• MTL

Ska man verkligen gå back på att hyra ut sitt hus?

Jag har funderingar på att hyra ut mitt hus eftersom jag vill flytta till en annan stad och trodde lite naivt att eftersom jag inte vill tjäna något på det är det bara att hyra ut till det priset det faktiskt kostar utan att blanda in skatteverket. Men så har jag googlat och upptäckt att det är jättedyrt att hyra ut sitt hus - om jag nu förstått det rätt.

Mina faktiska kostnader är 5000:- för lån + lite andra avgifter som sophämtning mm. Låt säga att det hamnar på ca 7000:-/månad om man vill ha en liten buffert för oförutsedda utgifter = 84 000:-/år. Men om jag har förstått det rätt får jag bara dra av 20% av den summan (= 16 800  + 21 000:-. Jag måste då skatta 30% på det som blir kvar (46 200 vilket blir 13 860:- Med andra ord kostar det mig 1155:- i månaden att hyra ut mitt hus?

En lösning är att lägga på en tusenlapp på hyran, dvs ta ut hutlösa 8000:- för att få in 6600:- i hyra + kunna betala 1400:- i skatt.

Har jag förstått detta rätt? Finns det någon lösning på hur jag kan betala mindre skatt och med andra ord ta lite mindre i hyra?

Vad gäller om jag låser dörren till källaren och bara hyr ut halva huset, får man göra så och skulle det gynna mig? Hyr jag ut kommer jag ändå inte hyra ut hela källaren, så skulle det gynna mig låser jag helt enkelt helt och hållet ner dit.

Tips emottages gärna!

• Svar på tråden Ska man verkligen gå back på att hyra ut sitt hus?
  • ardath bey

Du får väl hyra ut till marknadsvärdet, vad det nu är. Kan du inte själv nyttja huset är varenda krona ett plus.

• MTL
    ardath bey skrev 2012-04-30 17:58:20 följande:
    Du får väl hyra ut till marknadsvärdet, vad det nu är. Kan du inte själv nyttja huset är varenda krona ett plus.

Jag kan nyttja huset, får jag det inte uthyrt så jag får in vad jag måste lägga ut väljer jag såklart att inte flytta utan istället bo kvar. Men för att ta ett beslut måste jag ju ta reda på alla möjliga utvägar. Det måste ju finnas andra som suttit i samma sits och som löste det på något sätt.
  • MTL

Kom på nu på kvällen att man ju deklarerar årsvis. Med andra ord behöver jag inte redovisa alls att jag hyrt ut 2012 eftersom den summan understiger 21 000:- + 20% om jag hyr ut fr.o.m första september, ser ju bara till att lägga hyran så det understiger det beloppet.  Hyr jag ut till mitten av nästa år kommer jag inte behöva skatta särskilt mycket nästkommande år heller. Vid det laget vet jag ju om jag vill flytta permanent och sälja eller om jag vill flytta tillbaka till huset.

• Signatur

Ring Skatteverket och fråga. De är väldigt hjälpsamma med vad man får och inte får (kan/inte kan) göra. Du kan vara anonym om du vill.

• MTL
    Signatur skrev 2012-05-04 08:27:52 följande:
    Ring Skatteverket och fråga. De är väldigt hjälpsamma med vad man får och inte får (kan/inte kan) göra. Du kan vara anonym om du vill.

Jag ringde skatteverket och hon jag pratade med varken förstod vad jag menade eller var särskilt hjälpsam. Nu var det dagarna innan deklarationen skulle in så hon kanske var less på alla samtal, men jag fick ingen hjälp alls av henne och hon gav mig dessutom totalt felaktig info.

Har dock fått info på annat håll och har hittat en bra lösning på hur vi ska kunna ta ut en hyfsat låg hyra, men ändå slippa betala något själva på huset. Nu är det bara en hyresgäst som saknas :)
  • MickeN1973

Ett sätt är väl att hyra ut till huset till ett företag som behöver bostad till sina anställda.

• Signatur
    MTL skrev 2012-05-04 14:04:53 följande:
    Jag ringde skatteverket och hon jag pratade med varken förstod vad jag menade eller var särskilt hjälpsam. Nu var det dagarna innan deklarationen skulle in så hon kanske var less på alla samtal, men jag fick ingen hjälp alls av henne och hon gav mig dessutom totalt felaktig info.

Har dock fått info på annat håll och har hittat en bra lösning på hur vi ska kunna ta ut en hyfsat låg hyra, men ändå slippa betala något själva på huset. Nu är det bara en hyresgäst som saknas :)
    Trist att höra. Jag har alltid fått jättebra hjälp. Men du har rätt i att det kanske beror på att du ringde precis i värsta deklarationshysterin.

Bra att du fått resa på vad som gäller. Lycka till med din uthyrning.
  • MTL
    MickeN1973 skrev 2012-05-05 17:51:10 följande:
    Ett sätt är väl att hyra ut till huset till ett företag som behöver bostad till sina anställda.

Jag har lagt ut annons på Blocket och det ringer konstant, det har varit tre familjer och tittat och vi har fler visningar inbokade. Men jag ska lägga ut annons på diverse förmedlingssidor till företag också. Det hade varit det absolut tryggaste och man kan då även ta lite mer betalt så man snabbare får upp en buffert ifall något går sönder. Har även hört av mig till vårdcentral och kommun som ville ha mer info, kanske kan det ge resultat. Tack för tips!
  • MickeN1973
    MTL skrev 2012-05-06 11:30:00 följande:
    Jag har lagt ut annons på Blocket och det ringer konstant, det har varit tre familjer och tittat och vi har fler visningar inbokade. Men jag ska lägga ut annons på diverse förmedlingssidor till företag också. Det hade varit det absolut tryggaste och man kan då även ta lite mer betalt så man snabbare får upp en buffert ifall något går sönder. Har även hört av mig till vårdcentral och kommun som ville ha mer info, kanske kan det ge resultat. Tack för tips!
    Om jag inte har helt fel gäller hyreslagen när handlar om uthyrning till privata,  men inte när det handlar om företag
  • nyfiknen

Vet någon om det är ok att debitera vatten och dess avgifter utöver hyran på ett kedjeradhus?

• Aniiee
    nyfiknen skrev 2016-07-11 15:35:47 följande:

Vet någon om det är ok att debitera vatten och dess avgifter utöver hyran på ett kedjeradhus?

Bara om du själv har de kostnaderna när du bor där. Eller rättare, då ska hyresgästerna betala för det själva.

Har du kommunalt vatten som du inte betalar för (annat än p skattsedeln) så kan du inte kräva hyresgäster på det heller.

Grattis till veckans trådlyft.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Noname00

Är det idag inte samma som lägenhet att man får räkna med kapitalkostnaden + avkastningsränta, idag är det ju möjligt att hyra ut lägenheter till 2-3 ggr vad det kostar med ränta, amortering månadsavgift etc.

Folk tjänar otroliga pengar på detta och de flesta skatta inte en krona eftersom skattemyndigheten inte kollar upp det om de inte får in en anmälan.

• MammaKajsa

Tänk på att kolla med ditt försäkringsbolag innan du hyr ut, för man brukar behöva ett speciellt tillägg på villaförsäkringen - "villa under uthyrning" ...  

• Egon den stora

Du tänker helt fel angående dina lånekostnader. Hade du amorterat 10000 i månaden i stället så skulle du med ditt resonemang förlorat ytterligare 10000 i månaden på att hyra ut?

• Sous
    Egon den stora skrev 2016-08-05 22:25:55 följande:

Du tänker helt fel angående dina lånekostnader. Hade du amorterat 10000 i månaden i stället så skulle du med ditt resonemang förlorat ytterligare 10000 i månaden på att hyra ut?

Ts lär ju prata om räntekostnader, inte amortering...
Svar på tråden Ska man verkligen gå back på att hyra ut sitt hus?