• selda

"Översätt" bom storlek från western till engelsk sadel

Funderar på att införskaffa en westernsadel men alla dessa bom namn hur vet man vad som är snarlikt mot en engelsk sadel. Sadeln sak ligga på ett varmblod med ganska så rak och lång rygg. Är just nu 5år 167i mkh och ganska så omusklad över ryggen om det kan vara till någon hjälp. Vet att det är svårt och säga när man inte har sett hästen.

• Svar på tråden "Översätt" bom storlek från western till engelsk sadel
  • Pallas

Det går inte att säga, för dels skiljer det mellan olika märken och dels handlar det inte bara om vidd utan även om bladen är svängda eller raka osv. Man måste prova en sadel på hästen och även provrida rejält.

• selda
    Pallas skrev 2012-05-03 14:51:17 följande:
    Det går inte att säga, för dels skiljer det mellan olika märken och dels handlar det inte bara om vidd utan även om bladen är svängda eller raka osv. Man måste prova en sadel på hästen och även provrida rejält.
    Tack för svaret, jag antog nästan att det var något sådant. Det kan ju inte vara enkelt någon gång. En del skriver så konstigt att den har ex legat på arab, litet varmblod och sen nordsvensk och det är liksom samma sadel.
  • Pallas
    selda skrev 2012-05-05 20:59:06 följande:
    Tack för svaret, jag antog nästan att det var något sådant. Det kan ju inte vara enkelt någon gång. En del skriver så konstigt att den har ex legat på arab, litet varmblod och sen nordsvensk och det är liksom samma sadel.
    Jo, det är en hel djungel med sadlar. Har själv nyss köpt en ny dressyrsadel som vi provade ut hos utprovare. Nu börjar jag misstänka att den inte ligger så bra i allafall...

Bor du i närheten av Västerås kan jag rekommendera Glada hästen i spiltan, tror de även provar ut westernsadlar. 
  • selda

:)  Det ska jag kolla upp, bor i Ludvika så inte så långt går ju bra att lasta och åka dit

Svar på tråden "Översätt" bom storlek från western till engelsk sadel