• Anonym (mamma)

Har pappan någon rättighet att vara med på förlossningen?

Som rubriken lyder, Har pappan någon rättighet att vara med på förlossningen?

Vi  är inte tillsammans, bor inte ihop, men försöker vara vänner! 

Har han någon rättighet att vara med på förlossningen? om inte när är rimligt  att han hälsar på sin ny födda?

Är jag en hemsk människa om jag hellre ser att mina äldre barn kommer och hälsar på sitt nya syskon före pappan gör de?

• Svar på tråden Har pappan någon rättighet att vara med på förlossningen?
  • Azi
    Anonym (Gravid o gift) skrev 2012-05-14 18:33:33 följande:
    Barnets bästa är att få vara nära mammans hjärtslag som den har hört hela tiden i magen, att höra mammas röst som den känner igen
    Men alltså, mammans hjärtrytm är inte konstant. Och barnet lär inte känna just mammans rytm/hjärtljud. Det kan finna trygghet i någon annans hjärtljud också.
    Och mammas röst låter inte likadan utanför magen som den gjorde innanför. Barnet måste lära sig att känna igen mammans röst efter födseln.
    Anonym skrev 2012-05-14 18:46:55 följande:
    Barnet är en del av mammans kropp, tagit näring av moderkakan, blivit smekt av mammans hand från utsidan osv...
    Barnet fäster inget emotionellt värde i moderkakan. Och såvitt barnet vet kan den där klappen från utsidan lika gärna vara pappan.

Jag håller inte med om att pappan ska ta barnet från bb direkt (dock förstår jag att det var ironi, vilket verkar ha gått förlorat för andra) men era argument håller bara inte.
    En pappa kan precis lika gärna bli barnets primärvårdare utan att barnet tar skada.
  • Anonym (Gravid o gift)
    Azi skrev 2012-05-14 19:12:28 följande:
    Men alltså, mammans hjärtrytm är inte konstant. Och barnet lär inte känna just mammans rytm/hjärtljud. Det kan finna trygghet i någon annans hjärtljud också. Och mammas röst låter inte likadan utanför magen som den gjorde innanför. Barnet måste lära sig att känna igen mammans röst efter födseln.
    Anonym skrev 2012-05-14 18:46:55 följande:
    Barnet är en del av mammans kropp, tagit näring av moderkakan, blivit smekt av mammans hand från utsidan osv...
    Barnet fäster inget emotionellt värde i moderkakan. Och såvitt barnet vet kan den där klappen från utsidan lika gärna vara pappan. Jag håller inte med om att pappan ska ta barnet från bb direkt (dock förstår jag att det var ironi, vilket verkar ha gått förlorat för andra) men era argument håller bara inte. En pappa kan precis lika gärna bli barnets primärvårdare utan att barnet tar skada.

Håller definitivt inte med dina argument Azi, men intressant att du väljer att klippa bort allt om amning.
  • Azi
    Anonym (Gravid o gift) skrev 2012-05-14 19:31:11 följande:
    Håller definitivt inte med dina argument Azi, men intressant att du väljer att klippa bort allt om amning.
    Vad är det att hålla med? Det är fakta att mammans hjärtrytm inte är konstant. Därför är det inte just mammans hjärtljud barnet vänjer sig vid, utan hjärtljud öht.
    Det är också fakta att mammans röst blir förvrängd när den filtreras genom tarmljud på ca 90 decibel och ett par liter fostervatten.
    Det är dessutom fakta att barnet inte kan avgöra om smekningen utanpå magen görs av mamman, pappan eller nån snubbe i affären.
  • Anonym (Gravid o gift)
    Azi skrev 2012-05-14 19:34:58 följande:
    Vad är det att hålla med? Det är fakta att mammans hjärtrytm inte är konstant. Därför är det inte just mammans hjärtljud barnet vänjer sig vid, utan hjärtljud öht. Det är också fakta att mammans röst blir förvrängd när den filtreras genom tarmljud på ca 90 decibel och ett par liter fostervatten. Det är dessutom fakta att barnet inte kan avgöra om smekningen utanpå magen görs av mamman, pappan eller nån snubbe i affären.

Håller inte med pga du har faktafel. Trots förvrängning och fostervatten, kan bebisen fortfarande känna igen ljud. Man ser detta tydligast när barn reagerar på musik som de känner igen ifrån tiden i magen. Fortfarande ingen kommentar gällande amning.... För övrigt, är du en mamma, en pappa, eller barnlös? Frågar bara pga intresse.
  • Azi
    Anonym (Gravid o gift) skrev 2012-05-14 19:40:45 följande:
    Håller inte med pga du har faktafel. Trots förvrängning och fostervatten, kan bebisen fortfarande känna igen ljud. Man ser detta tydligast när barn reagerar på musik som de känner igen ifrån tiden i magen. Fortfarande ingen kommentar gällande amning.... För övrigt, är du en mamma, en pappa, eller barnlös? Frågar bara pga intresse.
    Jag tror snarare att barnet känner igen melodin än själva det klara ljudet. Och om pappan pratar med magen känner barnet isf igen hans röst också, så då faller argumentet om att mamman är viktigast pga rösten.

Min föräldrastatus är inte relevant. Är du nyfiken får du gå in på min presentation.
  • Anonym (läkare)

vid förlossningen är det mamman som är patient. Hon får själv välja om hon vill vara själv eller ha med en el fler medföljande. Pappan är inte patient och har således ingen som hels rätt att vistas på förlossningen om mamman inte vill det. Av sekretessskäl har pappan inte ens rätt att få reda på om hon finns på förlossningen om mamman inte vill det.

Så länge kvinnan är på förlossningen är hon patient och har rättigheter enl ovan.

Sedan är det massa spekulationer och tyckande i tråden som saknar juridisk grund.

• Anonym
    Anonym (läkare) skrev 2012-05-18 23:08:31 följande:
    vid förlossningen är det mamman som är patient. Hon får själv välja om hon vill vara själv eller ha med en el fler medföljande. Pappan är inte patient och har således ingen som hels rätt att vistas på förlossningen om mamman inte vill det. Av sekretessskäl har pappan inte ens rätt att få reda på om hon finns på förlossningen om mamman inte vill det.

Så länge kvinnan är på förlossningen är hon patient och har rättigheter enl ovan.

Sedan är det massa spekulationer och tyckande i tråden som saknar juridisk grund.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-19 10:06:18 följande:

På förlossningen är mamman patient tillsammans med bebisen. På bb är det lite annorlunda. De flesta bebisar är friska nog och klarar av att åka hem med pappan ganska omgående. Det finns ingen anledning för dem att stanna kvar på bb med mamman om det inte är så att mamman planerar att amma. Det är väl bättre om pappan åker hem med barnet då han är pigg och kry så får mamman vila upp sig i lugn och ro.
  • Höghus

Alla barn måste kontrolleras av läkare innan de lämnar BB. Pappan kan alltså inte ta barnet och dra hur gärna han än skulle vilja.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-19 10:11:23 följande:
    På förlossningen är mamman patient tillsammans med bebisen. På bb är det lite annorlunda. De flesta bebisar är friska nog och klarar av att åka hem med pappan ganska omgående. Det finns ingen anledning för dem att stanna kvar på bb med mamman om det inte är så att mamman planerar att amma. Det är väl bättre om pappan åker hem med barnet då han är pigg och kry så får mamman vila upp sig i lugn och ro.
    Vilken lysande idé. Vi backar tillbaks 50 år i tiden. Det finns en anledning till att man inte längre har barnsalar på BB.
  • vetvadjagvill
    Anonym (mamma) skrev 2012-05-09 20:17:08 följande:
    Som rubriken lyder, Har pappan någon rättighet att vara med på förlossningen?

Vi  är inte tillsammans, bor inte ihop, men försöker vara vänner! 

Har han någon rättighet att vara med på förlossningen? om inte när är rimligt  att han hälsar på sin ny födda?

Är jag en hemsk människa om jag hellre ser att mina äldre barn kommer och hälsar på sitt nya syskon före pappan gör de?
    Pappan har inga rätigheter alls  att vara med på något förlossning.

Han kan ju önska, men du väljer vem som får vara med.
    Det är din prestation och du ska må bra.

han behöver inte komma och hälsa på heller om du inte vill.. vill du och han vill så kan han komma in när som helst efteråt.

nej du är ingen hemsk människa.... funkar det inte med pappan så gör det inte det.

Se dig som en bra mamma istället för hemsk människa.

• Anonym (MM)

Finns väl inget BB i detta land som låter en mamma vara kvar för att "vila upp sig"?
  • vetvadjagvill

så länge pappan inte är pappa på papper så kan han inte bara ta barnet och åka....
     sen varför ska en pappa som mamman inte träffar ta barnet?

barnet behöver komma igång med amningen.

Svar på tråden Har pappan någon rättighet att vara med på förlossningen?