• Pajama

Vill inte ha kalsonger o gå utan blöja

Min 3½ åring kissar duktigt på pottan om man säger till honom / lockar / uppmanar honom till det. Ibland på eget bevåg också. Ofta säger han dock att han inte vill när jag uppmanar honom och då har jag de senaste dagarna börjat bli lite mer bestämd och begärt att han ska göra det ändå. Han kan bli lite sur men det brukar sluta med att han glad i hågen kissar en liten skvätt i alla fall.

Vi har hållt på ett halvår ungefär och jag behöver hjälp hur vi ska gå vidare! 

Jag har tagit bort blöjan och satt på kalsonger några gånger. Första gången gick det jättebra hela eftermiddagen, inga olyckor. Dagen efter blev det 3 olyckor och efter det vill han absolut inte gå utan blöja. Gillar motivet på kalsongerna, men genomskådar dem och vill inte ha dem på.
    Jag vill inte tvinga honom?! Eller ska jag ta bort blöjan trots protester? Han kan springa helt bar en stund, men inte ha kalsingar eller bara mjukisbyxor. Om jag säger att blöjorna är slut så skulle han nog bli väldigt ledsen. Ska jag utsätta honom för det?
    Han klarar inte av att kontrollera bajset ännu. Inte ens med godismuta, så det är jag ganska säker på. Det kanske gör honom osäker också. 

Är jättetacksam för tips och stöd här! 

• Svar på tråden Vill inte ha kalsonger o gå utan blöja
  • js4

För min son tog det typ 3 dagar innan det inte kom nåt i kalsongerna. Första dagen kom det aldrig i pottan, andra dagen kanske 1 gång och sen vips..3dje dagen fattade hangrejen och kissade bara i pottan. Innan när vi har pottränat så har jag typ inte fattat att det tar ett tag. Det är ju en vana han måste ändra och det är inte så lätt... Jag visade tydligt att det faktiskt inte gör nåt om det kommer på golvet, nästa gång tar vi pottan sa jag och tillslut blev det så. Jag slutade även tjata och påminna varenda minut... Ett tips är "min pottbok" som man får söta klistermärken med. Vi satte upp ett papper på toadörren dör han fick klistra varje gång han kissade och det gör han fortfarande. Han har vart torr i 2 veckor nu.. Dag å natt :) det är en kamp och mycket tvätt men ge inte upp! Lycka till!

• Pajama

Js4, lät du det komma i byxorna/på golvet tills han fattade själv och gick till pottan självmant, eller påminde du om att gå och kissa? Du skrev att du slutade tjata och påminna. Jag menar, är det det som måste få ta sin tid, att han själv ska börja vilja gå?
    Om jag ställer klockan och "pottan ropar," så kanske det inte kommer från honom så småningom, vad tror ni? 

GRATTIS till er båda, att din pojk har varit torr i 2 veckor!

Min får klistermärken med blixten mcQueen, som är stora favoriten nu. Var roligt i början, men nu verkar han glömma det för det mesta.

Jag har ingen torktumlare..........   Skäms  

• Pajama

1969 säger också att jag ska låta honom vara.
    Sluta påminna  idag då Pajama

Det är bra tork ute som tur är.........   

• js4

När det kom på golvet så sa jag typ; hoppsan, det gör inget men nästa gång tar vi pottan istället. Nästa gång kom på golvet, så sa jag samma sak och tillslut sprang han till pottan. Jag menade att jag slutade tjata och påminna mellan händelserna när han inte ens var kissnödig utan tog det när det kom... Har du ingen torktumlare får du köpa massa kallingar istället ;)

• marieerikss

Jisses vad alla måste ha "duktiga barn" då. Förr eller senare blir alla torra. Min dotter är det inte och hon vill inte än så varför tvinga henne, hon blir 6 år om några veckor. Förr eller senare säger barn själva till, då är det dags, det är inte föräldrar som ska bestämma sånt punkt slut.
    Låt barn vara barn så länge de känner för det eller är det ekonomin som styr allt? Tänk då före ni skaffar barn. Men det är min åsikt och jag vet ni kommer hoppa på mig om det. Men hos oss mår alla bra av det och viktigast av allt, vår dotter mår jättebra och är pigg och glad som alla snart 6 åriga barn ska vara.

• js4

Jag kan inte påstå att jag tvingade min son utan mer uppmuntrade. Klart din dotter vill ha blöja om du tillåter henne ha det, det är bekvämt och en vana som blir jobbig att bryta. Men hon börjar ju snart skolan? Vem ska byta på henne där?

• marieerikss

Hej js4 och dontworrybehappy.
    Okej, ja att uppmuntra är ju helt okej men det är ju till slut ändå sonen som bestämmer när det är dags, att uppmuntra och "tjata" är ju onödigt, det var så jag menade. Min dotter blir 6 år nu i början av juni så det är ett år kvar innan skolan börjar för hennes del.
    BVC säger inte så mycket, de har ju följt min flicka sedan hon var liten så för dom är det inget konstigt. Vi har sett fler i min flickas ålder som också har blöja så inget märkligt med det.
    Att det skulle vara av bekvämlighetsskäl för min flicka som hon har blöja det vill jag inte påstå. Har hon bajsat säger hon till och då byter vi om vi inte märker det innan hon säger till givetvis. Är inget märkligt byta på henne, är inget konstigt med det, det går ju snabbt och lätt.
    Klart vi pratar med henne då och då om hon inte vill prova byta blöjan mot något annat men hon är bestämd och vill inte så då är det enklare lyssna på experterna som säger, "låt henne vara förr eller senare vill hon sluta. ju mindre dramatik man gör av saken desto bättre. är värre än om man tjatar sönder barnet. har hon bestämt sig hon vill ha blöja låt henne ha den.".
    PS, programmet heter Knattetimmen och sänds i P4 varannan lördag 12-13.     

• Pajama

För min pojk var det en vanesak med blöjan och han tyckte kalsongerna kändes obehagliga. Men nu har han vant sig vid dem (på nån dag) och verkar tycka att det är skönt att gå utan blöja.
    Han kissar gärna i pottan och lika gärna i byxorna så jag är inte säker på att han är mogen än, men vi kör utan blöja ett tag till.
    Har nu testat "gå bort blöja" och det var inga problem att byta tillbaka till kallingar sen. Vi kan ju inte hålla oss hemma hur länge som helst.

Jag påminde inte alls under ganska många dar, för att testa det ni sa, men han började inte säga till, utan det blev vått istället och han verkade inte bekymrad alls över det. Men det blev ett mycket lugnare klimat här hemma, när jag slappnade av och lät det ske. 
    Men jag började påminna / fråga igen, fast betydligt längre emellan. Säger han nej så accepterar jag det. Det kan räcka att vi går och borstar tänderna eller tvättar händerna och han ser pottan, så "blir" han kissnödig.

Det kanske förvirrar honom att på förskolan har de hela tiden bytt blöjan/kissat på pottan på bestämda tider, efter schema och hemma har vi inte schema utan han förväntas säga till när han är kissnödig.

Om du marieerikss och din dotter är nöjda och mår bra, så är det säkert rätt för er.
    Jag har börjat märka på min sons förskola att de andra barnen ser honom som mindre än han är, när han har blöja och han är dessutom lite sen med talet. Han märker det inte själv än, men jag vill försöka hjälpa honom till att bli blöjfri innan han behöver få obehag av att inte vara torr. Och eftersom han gärna går på pottan och vet varför så är han nog redo eller på väg att bli det åtminstone och då vill jag ge det en chans.
    Kanhända det inte går denna gången, då får jag köra med blöjor ett tag till och försöka senare.   

Jo, det kanske är andras förväntningar som gör att man vill ha sitt barn torrt vid en viss ålder. Jag får erkänna att jag ingår i den skaran. Men tycker det är skönt att det ändå är såpass vanligt att det varierar i ålder och att man får känna in sitt eget barns mogenhet. 

• Pajama

Vill bara uppdatera er lite, ni som hjälpte mig med tips och råd.
    Det gick inte sist, "gå-bort-blöjan" förvirrade och på förskolan blev han ledsen och ville ha tillbaka blöjan och fick det. Samma hemma, så jag la ner det då.

Men nu, de första dagarna på semestern "tog blöjorna slut" igen och vi gav det en ny chans.

och se - det fungerade!!!

Torr på tredje dagen och inga olyckor efter det! (4 dagar utan nåt i byxorna!) Skrattande  Yes!

Tack för all input!  

• Sandra N

Å vad härligt. Försöker läsa på om detta med potträning, har själv en 3åring som inte vill kissa på pottan/toan. Han har gärna kalsonger men kissar bara på golvet. Tycker jag läser mer att det ska vara enkelt, typ "vi bara tog bort blöjan o så var han torr på 2 dar" Är det så lätt det ska va?? Kanske e min pojke inte redo än..fast inte har jag tänkt vänta till 6års åldern. Skönt att det funkat för er iaf nu! :)

• Pajama

Det kan ju vara så att han inte är redo än, din pojk. 
    Med bajseriet var det svårast, så jag har kört med muta. Om det kommer bajs i pottan får man godis! Han har också velat bajsa ute, men då går man miste om belöningen. När det bara lyckades två gånger på ett halvår så var det ju inte så farligt att ge godis för bravaden.
    Dock går det så bra nu att probelmet är att få bort godisvanan. Flört  

Svar på tråden Vill inte ha kalsonger o gå utan blöja