• Alvi

Du kommer in i köket, där på bänken står en plåt nybakta chokladkakor! Vad gör du?

Strunta i det osannolika att typ din make skulle ha ställt sig och bakat kakor, om du  nu är kvinna och tillsammans med en karl som aldrig bakar. Bara anta att det är logiskt att någon i ditt hem skulle ha fått för sig att baka.

Vad gör du med dessa FANTASTISKA nybakta godingar till kakor som bara står och stirrar på dig när du kliver innanför dörren? 

Och ni som svarar i omröstningen, ni får VÄLDIGT gärna kommentera om ni är, eller tror er vara, sockerberoende/-överkänsliga. Jag läser nämligen en bok just nu (Slut på sockersuget) där författtaren ställer denna fråga i början av ett möte med alla hennes klienter. För en med sockerberoende är det en självklart svar - man kastar sig över kakorna som ett vilddjur. Och för mig som enligt boken faktiskt ÄR sockerberoende, är det konstigt att det faktiskt finns folk som kanske inte ens BRYR sig om kakorna....!

Vill liksom bara kolla om det verlligen är så att man måste vara sockerberoende för att reagera så.        

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du kommer in i köket, där på bänken står en plåt nybakta chokladkakor! Vad gör du?
  • Mästaren

Jag tror faktiskt att de allra flesta av oss har hyfsat bra koll på när det är ok att ta kakor vår respektive har bakat och när det inte är ok, som så många andra frågor har man oliika kultur kring det där i olika familjer/relationer. Hos oss är det fritt fram att ta lite om inget annat är uttalat och om man inte gör något ingrepp på helheten (som om det till exempel varit en sockerkaka)

• metbäcksfru

Jag skulle ta en kaka och sedan var det bra med det! *ler*
    Älskar egentligen sötsaker och sånt, men finner ingen anledning till att äta flera "bara för att".

Kan även köpa lösgodis och bara ta några bitar då o då. Har btw en stoooor påse lösgodis i skafferiet som jag köpte till påsk när man fick köpa för 2,90/hg. Har kanske ätit max en tredjedel ur denna sedan dess! Och då är även sambon godisätare!   

Hälsa gärna på i min blogg: metbacken.se
  • Fia 28

Eftersom jag bor ensam hade jag blivit förskräckt, för antingen har jag haft inbrott eller så har syrran blivit kokko och varit på besök och bakat. Sen efter första chocken lagt sej hade jag nog slukat alla kakorna. Älskar choklad, och speciellt i kakformat.

• LadyM

Om det var typ muffins, brownies eller nåt annat med ganska begränsat antal skulle jag leta reda på/ringa/messa mannen oich fråga om det var fritt fram att ta för sig. Hade det varit något mer i "massväg" som som typ småkakor hade jag istället direkt tagit två och satt mig i soffan o avnjutit dem. Att inte ens bli sugen finns inte på kartan, utan nåt större sötberoende, men jag kan behärska suget.

Gu va jag blev sugen på nybakta chokladkakor nu...

• Englia

Skulle säga Åhhh vad gott (även om jag inte var sugen, alltså då för att göra partnern glad) och sen fråga om jag fick ta en kaka:)

Sen skulle jag vara mätt

• sagofröken

Jag skulle inte ta någon. Men inte kunna tänka på något annat tills de var borta ur huset.

• Gryntroll

"De såg goda ut och gå vidare"

Om det bakas kakor eller annt gott har den som gjort det en tanke om när det ska serveras, alltså väntar jag till jag vet om det är ok att smaka eller ej  

• smulan5

Jag låter dem vara eftersom jag äter lchf, dels för att jag jättelätt blir sockerberoende.

• Mandel

Är det traditionellt bakade kakor skulle jag inte bry mig alls.
    Vore de däremot socker och vetemjölsfria börjar intresset att vakna!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Sommarnatt10

Jag valde annat. Jag skulle kolla med mannen först om de var bakade för något speciellt. Om de inte var det skulle jag höra om det var ok om jag tog en. Hade han inte varit hemma hade jag ringt upp honom. Choklad är min last :)

• Nikhita

Jag tittar på dem och tänker "De där såg ju goda ut", sen går jag vidare

Äter enligt LCHF. Annars hade jag smakat en

I don't worry cause everything's gonna be alright
  • jesand

Svarade "annat". Om jag är sugen tar jag om inte så tar jag inte. Brukar nog oftast inte vara sugen.. Men det händer ju! Då hade jag tagit en :)

• Miew

Skulle kolla och sen gå vidare. Jag gillar inte kakor.

• Mamma3barn

Kastar mig nog över dem trots att jag går på lchf... Gamla spöken är svårmotade.

MenÅÅÅ...
  • SunGirl

Spanar, ingen ser, jag tuggar i mig allt! Lägger tillbaka plåten där den ska vara för att inte väcka misstanke...

Eller, när jag är i "bra" perioder, så klarar jag faktiskt av att knappt se åt se choklad-god-stinkande sakerna för att istället baka en egen chokladkaka men utan så mycket fett och kolhydrater som jag inte får abstinens efter ha ätit!

• Texasthecat

Valde: Jag tar en. Sedan en till. Shit vad gott, kanske en till, men sen räcker det... Fast jag skulle troligen inte slut föränn nån stoppade mig eller plåten är slut...

Go suck on a lemon or something...
Svar på tråden Du kommer in i köket, där på bänken står en plåt nybakta chokladkakor! Vad gör du?