• Tuffen

Den dyraste villan köpte sosseriksdagsledamoten?!

Där jag bor kostar en villa runt miljonen. Nyligen såldes en villa för runt 3 miljoner. Till en riksdagsledamot för sossarna! Och idag är han ute och snackar om klasskamp och solidaritet. Jojo, säkert.... 

• Svar på tråden Den dyraste villan köpte sosseriksdagsledamoten?!
  • Anton Chigurh
    PumpkinQueen skrev 2012-05-04 14:29:18 följande:
    Haha... Jag har alltid gillat den ironiska generationen. Hjärta

...............Hjärta
                         Skål...............Hjärta
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Excentriskan
    PumpkinQueen skrev 2012-05-04 14:19:22 följande:
    Det viktiga är väl inte vad den kostade, utan att den var dyrare än alla de andra villorna? En sosse ska väl inte försöka leva lyxigare än sina grannar?

Jag tror du missuppfattar vad vänsterblockets ideologi handlar om.

Naturligtvis får folk köpa vad de vill och har råd med. Det handlar väl inte om ägande. Det handlar om att man skattar efter vad man äger.

Enligt ditt sätt att se det så får inga sossar eller vänsterpartister komma från rikare släkt eller ha en sådan lön som ger mer pengar i fickan än medelsvensson??

Jag förstår faktiskt inte alls hur du och TS tänker. Folk får ju göra de prioriteringar de vill i sitt liv.

Hade jag vunnit eller ärvt 50 miljoner (exempelvis) skulle nog jag också gå och köpa mig ett stort hus. Jag hade nog även lejt städhjälp (men utan rutavdrag eftersom jag anser det är fel). Jag hade gladeligen betalat högre fastighetsskatt. För mitt hus drar mer energi och tar större plats. Och hade jag råd att köpa huset har jag även råd att betala skatten för det.  

Men KÖPET i sig är inte något konstigt. Har man råd så har man.

Däremot är jag för att de avskaffade förmögenhetsskatten. Pengar förbrukar ingen energi och tar inte speciellt stor plats..    
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Faber
    Miss Behave skrev 2012-05-02 13:20:35 följande:
    Jag är vänsterpartist och ser inget som helst fel med att han köper en villa för 3 miljoner. Då hade det stuckit mer i mina ögon om de anlitade städhjälp och tog rutavdrag..
    Det är inget som helst fel med städhjälp förutsatt att den som städar har en seriös arbetsgivare och får en lön som står i proportion till arbetsinsatsen.
    Artibus et armis recuperatur gloria
  • Butterscotch
    PumpkinQueen skrev 2012-05-04 14:34:10 följande:
    Så hur ska sossarna finansiera att "förbättringar" som de kommer att vilja göra inom vård, skola och omsorg? Hur ska de få råd att höja bidragen för människor som inte arbetar? Om de nu inte tänker höja skatterna, menar jag.

Ibland kan man ana sig till hur framtiden blir, om man tittar lite på hur historien har varit. Kolla gärna upp hur ofta sossarna sänkt skatterna under tidigare år, så kanske du får en hint om hur det kommer att bli om de kommer till makten igen.
    Jag har inte sagt att jag tror att de kommer att sänka skatterna, jag skrev att jag inte tror att de kommer att höja dem (mer än eventuellt marginellt).

Jag har ingen aning om hur de tänkt sig att finansiera diverse förändringar, det brukar de ju heller själva inte ha något större hum om.
  • PumpkinQueen
    Miss Behave skrev 2012-05-04 14:36:06 följande:

Naturligtvis får folk köpa vad de vill och har råd med. Det handlar väl inte om ägande. Det handlar om att man skattar efter vad man äger.

Enligt ditt sätt att se det så får inga sossar eller vänsterpartister komma från rikare släkt eller ha en sådan lön som ger mer pengar i fickan än medelsvensson??

Jag förstår faktiskt inte alls hur du och TS tänker. Folk får ju göra de prioriteringar de vill i sitt liv.

Hade jag vunnit eller ärvt 50 miljoner (exempelvis) skulle nog jag också gå och köpa mig ett stort hus. Jag hade nog även lejt städhjälp (men utan rutavdrag eftersom jag anser det är fel). Jag hade gladeligen betalat högre fastighetsskatt. För mitt hus drar mer energi och tar större plats. Och hade jag råd att köpa huset har jag även råd att betala skatten för det.  

Däremot är jag för att de avskaffade förmögenhetsskatten. Pengar förbrukar ingen energi och tar inte speciellt stor plats..    
    Föga förvånande anser jag att det är du som missförstått vänsterns och sossarnas ideologi. Ska vi göra en deal och båda läsa på lite? Jag har ju läst en del, men det kanske finns något som jag har missat. Som till exempel att sossar tycker att det är bra att vissa har mycket och att andra har lite.
  • PumpkinQueen
    Butterscotch skrev 2012-05-04 14:44:26 följande:
    Jag har inte sagt att jag tror att de kommer att sänka skatterna, jag skrev att jag inte tror att de kommer att höja dem (mer än eventuellt marginellt).

Jag har ingen aning om hur de tänkt sig att finansiera diverse förändringar, det brukar de ju heller själva inte ha något större hum om.
    Hmm. Så de tänker inte höja skatterna, bara kanske lite. Är du inte lite nyfiken på var pengarna som de ska dela ut i bidrag kommer att komma ifrån?
  • Butterscotch
    PumpkinQueen skrev 2012-05-04 14:49:52 följande:
    Hmm. Så de tänker inte höja skatterna, bara kanske lite. Är du inte lite nyfiken på var pengarna som de ska dela ut i bidrag kommer att komma ifrån?
    Jo det är jag verkligen Men det tror jag som sagt inte att de ens vet själva.
  • PumpkinQueen
    Butterscotch skrev 2012-05-04 14:53:49 följande:
    Jo det är jag verkligen Men det tror jag som sagt inte att de ens vet själva.
    Så det är helt okej med dig att de inte har en aning om var pengar kommer ifrån? Tror du att denna okunskap kanske på något vis påverkar hur de hanterar pengarna som de får in i form av skatt (som dragits av din och min lön)?
  • Butterscotch
    PumpkinQueen skrev 2012-05-04 14:55:45 följande:
    Så det är helt okej med dig att de inte har en aning om var pengar kommer ifrån? Tror du att denna okunskap kanske på något vis påverkar hur de hanterar pengarna som de får in i form av skatt (som dragits av din och min lön)?
    Nej, det är inte ok. Varför tror du att jag tycker att det är ok? Jag röstar inte på några socialdemokrater, av just den anledningen. Jag tror inte att de är ekonomiskt kompetenta att styra det här landet.
  • Faber
    Miss Behave skrev 2012-05-04 14:36:06 följande:

V har ju hävdat i sitt partiprogram att bl.a. banker bör ägas av staten, är det inte en fråga om ägande och har de tagit bort det från programmet?
    Artibus et armis recuperatur gloria
  • LakLak

En riksdagsledarmot får sin lön för det jobbet av staten och fastställs av riksdagen och inte av sitt parti så länge man inte har andra uppdrag som själva partiet betalar.

Sitter man i riksdagen får man lika mycket om man är sosse eller moderat så länge man inte har andra uppdrag än just riksdagsuppdraget.

VARFÖR skulle då inte en sosse få köpa ett dyrt hus om han har råd med det men moderaten skall absolut ha ett dyrt hus bara för att man representerar dom som enligt folks syn tjänar mycket pengar. IDIOTI!

• Excentriskan
    Faber skrev 2012-05-04 15:02:25 följande:
    V har ju hävdat i sitt partiprogram att bl.a. banker bör ägas av staten, är det inte en fråga om ägande och har de tagit bort det från programmet?
    Så vitt jag vet så diskuterar vi väl ändå Privatekonomi. Och ett bostadshus och inte en bankverksamhet. Men ja. Privata banker, skolor, vårdhem är inte av godo. Att på bekostnad av barn inbringa privata vinster som vi skattebetalare har betalat för att våra barn ska få en bra utbildning är inte speciellt bra.

Att gamla blir liggande i sina sängar hela dagarna och blir inlåsta på nätterna pga jakt på även där privata vinster är inte heller speciellt bra. Att ambulanser inte rycker ut till folk i nöd pga sparkrav från privata ägare..

Nej när det gäller vissa samhällsnyttiga instanser så ska det inte finnas vinstintressen. 
  • Faber
    Miss Behave skrev 2012-05-04 21:18:47 följande:
    Så vitt jag vet så diskuterar vi väl ändå Privatekonomi. Och ett bostadshus och inte en bankverksamhet. Men ja. Privata banker, skolor, vårdhem är inte av godo. Att på bekostnad av barn inbringa privata vinster som vi skattebetalare har betalat för att våra barn ska få en bra utbildning är inte speciellt bra.

Att gamla blir liggande i sina sängar hela dagarna och blir inlåsta på nätterna pga jakt på även där privata vinster är inte heller speciellt bra. Att ambulanser inte rycker ut till folk i nöd pga sparkrav från privata ägare..

Nej när det gäller vissa samhällsnyttiga instanser så ska det inte finnas vinstintressen. 
    Jag pratar inte om det, V har tidigare i sitt partiprogram sagt att bankväsendet skall underställas statlig kontroll och ägande liksom flera storföretag- Tidigare skulle detta ske med våld om nödvändigt, sist hade man ändrat just den delen. Är detta något du ställer dig bakom och hur skall de nuvarande ägarna kompenseras?
    För övrigt anser jag att mammorna på Familjeliv.se bör underställas psykiatrisk tvångsvård.
  • Excentriskan
    Faber skrev 2012-05-04 22:05:18 följande:
    Jag pratar inte om det, V har tidigare i sitt partiprogram sagt att bankväsendet skall underställas statlig kontroll och ägande liksom flera storföretag- Tidigare skulle detta ske med våld om nödvändigt, sist hade man ändrat just den delen. Är detta något du ställer dig bakom och hur skall de nuvarande ägarna kompenseras?

Bankväsendet är så i grunden korrumperad att det spelar ingen roll om det är i privat eller statlig ägo. Vad vänsterpartiet säjer om det vet jag inte. Ideologi och detaljstudie av partiprogram är inte samma sak.

Att det förekommer kartellbildning bland exempelvis banker är inte svårt att se. 

• Faber
    Miss Behave skrev 2012-05-05 11:12:40 följande:
    Bankväsendet är så i grunden korrumperad att det spelar ingen roll om det är i privat eller statlig ägo. Vad vänsterpartiet säjer om det vet jag inte. Ideologi och detaljstudie av partiprogram är inte samma sak.

Att det förekommer kartellbildning bland exempelvis banker är inte svårt att se. 

Du försöker smita undan. Ideologin bestämmer partiprogrammet, du kan inte påstå att de är fristående från varandra. Huruvida det är korrumperat eller inte spelar ingen roll. Min fråga var om du försvarar stöld så länge den sker i statlig regi eller om ägarna till exempelvis Ericsson skall kompenseras när staten tar över?
    För övrigt anser jag att mammorna på Familjeliv.se bör underställas psykiatrisk tvångsvård.
Svar på tråden Den dyraste villan köpte sosseriksdagsledamoten?!