PumpkinQueen skrev 2012-05-04 14:19:22 följande:
Det viktiga är väl inte vad den kostade, utan att den var dyrare än alla de andra villorna? En sosse ska väl inte försöka leva lyxigare än sina grannar?
Jag tror du missuppfattar vad vänsterblockets ideologi handlar om.
Naturligtvis får folk köpa vad de vill och har råd med. Det handlar väl inte om ägande. Det handlar om att man skattar efter vad man äger.
Enligt ditt sätt att se det så får inga sossar eller vänsterpartister komma från rikare släkt eller ha en sådan lön som ger mer pengar i fickan än medelsvensson??
Jag förstår faktiskt inte alls hur du och TS tänker. Folk får ju göra de prioriteringar de vill i sitt liv.
Hade jag vunnit eller ärvt 50 miljoner (exempelvis) skulle nog jag också gå och köpa mig ett stort hus. Jag hade nog även lejt städhjälp (men utan rutavdrag eftersom jag anser det är fel). Jag hade gladeligen betalat högre fastighetsskatt. För mitt hus drar mer energi och tar större plats. Och hade jag råd att köpa huset har jag även råd att betala skatten för det.
Men KÖPET i sig är inte något konstigt. Har man råd så har man.
Däremot är jag för att de avskaffade förmögenhetsskatten. Pengar förbrukar ingen energi och tar inte speciellt stor plats..