Argo skrev 2012-05-09 11:41:46 följande:
Vad rä det ni tänker gräva upp och ta med er därifrån som ni tycker är för dyrt att köpa på Plantagen?
Äppelträd? Vinbärsbuskar?
Det måste ju vara någonting stort om ni bemödar er om det. Ett gäng tulpanlökar kostar ju inte många kronor och sååå snåla är ni väl ändå inte?
Allemansrätten gäller för övrigt inte. Den avser skog och mark (inte tomter med hus) och bara ingrepp som inte ger "åverkan" är OK. Jag ser att länken redan är given:
www.naturvardsverket.se/Documents/publikation...”Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till bruk, dömes för åverkan”
Att torpet är öde innebär heller inte att det saknar en ägare - en ägare som kanske har planer att renovera elelr vad som helst. Han/hon blir kanske ledsen då om äppelträdena är borta.
1) Det finns inte alls ägare till alla. Jag pratar ju inte söt liten sommarstuga, utan typ torpargrunder där bara grunden är kvar, eller inrasade gamla stugor som inte går att göra något åt än att riva.
2) De har stått så i år och dagar, så varför någon skulle komma just nu vet jag inte.
3) Dela perenner, ta bitar av buskar, någon ovanlig klätterväxt osv. Självklart kan jag köpa krokus utanför Coop, och jag pratar inte heller om att gräva upp hela trädgården med träd och buskar. Utan någon planta där, någon del av en buske där.
4) Ingen har ju en chans att märka det eftersom tomterna är överväxta och vildvuxna och ingen är där.