När satt era barn
Minsta är 6 ½ mån kan inte sitta ännu knappt med stöd. jo i en bumbo men inte emd kuddar eller som vissa gör håller sig i benen. men hon kryper nästan.
dom andra satt vid 5 mån och 6 mån.
Minsta är 6 ½ mån kan inte sitta ännu knappt med stöd. jo i en bumbo men inte emd kuddar eller som vissa gör håller sig i benen. men hon kryper nästan.
dom andra satt vid 5 mån och 6 mån.
Alla barn är olika, vissa lär sig gå innan dom lär sig sitta och krypa..tror inte du behöver oroa dig ;)
Min son är så framåt hela tiden och skulle upp och upptäcka världen tidigt, så han satt själv utan stöd vid 3½ månad. Kul när dom lär sig saker men hade önskat att han var bebis lite längre..
Med stöd: 3 mån 1v
Utan stöd: 5-6 mån
Satte sig upp själv: ca 6 mån
Hon var jättetidig de första 6 mån men sen lugnade det ner sig
Oroa dig inte! Våran dotter har precis lärt sig att sitta (utan att man måste stödja henne) och hon är 10 månader. Lärde sig krypa och dra sig upp innan hon kunde sitta. Visserligen så oroade jag mig då, men såhär i efterhand så kan man ju undra varför? Allt kommer inom sinom tid och alla tar olika vägar!
med stöd -tidigt, kommer inte ihåg helt, inte äldre än 3mån iaf.. utan stöd kortare stunder runt 6mån.. så ja vågade lite på henne helt,tex på badhusets golv 8mån.. men hon har alltid varit en olycksfågel och slagit huvudet jämt, och ofta munnen.. medan en kusin va över 11mån innan h*n kunde sitta utan stöd..
Vid 6 1/2 mån satt hon vingligt en kort stund utan stöd
Vid 7 mån satt hon stadigt
Kröp och satt sig upp själv gjorde hon inte före 11 månaders ålder.
6-7 månader
ja det verkar va olika. givetvis.
Satte sig upp själv när han var 13 månader (han är prematur), vi satte honom aldrig upp med stöd, det är inte bra för barnet. Han kunde sitta utan stöd innan han satte sig upp men vi satte honom väldigt sällan. Barn lär sig oftast att krypa innan de lär sig sätta sig upp fick vi höra. Så det kan vara så olika. Viktigaste är hur barnet fungerar från magläge och eftersom hon nästan kryper så är ju det jättebra. Det kommer nog snart ska du se, hon får stärkt mag- och ryggmusklerna jättemycket när hon lär sig krypa.
Utan stöd 5 mån. Satte sig upp själv 6 mån + 1v.
favoriter
hon kan fortfarande inte sitta. en gång med stöd.7 m+ nu.. med stöd menar jag hon höll sig sj uppe med händerna på låren. men hon kryper nästan kan stå på alla fyra osv.
Har också hört att man inte ska sätta barnen upp förrän de kan sätta sig upp själva. Mina har dock fått sitta i matstolen innan dess. Ettan satte sig upp själv efter att hon kunde krypa, vid ca 7 mån, och tvåan vid 8 mån i samband med att han lärde sig krypa.
Min lilla är nästan 6,5 månad och sitter med kuddar runt sig och en orolig mamma bredvid sig:) Har hört att de inte ska sitta så mkt innan de kan sätta sig själva och sitter stadigt. Vi kör mest på magläge här hemma och i sjal på höften och så får hon sitta kanske 5 min åt gången ett par gg om dagen. Det vanliga är väl att de sitter vid 7-9 månader, alltså stadigt?
Han satte sig själv vid 7 månader, har knappt haft han innan sittandes med stöd för jag tycker dom ska komma på det själv. Men stadig var han sen han var fyra månader men då hade inte balansen för att sitta.
Han var på väg att börja krypa men kom av sig och satte sig ist
Min lille satt vid 7-8 mån vilket verkar va hyfsat sent. Men han ville bara ligga på mage och försöka ta sig framåt innan dess så han hade väl inte tid att sitta. Han tog sig framåt fort vid 5 mån så jag drar slutsatsen att de fokuserar på olika saker helt enkelt. Var lite avis på de som hade barn som bara satt och inte for runt överallt. De kunde ju slappna av ;)
De satt utan stöd vid 4-5 månader. Minns faktiskt inte exakt.
Han satt vid 5 månader utan stöd.
Jag har en kompis som har tvillingar (för tidigt födda) de är fyllt 1 år men sitter inte själva än.
7 månader var hon då hon satt fritt utan stöd. Det kommer, alla barn utvecklas ju olika :) Min dotter var "sen" med att krypa och jag nojade massor över detta men en dag så kunde hon det bara.
Min son satt inte vid 6 månader helt, han ramla bakåt för han spände benen, sen helt plötsligt så slutade han o satt jättestadigt. Det kan komma som en överraskning :)