• Pärla

Hur snabbt rasar man ner i vikt av amning?

Hej alla mammor!

Jag har en undran..

Ni som ammar, hur snabbt efter förlossningen märkte ni att ni började rasa ner i vikt? När bebisen var 4 veckor? 3 månader?
    Man hör att man rasar ner i vikt av amning, men nu  har det gått 9 veckor för mig men jag går ner jättesakta!!!
    Börjar man märka viktminskningen efter några månader eller redan på första månaden?

Hur ligger det där till egentligen?

Ju större bebisen blir, ammar den mer näring av mig, och jag går ner i vikt snabbare då?
    Har bara hört nåt sånt här på FL...

Hur har det gått för er?

• Svar på tråden Hur snabbt rasar man ner i vikt av amning?
  • Konvaljen

Jag rasade aldrig med något av mina barn, gick inte ner mer efter det barnet jag helammade mot det som flaskmatades. Däremot körde jag Viktväktarna, stenhårt, då andra barnet var sex månader och ammades rätt mycket. Och då upplevde jag att amningen nog gjorde susen, i kombination med VV och massa motion. Det gick snabbt att nå målvikten, snabbare än förväntat, och det kan säkert ha varit amningen som spelat in.

Är rätt orättvist, jag har många vänner som fått hälla grädde på maten då de ammat för att de gått ner så mycket och själv är jag vrålhungrig, äter nyttigt och går knappt ner alls. Olika falla ödets lotter...:)

• skogsvitter

Rasar?! Jag har gått upp i vikt under amningen. Det där beror nog mer på vilken typ av kropp man har och anledningen till att man lagt på sig, än huruvida man ammar eller ej. Enkel matematik säger att äter du mindre än vad du gör av med så tappar du. Äter du mer så tappar du inte. Jag har varit pinnsmal efter båda mina förlossningar, ser rätt roligt ut när jag tittar tillbaka på gamla bilder. Efter avslutad amning har jag vägt ca 5-6 kg mer.

• skogsvitter
    Aaglars skrev 2012-05-02 11:11:34 följande:
    Var har du fått uppgifter ifrån att man skulle RASA i vikt av att amma?
    Under detsamma.
  • Fridayyy

Har tre barn, och har aldrig rasat i vikt och absolut inte i början, tror kroppen är "smart" och behåller en del. Eller så äter man mer bara...=) Men med ett par av barnen gick jag ner i vikt efter 5-6 månader utan någon direkt ansträngning.

• Barbamama08

Vikten stod still i 6 veckor, nu går det nedåt. Gick upp 27 kg, hon är 12 veckor och jag har 9 kg kvar

• Pärla

Barbamama: Hade du ansträngt dig med motion och mindre käk när du började gå ner efter 6 veckor?

• Zirup

Min viktnedgång började efter ungefär 3-4 månader, då var väl barnet stort nog att äta märkbart. Vill inte påstå att jag "rasade" i vikt men jag gick ner nått kilo eller två i månaden och var i hamn när barnet var 9 månader. Minns det för att jag resonerade som så, 9 månader upp- 9 månader ner.

• Suupermom

här sitter en till som är besviken över att raset uteblev Ammade i 8 mån och visst tappade man lite under de första veckorna men sen stod jag still under resten av amningstiden. Frossade inte och var innan barnet rätt smal men icke -raset som jag drömde om uteblev och jag blir grön av avund när jag hör om andra som det "bara rinner av".

Nej som allt i livet är saker "aldrig så enkla som man skulle vilja" utan här sitter jag och får banta ner de sista kilona the old fashion way (ville inte banta när jag ammade men det kanske jag skulle ha gjort). 

• Tigra79

Jag gick upp ca 10 kg under graviditeten. En månad efter hade jag gått ner ca 14-15 kg (dvs ca 4-5 kg under ursprungsvikten). Efter det gick det bara utför eller uppför kanske man ska säga. Från minstavikten lade jag nog på mig ca 7-8 kg under amningen. Första efter jag slutade amma har jag lyckats gå ner lite. Sötsuget under amningen var rent ut sagt för jäkligt för mig. Jag som normalt sett inte äter godis och söta drycker alls, kunde plötsligt inte fått nog.

Så att amningen skulle vara en bantningskur är verkligen inget man ska ta för givet.

• Barbamama08
    Pärla skrev 2012-05-03 20:22:50 följande:
    Barbamama: Hade du ansträngt dig med motion och mindre käk när du började gå ner efter 6 veckor?

Nej. Endast promenader. Har inte ens börjat träna än.
  • Aaglars

Jag gick ner mkt fort i vikt genom att amma, promenera och endast äta godis fre och lö. Hade tappat mina 12kg efter 3mån. Huruvida amningen bidrog t viktnedgången vet jag inte...

• Barbamama08
    Pärla skrev 2012-05-04 00:56:22 följande:
    Barbamama: Ok, så skönt för dig att du lyckades

Ska väl inte ropa hej förrän jag är över bäcken. Det är ju trots allt 9 kg kvar. Men jag upplever inga svårigheter att gå ned nu. Har inte lika häftig aptit nu som när jag var gravid.
  • Pärla

Gud jag vägde mig idag och jag går bara upp i vikt istället för att gå ner!
    Förra veckan gick jag bara ner 100 gr, och denna vecka upp 300 gr!!
    Har stått kvar på 64 kg siffran i 1,5 månad nu, fast jag har varit på promenader, och ätit måttligt! Jag förstår inte..
    Vill så gärna gå ner mina kilon nu, och ha på mina gamla kläder snart

Nån som vet varför det går så trögt fast man är aktiv hela tiden och äter måttligt, och inte går ner i vikt?!!

• Barbamama08
    Pärla skrev 2012-05-04 14:30:55 följande:

Har stått kvar på 64 kg siffran i 1,5 månad nu, fast jag har varit på promenader, och ätit måttligt! Jag förstår inte..

Nån som vet varför det går så trögt fast man är aktiv hela tiden och äter måttligt, och inte går ner i vikt?!!

Det kommer. Oroa dig inte!
  • skogsvitter
    Pärla skrev 2012-05-04 14:30:55 följande:

Men du kan ju inte väga dig varje vecka?! Och så små variationer som bara några gram, det är ju ingen som helst vits att ta med sådana små skillnader i beräkningen! Det fungerar ju precis som med bebisar, väger du för ofta så ser du ju inte helheten utan bara de små svängningarna som alla människor har och som inte säger ett dyft om vare sig viktnedgång eller tillväxt! Väg dig max en gång i månaden, och mät hellre med måttband än att väga på vågen eftersom du mycket väl kan lägga på dig mer muskler om du är ute och promenerar mycket och då syns ju inget på vågen.

Dessutom är det inte alls bra att gå ner i vikt för snabbt, som någon här ovan skrev att hon gjort, i synnerhet inte under amning! Det frigör gifter som förs över till bröstmjölken, det är därför man avråder bantning under amning. Det trodde jag alla visste?
  • Guiden12
    Pärla skrev 2012-04-30 17:57:34 följande:
    Hej alla mammor!

Jag har en undran..

Ni som ammar, hur snabbt efter förlossningen märkte ni att ni började rasa ner i vikt? När bebisen var 4 veckor? 3 månader?
    Man hör att man rasar ner i vikt av amning, men nu  har det gått 9 veckor för mig men jag går ner jättesakta!!!
    Börjar man märka viktminskningen efter några månader eller redan på första månaden?

Hur ligger det där till egentligen?

Ju större bebisen blir, ammar den mer näring av mig, och jag går ner i vikt snabbare då?
    Har bara hört nåt sånt här på FL...

Hur har det gått för er?
    Gick ner alla mina grav kilon (10 kg )på ca. 2 veckor, tappade ytterligare 5 på 1 månad, slutade amma ( inte pga vikten) och då stannade jag i vikt. Tycket inte det var kul att tappa så mycket , blev så insjunken och mager, undrans hur jag hade sett ut om jag fortsatt amma, hungrig var jag inte heller som de säger man ska bli, tappade aptiten totalt. 
  • Ragnar

Jag började gå ner ordentligt då barnen var 6-7 månader. Gick ner 5-10 kg första 2 veckorna och sen stod det stilla i några månder. Då de var 1 år hade jag blivit av med alla graviditetskilona och de var många med båda barnen. Jag åt som vanligt och enda motionen var lugna långpromenader med vagnen, så att amma verkar vara en effektiv bantningsmetod för mig.

Svar på tråden Hur snabbt rasar man ner i vikt av amning?