• HEARM

ungdomar och alkohol

Ångrar DU att du drack alkohol som tonåring? Observera att bara du som drack alkohol som tonåring ska svara. Ni som inte ångrar att ni drack vill ni att era barn ska dricka alkohol i tonåren? om inte så varför?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden ungdomar och alkohol
  • annzah

Nej. Men jag drack inte sådär förtvivlat mycket eller ofta heller, inte förrän jag flyttade till London när jag var nitton ;)

• Guldtrollsmamman

Jag drack ganska mycket alkohol under hela tonåren, var full någon gång i månaden, mådde bra ibland, dåligt ibland. Ångrar inget.

Jättesvårt det här med de egna barnen, å ena sidan är det något jag tycker hör ungdomen till och som jag inte velat vara utan för egen del, å andra sidan är det förknippat med så stora risker och jag är väldigt rädd om mina barn. Vet faktiskt inte ännu hur jag kommer att agera när de blir tonåringar, försöka så gott det går innan dess att se till att de har en stark självkänsla, förmå dem att vilja vara rädda om sig själva, hur det nu ska gå till.

• Mercurialis

Nej, jag ångrar inte att jag drack alkohol som tonåring. Jag hade flyttat hemifrån och börjat plugga på universitetet och alkoholkonsumtionen var måttlig i samband med studentmiddagar.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • TrailerTrash

Absolut inte.Var drängfull många gånger men fan va kul jag hade

I love the smell of shit in the morning
  • MammaPlutt

Ja jag ångrar för det var ju ingen mening med det när jag var 14-15.
    Roligare nu när man är 21. 

• Pallas

Nej, jag ångrar det inte. Ser det inte som någon katastrof om mina tonåringar dricker heller, det viktiga är att de känner att de alltid kan komma hem och att de håller sig till "finalkohol", dvs håller sig långt borta från hembränt.

• splink

Ja jag ångrar det. Jag var 15 och så som jag drack ska ingen tonåring göra. Visst hade man kul många gånger men det väger ju inte upp all skit man råkade ut för.

Dotter född -07, BF med dotter 2 18/9, Bloggar på detsaknadebarnet.blogspot.com
  • Bambi07

Både ja och nej.
    Nej, eftersom jag inte råkade ut för något och hade väldigt kul. Vi var ett väldigt tajt kompisgäng som höll ihop och gjorde det här tillsammans och den gemenskapen var underbar. Otroligt nog fick jag även lite självförtroende att göra det, lite "coolare" blev man ju (nu pratar jag 15-16 år).
    Ja, eftersom jag nu tycker att det är väldigt onödigt att dricka överhuvudtaget och speciellt som minderårig.

• finskaflikkan

Nej jag ångrar de inte alls. Hade superkul och va värsta partajerna både före och efter krogen/klubben.  
    Drack allra första gången 1vecka precis innan jag fyllde 15år. Va i Finland då. Superkul.

Sen drack jag i princip inget fram tills jag fyllde 18 och sen blev de hårda, långa fester. haha... Fram tills jag blev ca 22-24 nånting. Sen fick jag barn och har lugnat ner mig  och lite smått vuxit upp sas..     

• Lufsan

Ja jag ångrar det. Önskar att jag aldrig utsatt min kropp eller mitt sinne för det giftet. 

En dag i sänder.
  • Dr Mupp

Jag ångrar inget och ser heller inget problem i att mina barn komemr att dricka som tonåringar. Det viktiga för mig är att dealltid vet att de kan komma hem oavsett hur fulla de är. Sen vill jag att de dricker vettigt alkohol och inte hembränt.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lufsan
    Dr Mupp skrev 2012-05-05 23:21:21 följande:
    Jag ångrar inget och ser heller inget problem i att mina barn komemr att dricka som tonåringar. Det viktiga för mig är att dealltid vet att de kan komma hem oavsett hur fulla de är. Sen vill jag att de dricker vettigt alkohol och inte hembränt.
    Det där är en så underlig inställning tycker jag. Min mamma hade den inställningen och då var det klart att jag söp mig asfull utan att ens tänka att det var fel. Min mamma hade ju godkänt det. 
    Sen är det klart att man ororar sig för barnets säkerhet om de inte kommer hem på kvällen. Men jag kommer förbjuda alkohol framtills 18års ålder. Ser ingen mening med att godkänna något annat. Sen är det klart att jag inte kommer vara omöjlig och sten hård. Om mitt barn super sig full någon gång kommer vi prata om det men jag kommer aldrig att godkänna det.
    Jag är själv nykterist eftersom jag på många sätt missbrukade alkohol när jag var yngre.  
    En dag i sänder.
  • Khaleesi
    Lufsan skrev 2012-05-06 14:11:26 följande:
    Det där är en så underlig inställning tycker jag. Min mamma hade den inställningen och då var det klart att jag söp mig asfull utan att ens tänka att det var fel. Min mamma hade ju godkänt det. 
    Sen är det klart att man ororar sig för barnets säkerhet om de inte kommer hem på kvällen. Men jag kommer förbjuda alkohol framtills 18års ålder. Ser ingen mening med att godkänna något annat. Sen är det klart att jag inte kommer vara omöjlig och sten hård. Om mitt barn super sig full någon gång kommer vi prata om det men jag kommer aldrig att godkänna det.
    Jag är själv nykterist eftersom jag på många sätt missbrukade alkohol när jag var yngre.  
    Men bara för att man själv inte tycker att det är så farligt att ungdomarna dricker lite alkohol så behöver man ju inte låta dem veta det, eller hur? Man kan ju ha en nolltoleransfasad utåt som mamma, även om man inte är så naiv att man förväntar sig att barnen följer den.

Men självklart är det viktigt att barnen vet att det är bättre att de törs komma hem även i onyktert tillstånd, än att de håller sig undan för att slippa skäll, och kanske övernattar på fel ställe och råkar illa ut.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • grind

Jag ångrar att jag inte drack mer som tonåring.

• grind
    Lavish skrev 2012-05-07 09:56:07 följande:
    Nej, jag ångrar att jag inte söp mer som tonåring.
    ha ha ha....

Nej, jag läste inte ditt inlägg innan. 
  • Lavish
    grind skrev 2012-05-07 09:56:58 följande:
    ha ha ha....

Nej, jag läste inte ditt inlägg innan. 
    haha, ja som tur är har jag några år på mig att fundera på hur jag ska lyckas dölja min inställning för min son...
  • korp3n

JAg började förvisso innan tonåren men ja jag ångrar det är idag nykter alkoholist. Jag har försökt att föra en vettig diskussion om alkohol med mina barn och att inte vara fördömande utan förklara farorna på ett så bra sätt som möjligt.

Svar på tråden ungdomar och alkohol