Jogga och promenera är gratis och kräver ingen speciell utrustning. Och som sagt, har man inte ett sunt förhållande till mat så måste man börja med att ändra sitt sätt att tänka och resonera om mat, för det är DÄR viktnedgången börjar!

Sen är jag inte en människa som tror på förbud när det gäller mat, men man måste inse det ologiska i att vräka i sig massa skit för att det är "gôtt". Light tycker jag är rent lurendrejeri, om man inte är diabetiker. Ska man absolut dricka läsk, så är det bättre att dricka vanlig läsk och nöja sig med ett glas eller två. Lär man sig att äta lite, någon gång ibland och sen vara nöjd, då har man tagit sig över ett enormt berg!

• Miss Obsessive
    imsevimse skrev 2012-05-21 08:58:04 följande:
    Tack så mycket för superbra tips!

För ett år sedan gick jag ner 9 kilo på 2 månader när jag åt enligt lchf, men min mage mådde inte riktigt bra av det, plus att jag inte vill äta så nu när jag ammar. Men nu har jag istället lite svårt att få ihop det, eftersom man enligt lchf ska äta de feta produkterna i maten, typ vispgrädde och fetaste creme fraichen. Men ska jag minska på kalorierna ska jag ju äta de lättaste varianterna, som jag då lärde mig inte var så bra. 
    Borde jag ändå välja de magra produkterna, om jag inte äter lchf?
    Tack och varsågod Solig

Nu har jag ju redan svarat, men igen.. Undvik lightprodukter! Ät som vanligt men i MINDRE MÄNGDER! Risken är också stor att överäta med light, eftersom man inbillar sig att det är "bättre", vilket är helt fel. 
  • Miss Obsessive
    Miss Obsessive skrev 2012-05-21 19:23:24 följande:
    Tack och varsågod Solig

Nu har jag ju redan svarat, men igen.. Undvik lightprodukter! Ät som vanligt men i MINDRE MÄNGDER! Risken är också stor att överäta med light, eftersom man inbillar sig att det är "bättre", vilket är helt fel. 
    Hmm, när jag skrev "ät som vanligt", så menade jag ju så klart vanlig mat och inte fettdrypande skräpmat (det förstod du nog också, men det såg lite tokigt ut när jag läste) Flört 
Svar på tråden Kalorisnål frukost och kvällsmat, tips tack!