Varför måste man vara steril för att få genomgå könskorrigering?
Det är något jag länge undrat över. Har så svårt att förstå varför det är så.
Det är något jag länge undrat över. Har så svårt att förstå varför det är så.
De har nog tagit bort den lagen nu, eller i varje fall så är de på väg att ta bort den.
Men jag tror att den fanns från början för att man skulle vara tvungen att visa att man verkligen var committed till det nya könet, dvs att man tog bort allt som hade med det gamla könet att göra, såsom äggstockar, testiklar etc.
Ja, det är som Neko säger. Fortplantningsorganen är ju del av det kön som man vill ta bort och därför togs det bort.
Avsikten var aldrig egentligen att sterilisera folk, men det fanns inte och finns fortfarande inte någon möjlighet att artificiellt skapa fortplantningsorgan för motsatt kön, d.v.s. för det kön som någon väljer att byta till. Allt det andra kan däremot skapas, för det handlar "bara" om plastikkirurgi och hormoner.
Rent medicinskt kan man ju hävda, att den som väljer att genomgå ett könsbyte men inte att ta bort sin fortplantningsförmåga, egentligen inte genomför ett fullständigt könsbyte. Det bör förstås vara upp till den enskilde att bestämma hur långt denne vill gå i sitt byte och därför tycker jag att det är helt OK att man nu skall kunna välja att göra ett könsbyte utan sterilisering.
Min högsta önskan är att jag antingen är steril eller att de ändrar lagen om att man måste vara steril för att få göra könskorrigering.
Antagligen för att man vill byta kön. Om man vill gå från att vara kvinna till att vara man så är väl äggstockar och livmoder bland det första att ryka tycker man. Det är väl just genitalier som är den största skillanden mellan en man och en kvinna. Om en man har kvar sina testiklar och sin snopp men ändå vill vara kvinna så blir det ett väldigt halvdant könsbyte.
För att Kristdemokraterna är som de är.
Man jobbar på det men inget är fastslaget.
Föreslagna lagändring [redigera]
Lagen har varit föremål för en statlig utredning, som lämnade ett betänkande i mars 2007 med förslag till en ny lag om ändring av könstillhörighet (SOU 2007:16). Betänkandet föreslog att kravet på att vara ogift och svensk medborgare skulle avskaffas, samt att kravet på sterilitet (fortplantningsförmåga i vid mening) ersätts med ett krav på att könskörtlarna ska avlägsnas (kastrering). På så sätt skulle det ha blivit det tillåtet att spara könsceller för att kunna bli förälder via assisterad befruktning (In vitro-fertilisering eller insemination).[1]
Socialstyrelsen presenterade 30 juni 2010 resultatet av en utredning om samhällets vård och stödinsatser för transsexuella.[2] I rapporten ingick ett antal förslag på lagändringar.[3] Man föreslog att kraven på att vara ogift och steril skulle tas bort, helt utan att ersättas med andra krav. Medborgarskapskravet föreslogs ersättas med ett minimikrav på boende i landet minst ett år, samma förslag som fanns i SOU 2007:16. Socialstyrelsens Rättsliga råd föreslogs få ett mer begränsat verksamhetsområde, genom att tillståndsgivningen för byte av juridiskt kön föreslogs flyttas till Socialstyrelsens tillståndsenhet, medan tillstånd till ingrepp i könsorganen föreslogs fortfarande hanteras av Rättsliga rådet.[3]
Sterilisering som krav för könsbyte [redigera]
År 2007 föreslogs att kravet på sterilitet skulle utgå ur den lagstiftning som reglerar juridiska könsbyten och könskorrigerande behandling, och ersättas av att ett tvingande krav på kastrering (avlägsnande av könskörtlarna) införs.[4] I ett lagförslag i en utredning hos Socialstyrelsen föreslogs 2010 att kravet skulle utgå helt, utan att ersättas med krav på andra medicinska eller kirurgiska ingrepp.
Både svenska[5][6] och internationella[7] organisationer menar att kravet är att likställa med tvångssterilisering och kräver att det förbjuds. I Sverige har frågan resulterat i ett flertal riksdagsmotioner[8][9][10][11] och utspel från politiska ungdomsförbund[12] och lokala partiföreningar.[13] Även andra delar av lagförslaget har kritiserats.[14]
Den 29 juli 2009 fastslog Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter i en så kallat issue paper med titeln "Human Rights and Gender Identity" att vilka som helst krav att undergå medicinska eller kirurgiska ingrepp för att erhålla ett juridiskt könsbyte strider mot Europakonventionen och föreslog alla rådets medlemsländer att upphöra med sterilisering eller annan påtvingad behandling.[15]
Jag tror att riksdagen precis slagit fast att steriliseringskravet ska bort. Tyvärr inte förrän om ett år, men ändå.
Tycker att det är ett fruktansvärt övergrepp att tvinga människor till sterilisering! Blir så förbannad när jag tänker på alla som blivit barnlösa pga att de fötts i fel kropp och tvingats korrigera detta för att stå ut med att leva. Det är ju att bestraffa människor för något de inte kan rå för.