• ThereseK

Vad kan jag småäta istället för godis??

Nu tänker jag lägga av med godis! Jag äter godis varenda da, bara "måste" ha, det är inte klokt. Jag kommer att unna mig fika bröd, o godis på helgen. Men jag har nåt för mig, att jag "måste" äta..Måste ha nå o tugga på och det har blivit godis, men vad kan jag ta istället som jag kan gå och nalla av som inte är lika illa men som jag ändå kan ha lika lätttillgängligt?
    Har ett tag ätit havrefras, och det funkar helt ok, men undrar ju lite om det är helt ok?
    Har köpt fruit loops (flingor) men de innehåller 8% socker, fast har funkat finfint ist. för godis, emn känns inte heller helt ok. Frukt går ju bra, men frukt innehåler ju också socker, om även fruktsocker, så känns ju som det borde va ok, eller? Men man blir ju osäker. Det är väl egentligen det där himla godiset som ställer till det, o främst chokladsuget..Hatar dock mörk choklad..

• Svar på tråden Vad kan jag småäta istället för godis??
  • Pickeli

Oliver, nötter, tuggummi, halstabletter (starka sockerfria!) och borsta tänderna!!!

• castillo

Nötter. Frukt russin visserligen inehåLler det socker (fruktaocke) men mindre kalorier och vitaminer.

• Miot

Gojibär, eller hur det stavas. Smakar lite som russin men är mycket nyttigare.

• seandra82

om du tänker på vanlig  frukt är det naturligt socker i det inga tillsatser om du undrar .

• tjej87

Fruktteer kanske funkar om du vill ha något sött? T.ex Liptons vita te med hallon smakar sött och fruktigt och dessutom så blir magen mätt ett tag då du fyller den med vatten.... Jag brukar göra mig en kopp te på kvällen om jag känner mig sugen på något, funkar bra för mig.

• FruLiNi
    Miot skrev 2012-05-06 23:29:54 följande:
    Gojibär, eller hur det stavas. Smakar lite som russin men är mycket nyttigare.
    Och de är hur nyttiga som helst, fullproppade med antioxidanter och nyttigheter.
  • Scream2

Ät mer fett och protein till maten så håller du blodsockret på jämn nivå och du märker ganska snart att du faktiskt inte BEHÖVER småäta öht!

• sagofröken

Mörk choklad, typ 85 procent kakao - en bit så är belöningscentrat i min hjärna nöjt och glatt :) lindts milda variant är mums! Frukt däremot har jag väldigt lätt att överäta, det är för sött.

• sagofröken

Alltså, jag läste så klart att du hatar mörk choklad men vidhåller att det är en vanesak! När en är van vid 'blaskig' ljus choklad måste smaklökarna lära sig uppskatta andra saker än socker helt enkelt.

• Chinx

Jag har 70% choklad hemma, det räcker att man tar en halv ruta varje dag så försvinner sötsuget, och sådan choklad är relativt nyttig dessutom, åtminstone i den mängden.

• Freckels

Frukt är godis! Inget annat. De hemska amerikanska flingorna borde också stå vid lösgodishyllan i affären.

För att få bort ditt sötsug så måste du ju helt sluta med det, iaf under ett par veckor och sen kan man ju fasa in  något gott på helgen igen.
    Men tycker att du tänker lite fel när du ska ersätta småätandet av godis med att småäta andra saker. Småätandet är verkligen inte bra för någonting, varken tänder eller vikt.

Ät riktigt mat istället, och nyttiga proteinrika mellanmål. Drick vatten.
    Tänk även på att undvika mat som bevisligen triggar igång ännu värre sötsug. Det är te.x. bröd, knäckebröd, pasta, frukt o.s.v.

• MeandHim

Jag håller med! 70% kakao en liten ruta så är suget borta. Gillade inte heller det först men man vänjer sig. Dessutom är det starkt så det är inte gott att äta för mkt. Jag tar alltid en bit om blodsockret sjunker och vipps så e man med på kartan igen

• Jennie med ie

Du ska inte småäta nånting. Egentligen. Ett sug man ger efter för, oavsett med vad, återkommer... Ett sug man står emot upphör eller minskar ofta efter ett tags abstinens Präktigt? Javisst, men sant. Tyvärr.

Inte småäta mellan målen, däremot äta många små mål. Det är min melodi som jag tror funkar för de flesta.

Ett litet mål kan bestå av frukt och keso (bättre än enbart frukten), eller bär och nötter, eller oststavar, eller ett ägg T ex. Om du låtsas att du egentligen småäter kanske det funkar?

Dricker du vatten? Jag är dålig på det om jag inte har en flaska i närheten. Vattenflaska alltså Att dricka vatten ganska jämnt fördelat över dagen gör i alla fall att mitt sug håller sig på mattan bättre.

(Sen det där att frukt och godis är typ sak samma är liksom denna tidens fåniga mantra, enligt mig då. Ja frukt höjer blodsockret, olika mycket (stor skillnad mellan apelsin och banan t ex), och innehåller mest kolhydrater. Men till skillnad från godis är det dels inte vitt raffinerat socker och dels innehåller de ju en hel del _nyttigheter_ också (vitaminer, fibrer m m) medans godis i princip enbart är onyttigt (undantaget bl a mörk choklad). Dock kan frukten och godiset för de med stor sockerkänslighet få samma effekt och att undvika frukt kan vara en bra grej för en del.)

• deus ex machina

Grönt te, kakaonibbs istället för choklad, ett glas vatten (med lite äppelcidervinäger i för den som gillar det), popcorn, grönsaker, jordgubbar, tomater, något proteinrikt.

• gemba

I somras var jag helt besatt av salta rostade mandlar. Mums.

• håess
    Jennie med ie skrev 2012-05-12 13:12:52 följande:
    Du ska inte småäta nånting. Egentligen. Ett sug man ger efter för, oavsett med vad, återkommer... Ett sug man står emot upphör eller minskar ofta efter ett tags abstinens Präktigt? Javisst, men sant. Tyvärr.

Inte småäta mellan målen, däremot äta många små mål. Det är min melodi som jag tror funkar för de flesta.

Ett litet mål kan bestå av frukt och keso (bättre än enbart frukten), eller bär och nötter, eller oststavar, eller ett ägg T ex. Om du låtsas att du egentligen småäter kanske det funkar?

Dricker du vatten? Jag är dålig på det om jag inte har en flaska i närheten. Vattenflaska alltså Att dricka vatten ganska jämnt fördelat över dagen gör i alla fall att mitt sug håller sig på mattan bättre.

(Sen det där att frukt och godis är typ sak samma är liksom denna tidens fåniga mantra, enligt mig då. Ja frukt höjer blodsockret, olika mycket (stor skillnad mellan apelsin och banan t ex), och innehåller mest kolhydrater. Men till skillnad från godis är det dels inte vitt raffinerat socker och dels innehåller de ju en hel del _nyttigheter_ också (vitaminer, fibrer m m) medans godis i princip enbart är onyttigt (undantaget bl a mörk choklad). Dock kan frukten och godiset för de med stor sockerkänslighet få samma effekt och att undvika frukt kan vara en bra grej för en del.)
    Amen!
Svar på tråden Vad kan jag småäta istället för godis??