• Whitetrash86

När börjar tjejer..?

Få hår "där nere"?

Förstår att det kan vara väldigt olika, men på ett ungefär?

Det är nämligen så att min dotter på 3,5 snart 4år har börjat få hår, väldigt ljust och tunt men centimeter långa strån på över delen av blygläpparna. Fast detta kanske är fullt normalt att ha vid denna ålder? Hår finns ju över hela kroppen lixom... 

(känner mig lite dum här Glad men om man inte frågar så får man inget veta)

• Svar på tråden När börjar tjejer..?
  • skogsvitter

Könshår på så små barn hör inte till det normala. Pubeshåret kommer i samband med puberteten, självklart kan vissa barn (i synnerhet flickor) ha väldigt tidig start på sin pubertet, så tidigt som 7-8 år kan tänkas. Men att en 3-åring redan påbörjat sin pubertet är såklart omöjligt... däremot vet jag att jag läst att det finns sjukdomar som påskyndar hormonproduceringen osv och som då ger just den här typen av behåring som konsekvens av sjukdomen! Så jag tycker ni ska kolla med barnmottagningen, för att vara på den säkra sidan!

• Whitetrash86
    skogsvitter skrev 2012-05-03 18:08:46 följande:
    Könshår på så små barn hör inte till det normala. Pubeshåret kommer i samband med puberteten, självklart kan vissa barn (i synnerhet flickor) ha väldigt tidig start på sin pubertet, så tidigt som 7-8 år kan tänkas. Men att en 3-åring redan påbörjat sin pubertet är såklart omöjligt... däremot vet jag att jag läst att det finns sjukdomar som påskyndar hormonproduceringen osv och som då ger just den här typen av behåring som konsekvens av sjukdomen! Så jag tycker ni ska kolla med barnmottagningen, för att vara på den säkra sidan!
    okey... ja, nej puberteten tror jag inte att det är... ska till BVC snart så ska komma ihåg att fråga då. tack
  • jguz

Har hon alltid haft dessa hårstrån?

Jag jobbar på förskola och byter blöja på många flickor och vissa är hårigare än andra... Men då har de haft håret sedan de var små och inget som har vuxit ut med åldern.

Om hon har börjat få hår nu så skulle jag ta henne till barnläkaren. Min systerdotter kom i puberteten för tidigt och fick äta några tabletter för att stoppa det. De sa att hon kommer bli för kort bl.a. Om de lät henne utvecklas så tidigt. (om jag minns helt rätt... Det var några år sedan).

• Whitetrash86
    jguz skrev 2012-05-03 18:14:54 följande:
    Har hon alltid haft dessa hårstrån?

Jag jobbar på förskola och byter blöja på många flickor och vissa är hårigare än andra... Men då har de haft håret sedan de var små och inget som har vuxit ut med åldern.

Om hon har börjat få hår nu så skulle jag ta henne till barnläkaren. Min systerdotter kom i puberteten för tidigt och fick äta några tabletter för att stoppa det. De sa att hon kommer bli för kort bl.a. Om de lät henne utvecklas så tidigt. (om jag minns helt rätt... Det var några år sedan).
    Hon har haft vanlig kroppsbehåring, men inte dessa långa strån.. dom är nya
  • Farfalla

Tycker du ska kontakta barnmedicin om det så att det görs kontroller som dom övriga skrivit. Bvc kan inget göra utan kommer nog ändå hänvisa dig vidare dit..

Rasmus och Jolinas mamma.. <3
Svar på tråden När börjar tjejer..?