Ska man verkligen gå back på att hyra ut sitt hus?
Jag har funderingar på att hyra ut mitt hus eftersom jag vill flytta till en annan stad och trodde lite naivt att eftersom jag inte vill tjäna något på det är det bara att hyra ut till det priset det faktiskt kostar utan att blanda in skatteverket. Men så har jag googlat och upptäckt att det är jättedyrt att hyra ut sitt hus - om jag nu förstått det rätt.
Mina faktiska kostnader är 5000:- för lån + lite andra avgifter som sophämtning mm. Låt säga att det hamnar på ca 7000:-/månad om man vill ha en liten buffert för oförutsedda utgifter = 84 000:-/år. Men om jag har förstått det rätt får jag bara dra av 20% av den summan (= 16 800 + 21 000:-. Jag måste då skatta 30% på det som blir kvar (46 200
vilket blir 13 860:- Med andra ord kostar det mig 1155:- i månaden att hyra ut mitt hus?
En lösning är att lägga på en tusenlapp på hyran, dvs ta ut hutlösa 8000:- för att få in 6600:- i hyra + kunna betala 1400:- i skatt.
Har jag förstått detta rätt? Finns det någon lösning på hur jag kan betala mindre skatt och med andra ord ta lite mindre i hyra?
Vad gäller om jag låser dörren till källaren och bara hyr ut halva huset, får man göra så och skulle det gynna mig? Hyr jag ut kommer jag ändå inte hyra ut hela källaren, så skulle det gynna mig låser jag helt enkelt helt och hållet ner dit.
Tips emottages gärna!