• Bonanza

Smart eller stöld?

Här ute där jag bor finns det mängder av övergivna hus och förfallna små torp. Dessa har ju trädgårdar som i princip har vuxit igen, men trots det går det att skönja att någon en gång i tiden planterade buskar, växter och blommor där. 

Min mamma och jag har planer på att åka till vissa av dessa torp/hus och gräva upp några plantor för att ta till min trädgård. Ingen påverkas, växterna får uppskattas och vi slipper betala dyrt för att få liknande växter från typ Plantagen.

Men! Eftersom man på FL är en alkoholist om man dricker ett glas vin till maten finns det säkert folk här som tycker att vi borde åka i finkan för detta. Allra minst.

Vad tycker du?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Smart eller stöld?
  • Regnig måndag
    Argo skrev 2012-05-09 11:41:46 följande:
    Vad rä det ni tänker gräva upp och ta med er därifrån som ni tycker är för dyrt att köpa på Plantagen?

Äppelträd? Vinbärsbuskar?

Det måste ju vara någonting stort om ni bemödar er om det. Ett gäng tulpanlökar kostar ju inte många kronor och sååå snåla är ni väl ändå inte?

Allemansrätten gäller för övrigt inte. Den avser skog och mark (inte tomter med hus) och bara ingrepp som inte ger "åverkan" är OK. Jag ser att länken redan är given:
    www.naturvardsverket.se/Documents/publikation...

”Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till bruk, dömes för åverkan”

Att torpet är öde innebär heller inte att det saknar en ägare - en ägare som kanske har planer att renovera elelr vad som helst. Han/hon blir kanske ledsen då om äppelträdena är borta.

Fast när det gäller ödetomter är det inte riktigt lika klart, det säger de själva också.

Som jag ser det handlar det inte enbart om snålhet utan om att bevara gamla sorter och de finner man aldrig någonsin på plantagen.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Bonanza
    Argo skrev 2012-05-09 11:41:46 följande:
    Vad rä det ni tänker gräva upp och ta med er därifrån som ni tycker är för dyrt att köpa på Plantagen?

Äppelträd? Vinbärsbuskar?

Det måste ju vara någonting stort om ni bemödar er om det. Ett gäng tulpanlökar kostar ju inte många kronor och sååå snåla är ni väl ändå inte?

Allemansrätten gäller för övrigt inte. Den avser skog och mark (inte tomter med hus) och bara ingrepp som inte ger "åverkan" är OK. Jag ser att länken redan är given:
    www.naturvardsverket.se/Documents/publikation...

”Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till bruk, dömes för åverkan”

Att torpet är öde innebär heller inte att det saknar en ägare - en ägare som kanske har planer att renovera elelr vad som helst. Han/hon blir kanske ledsen då om äppelträdena är borta.

1) Det finns inte alls ägare till alla. Jag pratar ju inte söt liten sommarstuga, utan typ torpargrunder där bara grunden är kvar, eller inrasade gamla stugor som inte går att göra något åt än att riva.

2) De har stått så i år och dagar, så varför någon skulle komma just nu vet jag inte.

3) Dela perenner, ta bitar av buskar, någon ovanlig klätterväxt osv. Självklart kan jag köpa krokus utanför Coop, och jag pratar inte heller om att gräva upp hela trädgården med träd och buskar. Utan någon planta där, någon del av en buske där.

4) Ingen har ju en chans att märka det eftersom tomterna är överväxta och vildvuxna och ingen är där.  
  • Argo
    Bonanza skrev 2012-05-09 16:20:46 följande:
    1) Det finns inte alls ägare till alla. Jag pratar ju inte söt liten sommarstuga, utan typ torpargrunder där bara grunden är kvar, eller inrasade gamla stugor som inte går att göra något åt än att riva.

2) De har stått så i år och dagar, så varför någon skulle komma just nu vet jag inte.

3) Dela perenner, ta bitar av buskar, någon ovanlig klätterväxt osv. Självklart kan jag köpa krokus utanför Coop, och jag pratar inte heller om att gräva upp hela trädgården med träd och buskar. Utan någon planta där, någon del av en buske där.

4) Ingen har ju en chans att märka det eftersom tomterna är överväxta och vildvuxna och ingen är där.  
    Det har ju inte framgått att det rör sig om stenhögar som en gång i tiden varit grund för ett hus men oavsett det finns det förståss ägare. Om inte annat så är det kommunen eller kyrkan eller nåt.

Att bara ta sticklingar, dela perenner och liknande är mer i allemansrättens anda - att ta av överskottet utan att förstöra - men det är upp till hur du hanterar det. 
  • Regnig måndag
    Argo skrev 2012-05-09 21:21:42 följande:
    Det har ju inte framgått att det rör sig om stenhögar som en gång i tiden varit grund för ett hus men oavsett det finns det förståss ägare. Om inte annat så är det kommunen eller kyrkan eller nåt.

Att bara ta sticklingar, dela perenner och liknande är mer i allemansrättens anda - att ta av överskottet utan att förstöra - men det är upp till hur du hanterar det. 
    Det står redan i TS, sen kan man diskutera när fastighet slutar att vara en fastighet och något man kan diskutera in absurdum på FL.
  • J  a  d  e  d
    Argo skrev 2012-05-09 21:21:42 följande:
    Bryr de sig inte om husen lär de inte bry sig om en buske eller en halv. 

Som svar till TS- var är min spade. Drömmer 
    Jeddan
  • Argo
    Regnig måndag skrev 2012-05-09 21:28:06 följande:
    Det står redan i TS, sen kan man diskutera när fastighet slutar att vara en fastighet och något man kan diskutera in absurdum på FL.
    Nä.

Det står övergivna hus och förfallna torp.

Det kan lika gärna vara en stuga med risigt ytskikt och trasiga fönsterrutor.
  • Regnig måndag
    Argo skrev 2012-05-09 21:51:50 följande:
    Nä.

Det står övergivna hus och förfallna torp.

Det kan lika gärna vara en stuga med risigt ytskikt och trasiga fönsterrutor.
    Precis det jag skrev man kan diskutera när fastighet slutar att vara en fastighet och något man kan diskutera in absurdum på FL.

Gissar att det finns preciserat någonstans ute i stora vida cybervärlden. Kolla upp det om du är intresserad så kan du sitta och dividera om det sen.
  • Argo
    Regnig måndag skrev 2012-05-09 22:03:58 följande:
    Precis det jag skrev man kan diskutera när fastighet slutar att vara en fastighet och något man kan diskutera in absurdum på FL.

Gissar att det finns preciserat någonstans ute i stora vida cybervärlden. Kolla upp det om du är intresserad så kan du sitta och dividera om det sen.
    Jag påpekade att det inte hade preciserats i vilket skick stugorna och torpen var. Det var lätt att få intrycket att det rösrde som om mer än bara en stenhög efter grunden.

Resonemanget blir ju onekligen olika eftersom ex allemansrätten kan komma i spel om det bara återstår några stenar av vad som en gång var ett hus.
  • Regnig måndag
    Argo skrev 2012-05-09 22:11:40 följande:
    Jag påpekade att det inte hade preciserats i vilket skick stugorna och torpen var. Det var lätt att få intrycket att det rösrde som om mer än bara en stenhög efter grunden.

Resonemanget blir ju onekligen olika eftersom ex allemansrätten kan komma i spel om det bara återstår några stenar av vad som en gång var ett hus.
    Jojo, det blir säkert bra!
  • Lenora

Jag ställer mig ytterst tveksam till att det skulle vara lagligt att ta plantor (inte bara ta frukt eller bär från plantorna) från en en tomt som man inte äger själv.

Risken att åka dit för det eventuella brottet i TS fall är så minimalt som det bara kan bli dock. 

• giftgrodan
    Regnig måndag skrev 2012-05-09 21:28:06 följande:
    en fastighet är en fastighet även om det inte finns hus på den: "En fastighet är ett mark- eller vattenområde eller en volym som är fast egendom med tillhörande fastighetstillbehör (till exempel byggnader, andra anläggningar och växtlighet), som utgör en rättslig enhet" (och ja, jag är fast i http://sv.wikipedia.org/wiki/Anala_fasen :P )
  • Regnig måndag
    giftgrodan skrev 2012-05-10 01:12:46 följande:
    en fastighet är en fastighet även om det inte finns hus på den: "En fastighet är ett mark- eller vattenområde eller en volym som är fast egendom med tillhörande fastighetstillbehör (till exempel byggnader, andra anläggningar och växtlighet), som utgör en rättslig enhet" (och ja, jag är fast i sv.wikipedia.org/wiki/Anala_fasen :P )
  • Severus

Tror snuten rycker ut med blåljus och allt, SWAT-teamet redo

Säkert någon flatlus som tipsat om pågående stöld.... 

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • raider

hahahahahaha, det var en av dom mer underliga frågeställningar jag har sett, vad menas med begagnade plantor? 

• Embla

Varför inte ta reda på vem det är som äger marken där man vill ta en planta och sedan helt enkelt be om lov? Jag tycker att man kan ta sticklingar, små delar av plantor osv, men är tveksam till om man ska gräva upp hela plantor.

• Machapuchare

Min reflektion är att det kan ju vara så att det finns andra människor som brukar göra utflykt till dessa ställen för att njuta av sin egen hemliga trädgård eller så (ja, jag är romantiker) och det skulle ju vara hemskt synd om man förstörde för dem (ja, jag är överempatisk). Så tänker jag.

• cloudberry79

Här finns massvis av sådana hus och ödetomter, som staten exproprierat för gruvdriften. Det är alltså statlig mark där det växer en hel del planterade buskar och perenner. De flesta är på eller nära inhägnat område och jag ser det inte som stöld om man tar sig en buske därifrån, om några år kommer den vara nere i gruvhålet ändå.

Sur, grinig och på smällen.
  • Daddy  Cool

Det är väl ingen som bryr sig om du tar lite växter från övergivna hus och trädgårdar. Bara att köra på.

• Quickman

Det är väl stöld i lagens mening, men eftersom ingen lider av det så ser jag inget problem med det hela.

Det är bättre att växterna kommer till användning gentemot att de bara försvinner.

Svar på tråden Smart eller stöld?