2,5-åring arg när hon ska hem från kompis, vad göra?
Hej
Vår lilla flicka på 2,5 år är kompis med grannpojken som är i samma ålder. De har kul ihop och leker ofta antingen hos oss eller hemma hos grannen. De går även på samma förskola.
Så fort vår dotter kommer hem vill hon gå till honom och vi får bära in henne skrikandes och gråtandes när vi vill att hon skall komma in i vårt hus. När hon har fått vara hos honom brukar jag låta dem leka en stund innan jag tar med henne hem och bara säga att snart ska vi gå hem och prata med hans mamma eller pappa i ca 10 minuter innan jag tar tag i hemgången.
Idag kom grannpojken och knackade på när han kom hem från förskolan och ville att hon skulle följa med. Jag sa att hon fick följa med men att det bara skulle bli en liten stund och att hon inte skulle bli arg när hon blev hämtad.
Både jag och min man gick och hämtade henne efter ca 30 minuter när maten var klar. Liksom alltid skrek hon och ålade sig och det blev till att bära iväg henne utan skor och allt som vanligt. Väl hemma fick vi låsa dörren för att hon inte skulle springa tillbaka och hon var så arg i hallen att hon kräktes upp hela lunchen över hela sig själv och vi fick duscha henne och försöka lugna henne innan vi gick för att äta. Hon satt hulkandes i mitt knä och kunde inte förmå sig att varken dricka eller äta och efter ett tag bad hon om att få gå och lägga sig, vilket hon fick. Hon somnade kl: 18.00 och slutade snyfta i sömnen efter ca en timma.
Vi kommer inte låta henne gå hem till grannpojken på en vecka nu både för hennes och vår skull men det känns så tråkigt att förbjuda när det hade kunnat vara så bra. Men hon kan helt enkelt inte kontrollera sina känslor. Är det någon som har något tips?