• Wimsan

Vill inte gå på pottan på dagis

Vi har en kille som är en bit över tre år gammal. 
    Han vill jättegärna gå på simskola till hösten precis som sin storebror. Vi har sagt att han får det om han slutar ha blöja.
    För någon vecka sedan tog vi bort blöjan hemma och det har gått jättebra. Några olyckor (oftast utomhus när han inte hunnit säga till att han varit kissnödig) har hänt men annars har det gått jättebra.

Problemet är när han är på dagis. Igår hade fem påsar med kissiga kläder med mig hem. Personalen säger att de sätter honom på pottan men att han inte kissar då utan att det kommer en stund efter i byxorna...
    Vid ett tillfälle har han sagt att han bara vill gå och kissa med XX (en av fröknarna) och inte med de andra. Jag förstår att det inte är möjligt att en i personalen ska vara ansvarig för bara hans potträning (hon jobbar ju inte alla dagar, hela dagar).

Jag skulle vilja få lite tips och råd från föräldrar som varit i samma sits eller pedagoger och personal på dagis som själva stött på problemet och har idéer på hur vi kan hjälpa vår kille...

• Svar på tråden Vill inte gå på pottan på dagis
  • Vinterankan

Vi hade problem med vår dotter också. Hon hade varit helt blöjfri i 4 månader hemma och vi kunde utan problem åka iväg på ganska långa bilresor utan blöja då hon var duktig på att säga till i tid så man hann stanna och kissa. Men hon vägrade totalt på dagis och även hemma hos andra. Hon kissade på sig varenda dag på dagis. 

Personalen upptäckte att hon alltid började skruva på sig en viss tid och sa "mamma" och då visste de att det
    var kissdags och lyfte upp henne och sprang till toaletten. Men sedan så löstes det helt enkelt genom att min dotter avskydde att ha på sig blöja så då skickade jag helt enkelt med blöjor till henne så viftade personalen med en blöja och sa att hon fick ta på sig den istället om hon inte ville kissa på toaletten och efter att ha gjort det 2 gånger så löste sig allt.

När det höll på så kändes det som att det hade varit lättare om hon ville gå på toaletten men inte riktigt alltid kände av att kisset kom än som det var med att hon kunde men inte ville. 

• Cisslan

Jag arbetar på Förskola och det här är väldigt vanligt att det går väldigt bra hemma men på Förskolan. Det finna flera orsaker.

För det första är barnen mer trygga hemma hos er föräldrar och vågar mer där. Om så är fallet är det bara att vänta ut barnet, det går på toa när det är redo.

För andra barn glömmer de helt enkelt. De har fullt upp med lek att de inte hinner känna efter.

Försök att ta det lugnt och stressas på er pojke, det kan göra det värre! Prata med personalen om de har någon lösning.

• Wimsan

Problemet med min lille kille är att han inte har några problem med att vara liten.
    Han är lite bekväm av sig och tycker det är bättre om någon annan klär av och på honom och hjälper med skor osv (något som vi naturligtvis slutat med eftersom det med hämmar honom än hjälper honom i långa loppet...)
    Så argumentet att han är en stor kille och att det bara är bebisar som har blöja biter inte på honom ;o)
    Skulle vi erbjuda honom blöja på dagis så skulle han garanterat ta den...
    Däremot har vi ju simskolan som morot.

Hemma fick ha i början en non-stop godis varje gång han kissade på pottan. Kan det vara en möjlighet på dagis också (om det kan skötas i smyg för de andra banen)? Hör själv att set inte låter som en ultimat idé men något måste ju göras...

• Wimsan

Igår när jag kom till dagis hade de satt på honom blöja igen efter han bajsat ner sig 4 gånger. Rynkar på näsan
    Händer aldrig hemma.
    Funderar på att låta honom ha blöja på dagis och vara utan hemma och sen verkligen få honom torr under sommarlovet när han bara är hemma....

• Oförglömlig

Tror det bara är å vänta ut han tills han är redo. Jobba på han hemma, å jobba under sommaren sedan som du skrev:)

• Wimsan

Han blir 4 i september. Hur länge kan man vänta på att han ska blir redo? Är rädd att vi missade det och att det nu har blivit en bekväm vana som han inte vill bryta... 

Men vi fortsätter på inslagen bana hemma och hoppas att han kan vara blöjfri på dagis till hösten... 

• Bobido

var lite samma sak för vår son i början. gick superbra hemma men inte på dagis. när det sen funkade på dagis också så var det nr 2 som ställde till det istället. han ville inte göra det på dagis helt enkelt. fröknarna sa att det var vanligt, många barn som hellre gör det hemma.

vi lät honom ha blöja på dagis ett tag till, men inte hemma där det funkade. fröknarna kan ju fortfarande fråga och försöka få honom att använda pottan även om han har blöja. och istället för non-stop använde vi oss av roliga klistermärken, som han själv hade valt och fick klistra upp på ett papper på kylskåpet (eller på pottan).
    funkade superbra. har han använt pottan på dagis så får han ett klistermärke för varje gång han gjort det när han kommer hem. så slipper fröknarna krångla med sånt när det är andra barn runt omkring.

kanske blev lite rörigt och luddigt.. förlåt i så fall..    

• Wimsan
    Bobido skrev 2012-05-10 09:31:00 följande:
    var lite samma sak för vår son i början. gick superbra hemma men inte på dagis. när det sen funkade på dagis också så var det nr 2 som ställde till det istället. han ville inte göra det på dagis helt enkelt. fröknarna sa att det var vanligt, många barn som hellre gör det hemma.

vi lät honom ha blöja på dagis ett tag till, men inte hemma där det funkade. fröknarna kan ju fortfarande fråga och försöka få honom att använda pottan även om han har blöja. och istället för non-stop använde vi oss av roliga klistermärken, som han själv hade valt och fick klistra upp på ett papper på kylskåpet (eller på pottan).
    funkade superbra. har han använt pottan på dagis så får han ett klistermärke för varje gång han gjort det när han kommer hem. så slipper fröknarna krångla med sånt när det är andra barn runt omkring.

kanske blev lite rörigt och luddigt.. förlåt i så fall..    
    Tack för svaret!
    Jag pratade med en av fröknarna och hon föreslog också att han skulle ha blöja på dagis. Men att de skulle fortsätta ha honom på "toalettschemat" som de har för de blöjfria barnen. Vi får väl se hur det går.

Önskar att han skulle kunna förstå fördelarna med att vara "stor". Han har nog lite dåligt självförtroende för han blir alltid väldigt förvånad när han klarar av något även om det är saker som jag vet att han kan...
Svar på tråden Vill inte gå på pottan på dagis