• trut

Min dotter blöjfri, ifrågasätter andra barn

Min 3-åring har varit helt blöjfri ett par månader. Nu börjar hon prata om att hon vill ha blöja igen, jag förklarar att hon är stor och då kissar man på toaletten/pottan. Då säger hon att nn och nn på dagis har blöja och dem är lika gamla som jag. Vad svarar man på sånt? Vill ju inte säga något elakt om dessa barn men vill inte heller att hon ska använda blöja igen. Försöker säga lite som att alla barn är lite olika och så vidare o hon verkar nöja sig för tillfället, men jag antar att diskussionen kommer komma upp igen, några förslag?

• Svar på tråden Min dotter blöjfri, ifrågasätter andra barn
  • Emelie 491

Har hon sagt varför hon vill ha blöja igen? Det kan ju vara enklare att bemöta och förklara om du vet varför.

• silavs

Säg bara att alla barn är olika

• Lady Champagne

Vår dotter på 20 månader är också blöjfri.
    Jag hoppas verkligen ej att hon kommer att vilja ha blöja igen.
    Ska vi vara ute mer än 4 timmar så tar vi på henne en blöja, så HELT blöjfri är det ej.
    På dagis fungerar det bra då personalen lyssnar på dottern.
    Personalen varnade att risken finns att hon får återfall pga andra barn.
    Det är svårt  detta, särskilt när dottern så ung så att det blir svårt att ha dialog.

Skönhet vinner alltid.
  • Danitra

Gör som du redan gör. Lägg till att stora barn och vuxna inte använder blöja och att detta är något som alla barn lär sig, bara inte i samma ålder.

Ta gärna upp något hon inte lärt sig ännu men som ett annat barn kan. Göra kullerbyttor, skriva sitt namn, räkna, prata engelska eller vad som helst. Så att hon får hjälp att förstå att alla är olika.

• Poka Yoke

Kanske kan du förklara för henne att även de andra barnen kommer att sluta med blöja så småningom. Säg som det är bara, krångla inte till det bara för att hon är ett barn. Alla brukar förr eller senare sluta med blöja och hon är redan klar, och det är jättebra. Det räcker ju egentligen, annars riskerar man att hamna i något slags förhandlingsläge, och det är ju inte önskvärt.

Lycka till!   

• CeeJay

Jag tycker som alla andra - förklara att alla barn slutar men blöja men att alla barn är olika och slutar i olika åldrar - vartefter dom är redo.

Var väldigt noga med att inte säga nått elakt (varför skulle man) och att inget barn är sämre än det andra även om man har blöja längre tid. 

Svar på tråden Min dotter blöjfri, ifrågasätter andra barn