• Hickupp

Forskning kräver cirkuskonster

http://ungarorelsehindrade.se/goteborg/

Forskning kräver cirkuskonster

En kvinna med ryggmärgskada har under 16 dagar släpat sig fram 4,2 mil  i en 18 kilos dräkt för att ” samla in pengar till forskning för att hitta möjligheter att behandla förlamade.” skriver Aftonbladet,

Allt detta för välgörenhet såklart. Vilken fruktansvärt förnedrande människosyn! DHR skriver: ”DHR kämpar för att samhället, med gemensam skattebaserad finansiering, ska ta ansvaret så att personer med funktionsnedsättning får möjligheter att leva som andra utan att hamna i skuldkänslor och tacksamhetskrav

• Svar på tråden Forskning kräver cirkuskonster
  • Kattarina

Så sjukt. Varför utsätter hon sig för detta? Att bära en sådan tung dräkt så länge och långt måste ju vara en oerhörd påfrestning på hennes kropp. Man ska inte behöva göra sådant för att få del av hjälpmedel eller forskning på vad det nu är man är drabbad av. Och så dumt att hylla det hela.  

• Hickupp

Kul att du tycker så! läser man vad folk svarat i Aftonbladet tycker de bara att det är såå fantastiskt. Nu kanske man måste kräla i lera någon mil för att bevisa att man vrekligen vill en rullstol eller sjunga och steppa om man vill att det skall forskas runt ens sjukdom.

• Johan70

Vad underligt. Finns det inte bättre och enklare sätt att äska pengar på?

• Hickupp

Jo man kan ju tänka det. Riskera en redan halvdan hälsa genom att göra ett sådant stunt.

• kvs

På vilket sätt skulle det här vara förnedrande menar ni? 
    Man får väl ändå utgå ifrån att hon är där av sin egen fria vilja och faktiskt tycker att det vore skojsigt att springa ett marathon, om det nu finns en möjlighet för henne att göra det trots sin förlamning så är det väl fantastiskt att hon gör slag i saken. Att hon dessutom har lyckats samla in en del pengar är väl bara en schysst bonus?

London Marathon är ju en ganska populär plattform för att sprida "awareness" (säger man medvetenhet på svenska?) och jag kan inte se vari det är värre att någon samlar in pengar till forskning för förlamade jämfört med t ex cancerforskning eller barnen i afrika.   

• Johan70

Jag tycker varken att det är förnedrande att samla in pengar så eller att det skulle vara "värre" att samla in pengar till forskning om förlamade jämfört med annan forskning eller välgörande ändamål. Däremot tycker jag att det är underligt och det är precis vad jag skrev.

Jag har alltid tyckt att det är lite underligt med sådana här awareness-jippon i stället för att väcka opinion på vanligt sätt eller att ta kontakt direkt med personer som borde kunna hjälpa till.

• lennartsdotter

Såvida ingen drev på henne med piska har jag svårt att se det hemska med att en människa frivilligt springer ett maraton för att samla in pengar till forskning.

• MikNis

Tja hade hon inte haft den dräkten på sig hade hon knappast kunnat genomföra det hon gjorde.

Och det kan knappast vara skadligt för ryggmärgsskadade att röra på sig

Eller tycker du att det är bättre de ligger i sängen och blir sondmatade?   

• MikNis

Förresten tycker du också att det är fel med handikapps idrott?
    Där finns ju också risk för skador... 

Svar på tråden Forskning kräver cirkuskonster