• PolyPond

Skulle du vilja ha ett falskleg?

Skulle du vilja ha en falsk legitimation jämte din ordinära, om du erbjöds en?
    Det skulle kunna vara en ställd på dig i annat namn, annat födelsedata eller vad du önskar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du vilja ha ett falskleg?
  • Anova

Kanske om jag vore 15, men är man 34 så brukar åldersgränser inte vara något problem. Jag vet inte vad jag skulle ha ett falsklegg till.

• Emmi27

Nej, vad ska jag med det till? Hade jag varit 17 skulle det nog suttit fint men nu?

• PolyPond
    Cecese skrev 2012-05-08 18:05:24 följande:
    Nej, vad skulle jag göra med ett sånt??
    Inte vet jag?
    "Försvinna" från jordens yta ett tag?
    Resa utomlands utan att kunna bli spårad?
    Fejka sin egen död?
    Utföra bedrägerier?

Jag skulle absolut vilja ha ett. Mest för att jag finner det otroligt obehagligt över att jag kan bli funnen överallt, då vi lämnar signaturer överallt i vårt samhälle.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det finns inget krav på att bära med sig (eller inneha) legitimation i Sverige så det går utmärkt att lämna det hemma. Det är bara vid ett fåtal tillfällen man har en skyldighet att legitimera sig, bilkörning är ett sådant tillfälle.

sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • Kjellgren
    PolyPond skrev 2012-05-08 18:14:37 följande:
    Jag skulle absolut vilja ha ett. Mest för att jag finner det otroligt obehagligt över att jag kan bli funnen överallt, då vi lämnar signaturer överallt i vårt samhälle.
    Då vore det antagligen bättre att lämna mobilen hemma istället.
  • PolyPond
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-05-08 18:25:51 följande:
    Det finns inget krav på att bära med sig (eller inneha) legitimation i Sverige så det går utmärkt att lämna det hemma. Det är bara vid ett fåtal tillfällen man har en skyldighet att legitimera sig, bilkörning är ett sådant tillfälle.
    Du har svårt att ta dig utomlands utan leg och varje gång du drar ditt kreditkort eller använder mobilen så är du positionerad. Du behöver även legitimera dig för att starta ett konto, skaffa mobilkonto, lägenhet mm.
  • Cecese
    PolyPond skrev 2012-05-08 18:14:37 följande:
    Inte vet jag?
    "Försvinna" från jordens yta ett tag?
    Resa utomlands utan att kunna bli spårad?
    Fejka sin egen död?
    Utföra bedrägerier?

Har liksom inget intresse av nåt det du räknar upp. Om man vill vara hemlig så är det väl bättre att skippa mobil, ta ut en större summa pengar och betala kontant överallt. 
  • PolyPond
    Cecese skrev 2012-05-08 18:38:51 följande:
    Har liksom inget intresse av nåt det du räknar upp. Om man vill vara hemlig så är det väl bättre att skippa mobil, ta ut en större summa pengar och betala kontant överallt. 
    Jag brukar leka med tanken på att leva incognito. Det skulle vara svårare än man kan tänka sig vid första infallet. Helt lagligt vore det i princip omöjligt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    PolyPond skrev 2012-05-08 18:37:30 följande:
    Du har svårt att ta dig utomlands utan leg och varje gång du drar ditt kreditkort eller använder mobilen så är du positionerad. Du behöver även legitimera dig för att starta ett konto, skaffa mobilkonto, lägenhet mm.
    Ja, givetvis blir man begränsad utan ID. Men lägg undan mobilen och korten i lämplig insjö/eld så är du en bit på väg att inte bli spårad. En andra identitet är inte särskilt effektiv över tid eftersom den enkelt kan kopplas ihop med den riktiga identiteten.
  • Mercurialis

Nej, vad ska jag använda det till?

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • PolyPond
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-05-08 18:43:49 följande:
    Ja, givetvis blir man begränsad utan ID. Men lägg undan mobilen och korten i lämplig insjö/eld så är du en bit på väg att inte bli spårad. En andra identitet är inte särskilt effektiv över tid eftersom den enkelt kan kopplas ihop med den riktiga identiteten.
    Det beror nog på hur man beter sig...

Man är ju inte bara begränsad utan ID, det är i princip omöjligt att leva i vårt samhälle utan idag.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    PolyPond skrev 2012-05-08 19:52:04 följande:
    Det beror nog på hur man beter sig...

Man är ju inte bara begränsad utan ID, det är i princip omöjligt att leva i vårt samhälle utan idag.
    Givetvis beror det på hur man beter sig men till slut kommer man gör ett misstag.

Nej, det är det inte, inte om du pratar om id som i id-handling. Svårt och krångligt men inte omöjligt. Jag har de senaste åren använt mitt id för att handla på Systembolaget, för högskolan, för att hämta ut paket och för att handla med kort. Inget av det är nödvändigt. Jag vet personer som inte haft leg sedan deras pass gick ut för 20 år sedan. Man får ge avkall på en del saker givetvis men omöjligt är det inte.

Om du pratar om id som en identitet med folkbokföring och liknande blir det genast mycket krångligare men det blir inte lättare med ett falskt leg utan det kräver en helt ny identitet.
  • PolyPond
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-05-08 19:56:26 följande:
    Givetvis beror det på hur man beter sig men till slut kommer man gör ett misstag.

Nej, det är det inte, inte om du pratar om id som i id-handling. Svårt och krångligt men inte omöjligt. Jag har de senaste åren använt mitt id för att handla på Systembolaget, för högskolan, för att hämta ut paket och för att handla med kort. Inget av det är nödvändigt. Jag vet personer som inte haft leg sedan deras pass gick ut för 20 år sedan. Man får ge avkall på en del saker givetvis men omöjligt är det inte.

Om du pratar om id som en identitet med folkbokföring och liknande blir det genast mycket krångligare men det blir inte lättare med ett falskt leg utan det kräver en helt ny identitet.
    Ett falskleg för mig skulle naturligtvis vara ett sådant att det innebar en annan identitet. Det är otroligt svårt att leva utan att kunna identifiera sig.
  • Regnig måndag

Nä men jag ville när jag var 14

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    giftgrodan skrev 2012-05-09 23:06:58 följande:
    ja, för att åka billigare tåg!
    Där sa du ju något.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Skulle du vilja ha ett falskleg?