• Mamma7402

Tips och råd om 15.årig dotter

Hejsan. Jag heter Marika och har en dotter på 15 år som jag har tappat kontrollen över. Hennes specialiteter är: Åka moppe utan hjälm och oftast med främlingar, åka bil med äldre män, ha sex med äldre män, klä sig väldigt utmanande, vara ute och ränna om nätterna, m.m. Jag vill ha tips och hjälp hur jag kan få henne att bli mammas flicka igen. Marika

• Svar på tråden Tips och råd om 15.årig dotter
  • Candylicious

Jag sparade ut som tonaring och i efterhand sa inser jag att det aldrig fanns nagra granser. Nu boode vi i ett litet samhalle dar alla gick hem nar gatubelysningen tandes pa kvallarna, foraldrarna visste alltid var vi var osv sa det fanns val inget behov av granser och regler pa samma satt fran borjan. Men nar jag blev 13 och redan borjat spara ur kom alla regler och jag trodde mamma fatt hjarnslapp, vem ar hon att saga till mig vad jag ska gora, jag ar ju typ vuxen liksom...

Aven om det gatt 15 ar sa vet jag faktiskt inte vad man kan gora nar det redan satt igang. Men vad jag minns ar att hur javla illa det kunde bli sa var jag alltid tacksam att jag kunde ringa hem och be nagon hamta mig.

Sa mitt tips ar nog att bara finnas dar. Var dar for henne och lat henne veta det. Hur javligt det an maste vara for dig att veta vad din dotter gor om kvallarna och helgerna och du bara sitter hemma och inte kan gora nagot. Lat henne bara veta att skulle nagot skita sig sa kan hon alltid alltid ringa dig. Forhoppningsvis far det henne att tanka till lite ocksa. 

• Mamma7402
    Candylicious skrev 2012-05-06 09:50:13 följande:
    Jag sparade ut som tonaring och i efterhand sa inser jag att det aldrig fanns nagra granser. Nu boode vi i ett litet samhalle dar alla gick hem nar gatubelysningen tandes pa kvallarna, foraldrarna visste alltid var vi var osv sa det fanns val inget behov av granser och regler pa samma satt fran borjan. Men nar jag blev 13 och redan borjat spara ur kom alla regler och jag trodde mamma fatt hjarnslapp, vem ar hon att saga till mig vad jag ska gora, jag ar ju typ vuxen liksom...

Aven om det gatt 15 ar sa vet jag faktiskt inte vad man kan gora nar det redan satt igang. Men vad jag minns ar att hur javla illa det kunde bli sa var jag alltid tacksam att jag kunde ringa hem och be nagon hamta mig.

Sa mitt tips ar nog att bara finnas dar. Var dar for henne och lat henne veta det. Hur javligt det an maste vara for dig att veta vad din dotter gor om kvallarna och helgerna och du bara sitter hemma och inte kan gora nagot. Lat henne bara veta att skulle nagot skita sig sa kan hon alltid alltid ringa dig. Forhoppningsvis far det henne att tanka till lite ocksa. 
    Okej. Jag ser det som ett alternativ också. Jag ska tänka på vad du har sagt och försöka börja med det.
  • Ozzygirl3

Gör upp mål ..så båda har något att se fram i mot ..tex en kryssning ..bio ..konsert ..
    som man spara tillsammans ..
    För ofta så kommer man ifrån varandra när dom börjar att slita sig loss från oss och det är då vi måste ta tillbaka dom ..har nattvandrarat i 2 år och ser så mycket skit och funderar på vart föräldrarna är ?
    Men det är dom som gett upp ?
    För det är så många föräldralösa ungdomar ute ?

Ta och "nattvandra" en kväll och fråga om dottern vill följa med ..och fråga hur hon kommer att göra med sina barn så hon förstår vad du gör ..allt som du gör nu får du tillbaka senare ..för hon kommer att minnas vad hennes mamma gjort :)

• Mamma7402
    Ozzygirl3 skrev 2012-05-06 10:05:05 följande:
    Gör upp mål ..så båda har något att se fram i mot ..tex en kryssning ..bio ..konsert ..
    För ofta så kommer man ifrån varandra när dom börjar att slita sig loss från oss och det är då vi måste ta tillbaka dom ..har nattvandrarat i 2 år och ser så mycket skit och funderar på vart föräldrarna är ?

Ta och "nattvandra" en kväll och fråga om dottern vill följa med ..och fråga hur hon kommer att göra med sina barn så hon förstår vad du gör ..allt som du gör nu får du tillbaka senare ..för hon kommer att minnas vad hennes mamma gjort :)
    Okej. Jag tänker på vad du säger nu och kommer fram till att jag och min dotter Jenny ska sätta oss ner ikväll och prata igenom det. Och förhoppningsvis komma fram till ett mål. Jag funderar på nån resa utomlands. Mina förslag är Dubai, Tokyo, London, Los Angeles, bl.a. Och som grädde på moset så får vi ju en mamma och dotter-kväll ikväll. Så tänker jag. Eller om vi gör en upptäckts-färd i sommar med antingen bil eller mc.
  • Mamma7402
    Ozzygirl3 skrev 2012-05-06 10:05:05 följande:

Hejsan igen! Kan jag få bli vän med dig? Och lära känna dig lite mer. Jag har fått en ide. Vad skulle du säga om jag försökte ge henne ett syskon till? Då har iaf min dotter Jenny nåt att glädja sig åt. Jag funderar på tanken än så länge.
    // Marika
  • Ozzygirl3

Låter härligt och berätta gärna hur det går
    min är 19 år i dag och va jag fick kämpa med henne när hon gick på högstadiet :(
    en kväll var hon borta ..hoppat ut genom fönstret ..men då blev jag så arg ..
    gav mig ut och hittade henne och gick bakvägen och fick tag på henne o jäklar va jag tog henne ..hon blev rädd :)
    Sa att jag har uppfostrat henne på bästa sätt och så är du som en jäkla skitunge ..
    Följer du inte med hem så ringer jag soc ..
    för jag verkar inte kunna ta hand om dig ..
    gjorde henne rädd och det var vändningen :)
    hon fatta vad jag menade ..
    Sa ..jag kan förstå dig i din tonår men du förstår inte mig som mamma :(
    Andra ungar satt o gapa Haha..ingen sa ett ord ..men hade en tyst unge med mig i bilen
    hon gjorde aldrig mer om det :)
    tror jag chockade henne :)

• Ozzygirl3

Glömde tillägga hon är världens underbaraste tjej och i dag kan vi skratta åt eländet ..men jag stod alltid kvar ..och det säger hon själv ..att det var bra det jag gjorde ..sen påminner jag henne att hon själv blir mamma en dag haha ..
    Då ska hon ringa mig :)

• MoaElis
    Ekrlsn skrev 2012-05-06 08:58:45 följande:
    Eller låt henne vara tonåring precis som hon vill :)
    Om du inte har haft regler förut i hemmet så kan du inte komma nu och försöka säga åt henne. 
    Är du på riktigt? Du tycker alltså att inte mamman ska reagera när 15åringen åker moppe utan hjälp/hoppar i bilen med äldre män/är ute på nätterna?

Hallå! Ta ifrån henne moppen om hon åker utan hjälm.  Se till att han inte smitter ut på nätterna... Osv. Det säger väl sig själv. Det kan ju bli hennes död, som förälder måste man ta sitt ansvar.
  • Mamma7402
    Ozzygirl3 skrev 2012-05-06 10:41:56 följande:
    Låter härligt och berätta gärna hur det går
    min är 19 år i dag och va jag fick kämpa med henne när hon gick på högstadiet :(
    en kväll var hon borta ..hoppat ut genom fönstret ..men då blev jag så arg ..
    gav mig ut och hittade henne och gick bakvägen och fick tag på henne o jäklar va jag tog henne ..hon blev rädd :)
    Sa att jag har uppfostrat henne på bästa sätt och så är du som en jäkla skitunge ..
    Följer du inte med hem så ringer jag soc ..
    för jag verkar inte kunna ta hand om dig ..
    gjorde henne rädd och det var vändningen :)
    hon fatta vad jag menade ..
    Sa ..jag kan förstå dig i din tonår men du förstår inte mig som mamma :(
    Andra ungar satt o gapa Haha..ingen sa ett ord ..men hade en tyst unge med mig i bilen
    hon gjorde aldrig mer om det :)
    tror jag chockade henne :)
    Hejsan. Okej. Där ser man. Jag kan iaf förstå att ungdomar i tonåren vill oftast testa de vuxnas gränser. Jag ska ha det minnet i tankarna om det är så att Jenny gör samma sak. Då vet jag hur jag ska agera. Det är kul att höra andras berättelser som man kanske kan relatera till och dra lärdom av.

Marika
  • Mamma7402
    MoaElis skrev 2012-05-06 10:50:31 följande:
    Är du på riktigt? Du tycker alltså att inte mamman ska reagera när 15åringen åker moppe utan hjälp/hoppar i bilen med äldre män/är ute på nätterna?

Hallå! Ta ifrån henne moppen om hon åker utan hjälm.  Se till att han inte smitter ut på nätterna... Osv. Det säger väl sig själv. Det kan ju bli hennes död, som förälder måste man ta sitt ansvar.
    Tack för att du försvarar mig. Jag tänker agera men jag vet bara inte hur. Jag tänker visa omvärlden att iaf jag kan ta mitt ansvar. Sen får det bära  eller brista. Tycker du att jag gör rätt?
  • MammaJohanna1

TS, jag ser inte hur ett syskon skulle knyta din dotter närmare dig. Bebisar tar tid, tid som du just nu kanske behöver lägga på din tonårsdotter.

Jag gjorde allt det som din dotter gör när jag var 15, men jag gjorde det i smyg. Mina föräldrar visste i stort sett ingenting. När mamma fick vet att jag hade haft sex blev hon jätteupprörd och tvingade mig att gå till STD-mottagningen och testa mig för alla sjukdomar. Hon följde inte ens med mig dit, men krävde ett intyg på att jag varit där.

Min mamma följde aldrig efter, hon hämtade mig aldrig på någon fest. Jag sov alltid borta och kopplade om telefonen så att hon trodde att jag kommit hem (sov hos min pappa som inte var hemma) efter att jag varit ute. 

Jag skulle göra så här.
    1. Se till att hon tar en p-spruta eller liknande så att hon inte kan bli gravid.
    2. Prata om din oro. Kan du dela med dig av hur du var när du var ung, dina erfarenheter osv?
    3. Se till att hon alltid kommer hem. Du får åka och hämta henne om det krävs.
    4. Prata med de andra föräldrarna om din oro för ditt barn.
    5. Kommer hon hem full, anklaga henne inte utan prata lugnt med henne dagen efter. Prata om risker osv.
    6. Ring soc om du behöver råd och stöd. 

• Ekrlsn
    MoaElis skrev 2012-05-06 10:50:31 följande:

Självklart beter hon sig dumt och ja konsekvenser ska inträffa nu men mamman borde ha tänkt efter innan på att sätta såna regler och inte vänta på att hon ska göra något dumt :)
  • MoaElis
    Ekrlsn skrev 2012-05-06 13:02:26 följande:
    Självklart beter hon sig dumt och ja konsekvenser ska inträffa nu men mamman borde ha tänkt efter innan på att sätta såna regler och inte vänta på att hon ska göra något dumt :)

Jag tar för givet att regler om att ha hjälm & inte hoppa in i bilar/vara ute på nätterna redan är regler. Det säger sig ju sälv att man inte gör så, men bevisligen så behövs konsekvenser.
  • Mamma7402

Hejsan till er alla! Ni som vill kan även gå in på min blogg här på FL och läsa och följa kampen om mig och min dotter.
    Läs och kommentera gärna.

Marika

• Prospero

En bok som jag tycker ger en del bra exempel på hur man kan uttrycka sig är Din kompetenta familj av Jesper Juul.

• Kimona

Ordna en mamma/dotter kväll och se på en film (typ Lilja 4ever, Hipp Hipp Hora) eller någon liknande som kan väcka lite tankar hos henne.

• Mamma7402
    Kimona skrev 2012-05-06 16:11:31 följande:
    Ordna en mamma/dotter kväll och se på en film (typ Lilja 4ever, Hipp Hipp Hora) eller någon liknande som kan väcka lite tankar hos henne.
    Tack för tipset. Jag och min dotter Jenny ska ha en mamma och dotter-kväll ikväll. Jag ska försöka ordna så att vi kan ha det minst 1 gång i veckan.
  • Lavish

Min tanke är att hon söker bekräftelse genom att vara ute med äldre män och klä sig utmanande. Var är hennes pappa? Egentligen tror jag det är hans bekräftelse hon behöver, men finns han inte med i bilden så tycker jag du ska göra ditt bästa. Med att ge din dotter positiv bekräftelse.

Berätta för henne att hon är duktig, vacker, smart, fantastisk etc. (Försök se till att det kommer i sammanhang som visar att du menar det och att det inte bara är smör)  Och försök också flika in att hon är en sån stark och smart tjej att hon inte behöver att en massa killar ska göra saker för henne, hon klarar sig faktiskt själv. Och att en sån underbar och fin tjej som hon endast förtjänar att behandlar med respekt av trevliga, bra killar och inget annat.

• Mamma7402
    Lavish skrev 2012-05-06 17:22:00 följande:
    Min tanke är att hon söker bekräftelse genom att vara ute med äldre män och klä sig utmanande. Var är hennes pappa? Egentligen tror jag det är hans bekräftelse hon behöver, men finns han inte med i bilden så tycker jag du ska göra ditt bästa. Med att ge din dotter positiv bekräftelse.

Berätta för henne att hon är duktig, vacker, smart, fantastisk etc. (Försök se till att det kommer i sammanhang som visar att du menar det och att det inte bara är smör)  Och försök också flika in att hon är en sån stark och smart tjej att hon inte behöver att en massa killar ska göra saker för henne, hon klarar sig faktiskt själv. Och att en sån underbar och fin tjej som hon endast förtjänar att behandlar med respekt av trevliga, bra killar och inget annat.
    Hejsan
Svar på tråden Tips och råd om 15.årig dotter