• En glad tjej

Fler som har sina 6-åringar på simskola?

Jag satte min dotter i simskola när hon var 4,5 år, då började hon i gruppen Baddaren. Hon utvecklades väldigt snabbt. Hon hade avslutning igår på simkolan, hon går i gruppen Fisken. Hon tog två märken, Silverfisken och Guldfisken. Hon har totalt tagit sju märken. Hur långt har era sexåringar kommit? Tycker de att det är roligt att bada/simma? Hon fyller sex år nu i slutet på maj och många i hennes grupp är äldre än vad hon är. Nu blir nästa utmaning till hösten att klara att simma 50 m bröstsim, just bröstsim är svårt eftersom man ska koordinera båda armar och ben.

• Svar på tråden Fler som har sina 6-åringar på simskola?
  • Som snö

Nja. När den nu sexåriga tösen var liten, typ fram till förra våren, gick hon i simskola. Sen när hon lärt sig simma ordentligt fick det vara nog tyckte hon.
    Så nu bara badar och simmar hon för skoja skull. Och älskar det.
    50 meter bröst är ju inga problem. Inte rent kunskap/orkmässigt. Det är ju trist att bara simma rakt fram tycker hon...

• En glad tjej
    Som snö skrev 2012-05-09 10:21:00 följande:
    Nja. När den nu sexåriga tösen var liten, typ fram till förra våren, gick hon i simskola. Sen när hon lärt sig simma ordentligt fick det vara nog tyckte hon.
    Så nu bara badar och simmar hon för skoja skull. Och älskar det.
    50 meter bröst är ju inga problem. Inte rent kunskap/orkmässigt. Det är ju trist att bara simma rakt fram tycker hon...
    Jag tycker att min dotter ska vara simkunnig innan hon slutar i simskolan. Jag anser väl henne vara ganska simkunnig men jag tycker hon ska klara av märket Järnmärket och det hoppas jag hon gör nu i höst. Min dotter tycker också det är tråkigt att bara simma rakt fram haha! Och det kan jag ju fullkomligt hålla med om =)
  • Som snö

Och jag tycker min dotter ska ha roligt. Tråkigt har hon hela livet på sig att ha!
    Haha

• En glad tjej
    Som snö skrev 2012-05-09 10:38:19 följande:
    Och jag tycker min dotter ska ha roligt. Tråkigt har hon hela livet på sig att ha!
    Haha
    Klart de ska ha roligt men allting blir lättare när man kan simma eller hur? Vi är ofta utomlands och min dotter älskar att bada. Nu när hon klarar sig bra i vattnet själv behöver vi föräldrar inte sitta som hökar i vattnet och kolla på henne hela tiden.
  • Som snö

Ja. Klart det blir lättare. För mig som allt som oftast är själv till badhuset med sexåringen och hennes något mindre lillebror är det underbart att ha en som sköter sig själv överallt, och bara en som helst hänger fast i mig... Haha

• Dixie

MIn son tog järnmärket ( 50 m) som 6-åring, nu i sommar ska han gå intensivsimskola - jag hoppas han klarar simborgarmärket i år - då klarar han gränsen för simkunninghet!

• En glad tjej
    coco channel skrev 2012-05-15 21:53:29 följande:
    vi tänker gå den har månader på Huddinge sjukhus, mitt barn är 3 månader

Ok! Nu frågade jag efter föräldrar som har sexåringar på simskola, inte tremånaders på babysim! Det är ganska stor skillnad på barn som är tre månader och sex år!
  • En glad tjej
    Dixie skrev 2012-05-15 21:58:59 följande:
    MIn son tog järnmärket ( 50 m) som 6-åring, nu i sommar ska han gå intensivsimskola - jag hoppas han klarar simborgarmärket i år - då klarar han gränsen för simkunninghet!

Vad roligt! Hoppas verkligen han klarar kraven för simkunnighet!
  • ehl

Min mellankille är 6 och har precis som din dotter klarat 25m sim. Så nu till hösten blir det hajen gruppen där målet är 200 m. Simkunskap är viktigt för oss då vi är mycket ute med båt. min store kille klarade simborgarmäket som 5 åring men han har mycket lätt för motoriska saker. Tänker sätta in lilltjejen i simskola när hon blir 4 med.

• Smilla75

Min dotter som blev 6 år i mars har gått i simskola sedan knappt 5 års ålder. Det tog litet tid för henne att lära sig bröstsim ordentligt men nu har hon inga problem att klara 50 meter. Hon går i en tekniksimgrupp och fixar ryggsim och crawl med och är duktig på att dyka. Har inte riktigt koll på vilka märken hon tagit.

• Simben

Tycker just det här med simskola är en väldigt viktig bit, min stora tjej ville själv börja i simskola när hon var 5 år och hörde en kompis som var äldre skulle gå och jag anmälde henne illa kvickt när dessutom ett intresse fanns. idag är hon 6 år lite drygt och går inte på nån simskola mer. hon har tagit simborgarmärket och även ett annat märke där du bland annat simmar 250 meter plus massa långdyk och annat så hon är liksom färdig för den simskolan och den andra som finns är på samma dag och tid som hon redan har en annan akivitet så därför blev det inte mer men hon känns säker i vattnet. hennes lillasyster är nu 4 1/2 år och ville oxå gå på simskola när hennes storasyster gjorde det så jag anmälde henne till lek och plask först, men var alltid där så hon badade en stund innan och efter och hon lärde sig själv att simma på några veckor och kom sen in på en intensivsimskola där hon lärde sig jättemycket. nu går hon i en grupp där målet är simborgarmäket (hon är nu 4 år och 8 månader) men de andra barnen orkar knappt simma 50 meter än så vi har varit i simhallen själva och hon har nu tagit simborgarmärket och är superduktig. Hon har jättefin teknik och då blir det ju inte lika jobbigt heller. Många tycker att jag stressat fram detta men jag tycker bara jag har tagit deras intresse på allvar plus att just detta är en sån viktig sak och nåt som man inte kan välja bort heller. så jag är så glad över att jag har två så duktiga tjejer i vattnet även om jag självklart ändå håller koll på dom ändå

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Busbellan

Inte 6-åring men en 5-åring som också går i gruppen fisken
    Hon har tagit märkerna fram till guldfisken och idag klarade hon 50 m bröstsim så tror det är 25 m rygg hon ska klara också för nästa märke 

Mamma till Nora, August och Ella
  • Elin 834

Min kille som är 6 tog guldgrodan i somras han har lite svårt med det motoriska och har varit lite rädd för vatten, men nu hoppar han utan flytväst från 1 meter och är på god väg. Lillasyster som är 4 har tagit järnmärket under hösten när vi har varit i simhallen och hoppar från 3:an. Hon har det lättare för sig. Dom går på utomhussimskola på sommaren mån- fredag i 5 veckor. Jag är gammal simlärare så vi försöker åka och simma så mkt som vi hinner ;)

• Stjärnfall76
    Som snö skrev 2012-05-09 10:38:19 följande:
    Haha

var sak har sin tid. Roligt ska man ha... men om man har simSKOLA en timme i veckan, så blir det väldigt många timmar kvar att   ha roligt på

Min 6-åring går i guldpingvinen och klarar nog den snart. Har klarat silverfisken och efter guldpingvinen kommer hon hamna i guldfisken.  
Svar på tråden Fler som har sina 6-åringar på simskola?