• Tida77

hur lång är "varför då-fasen"? Vad svarar ni?

Min blivande fyraåring håller på att göra mig tokig med sitt "varför då" och "vad sa du nu", dagarna i ända. Det går ju inte en minut utan någon av dessa frågor och hon ger sig ju aldrig! Kommer ihåg min mammas svar "för att du ska ha nåt att fråga om" som jag avskydde, men som jag nu helt plötsligt har full förståelse för Eftersom jag minns hur frustrerande det var att inte få svar försöker jag att svara och förklara, men jag hinner ju inte annat än svara henne! Hur lång brukar denna fas vara? Hur hanterar ni andra alla dessa frågor hela tiden?

• Svar på tråden hur lång är "varför då-fasen"? Vad svarar ni?
  • Queenie70

Vet inte men det ska bli skönt när den är över

• Tida77

Eller hur!? Hur länge har ditt barn hållit på? Här är det bara några veckor så här intensivt och jag fasar för att det är en fas som håller på i flera år!

• Archandra

Min dotter är visserligen snart fem nu och har kommit förbi det värsta, men när hon var som frågvisast brukade jag låta henne hållas ett tag och sedan börja komma med motfrågor. Då brukar hon fundera en stund och sedan svara själv eller säga att hon inte vet och sen har man en respit som varar en liten stund.

• Trottoarbonden

Här är det likadant. Märkligt nog tycks jag ha förträngt storebrors sådana fas... så den går uppenbarligen att glömma. Jag svarar o förklarar så långt som tålamodet räcker. Försöker med en och annan motfråga: "Vad tror du själv?" eller "Det har du frågat varje kväll nu, kommer du ihåg vad jag brukar svara?". Min son frågar ofta varifrån olika saker kommer. Efter en stund brukar jag fråga tillbaka "Varifrån kommer du?" och det brukar avsluta det hela. Ibland fungerar det också att säga att jag inte vill svara på fler frågor på en stund. (Men oftast blir svaret bara "Varför då?").
    Här har det hållit på ett par månader... och är lika intensivt fortfarande. Detta i kombination med snart sexåring som gärna vill veta vad vi pratar om hela tiden och blir tokig om han inte hänger med och förstår precis allt...

• anyXX

Haha ja här är en til fyraåring! jag försöker svara och ibland säger jag att jag faktiskt inte vet eller ställer n följdfrågs "vad tror du". Lillebror som är två har precis kommit på att han också kan säga "battidå". Gah!

flicka 2008 & pojke 2010
  • Minne00

Ha, jag tror att den aldrig riktigt tar slut, förhoppningsvis, men med åren är det mindre och minde de behöver fråga dig om :)
    Se det som så att du utbildar helt enkelt, även om du får samma fråga 400000ggr så försök svara
    hur irriterad skulle inte du bli om någon tillslut ignorerade dina frågor?

Nä, här skall vi uppmuntra till frågor men också vara ärliga om vi inte vet svaret..... pinsamt dock när man säger jag vet inte och en tre åring ber en googla.... :) 

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • Queenie70
    anyXX skrev 2012-05-06 20:00:20 följande:
    Haha ja här är en til fyraåring! jag försöker svara och ibland säger jag att jag faktiskt inte vet eller ställer n följdfrågs "vad tror du". Lillebror som är två har precis kommit på att han också kan säga "battidå". Gah!

Just det där, Vad tror du?? Är jäkligt effektivt. IBLAND.
  • Litet My

Min 6 åring håller igång fortfarande, skillnaden är att han är grymt dujtig på att argummentera och fullkomligt spruta i ur sig följdfrågor.

• Tida77

Jag tror mitt barn tydligen hör till de värre "varför-dåarna" då flera andra vuxna reagerad med att hon är så enormt frågvis. Hon ställer också massor med fortsättningsfrågor, igår höll vi på med en lång utredning om hur bebisen i magen kan känna samma som jag, med utlägg om adrenalin i blodet och tittande på bilder på blodådrorna i "slangen", dvs navelsträngen... Det är ju lite roligt (även om hon säkert inte fattar hälften!) Men dessa konstiga frågor som "varför har han en grön tröja?" "Varför känner inte du honom?" "Varför flyger fågeln ditåt?" Blir man ju fullkommligt tokig på Ska ta fasta på att fråga henne "vad tror du" nästa gång hon kör igång!

• YokohamaNr2

Brukar svara så långt jag kan och vet jag inte säger jag att vi får googla det senare just att samma frågor upprepas dock är lite enerverande när man har svarat på samma sak hundra ggr...

• fröken sol
    Minne00 skrev 2012-05-06 20:04:06 följande:
    Nä, här skall vi uppmuntra till frågor men också vara ärliga om vi inte vet svaret..... pinsamt dock när man säger jag vet inte och en tre åring ber en googla.... :)
    haha
Svar på tråden hur lång är "varför då-fasen"? Vad svarar ni?